Öppna kategorin

Samhällets insatser vid skogsbrand

11 inlägg 3079 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Samhällets insatser vid skogsbrand

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560891 I torsdags bröt det ut en skogsbrand i Sydkorea på ca 500 ha.
I artikeln ser man vilka resurser samhället sätter för att kväsa elden. I och för sig nära bebyggelse. Jämfört med hur man agerar i Sverige så kan jag bara tänka och dra följande slutsatser om man ska kommentera Sveriges myndigheters förmåga i jämförelse.
- Handlingsförlamning.
- Otillräckliga resurser och beredskap.
- Senfärdighet.
- Ansvarslöshet.
- Massa befattningshavare utan mandat.
- Revirpinkande.
- Uppdelning så ingen vet vad som gäller.

Allt det som redan införts och beslutats någon dag efter branden i Sydkorea hamnar i Sverige typiskt i mångåriga utredningar med förhoppning om att ingen behöver ändra nånting av det bekväma nuet, och att allt ska falla i glömska.


https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mass ... evakuerats



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564824 Undrar om vi kommer att ha speciella skogsbrandstyrkor om det fortsätter brinna såhär under några år i följd?
Finns bra filmer om amerikanska styrkor, sk hotshots, på youtube, tex dessa:




USA har 10000 hot shots som jobbar åt Forest Service, undrar vad de gör när det inte är brandsäsong?

Användarvisningsbild

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

Göt  
#564876 Tyvärr missade jag mötet men det har börjat lite löst att man skall bilda samverkan mellan skogsägare för att hjälpas åt med eftersläckningen, eftersom man som skogsägare står där ensam med ansvaret när brandkåren har gjort klart. Gjordes några missar med överlämningen här i Dalarna sommaren 2018, så att det inte fanns någon som skötte eftersläckningen och brand blossade upp igen.

Användarvisningsbild

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564978
Göt skrev:Tyvärr missade jag mötet men det har börjat lite löst att man skall bilda samverkan mellan skogsägare för att hjälpas åt med eftersläckningen, eftersom man som skogsägare står där ensam med ansvaret när brandkåren har gjort klart. Gjordes några missar med överlämningen här i Dalarna sommaren 2018, så att det inte fanns någon som skötte eftersläckningen och brand blossade upp igen.


Tycker att det stått extremt lite om vikten av eftersäckning i olika tidningar, kommit lite nu på slutet... Har stått betydligt mer om några europeiska vattenbombningsflygplan som jag fortfarande inte fått någon klarhet om de ens hjälpte till i någon större omfattning att få bukt på bränderna under förra året...

Missar vid överlämningen mellan räddningstjänst och markägarna måste iallafall bli bättre i framtiden. Som ensam markägare i bra fysik form är det nästan omöjligt att klara av en eftersläckning själv som är över en hektar om man inte har flyt med vädret...

Användarvisningsbild

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

Göt  
#564988 Nog gjorde planen sina insatser men det är ju eftersläckningen som är ett problem. Alla skogsägare bor ju inte på orten eller kan vara gamla eller handikappade, så jag tycker det är något man lär tänka på, hur sjutton man ska göra då man står där med eftersläckningen

Användarvisningsbild

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565048 Ja det är konstigt egentligen att det är så tyst om eftersläckningen, det är kanske så att många inte vet att man som markägare har ansvaret för eftersläckning/bevakning tills faran är över?
Det är resurskrävande och kan ta många dagar i anspråk. Jag har hjälpt till på eftersläckningar åt bolagen jag gör uppdrag åt och även de har svårt att få ihop det om man har några överlappande bränder på sitt innehav. Det kan ta fyr igen så jäkla fort om vinden ökar eller vänder, det behövs nån på plats hela tiden den närmaste tiden efter att räddningstjänsten lämnat över ansvaret. Samverkan mellan skogsägare låter vettigt, skulle vara fint om hemvärnet kunde hjälpa till också.
Ett missing people-system för eftersläckning vore ju riktigt bra!

Användarvisningsbild

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

Granstorp  
#565058 Har slutbesiktning på min eftersläckning imorgon! Kändes skönt att få hjälp av erfaren personal som vet vad dom pratar om! Hade varit mer än ett heltidsarbete om man valt att ta ansvar för eftersläckningen själv!

Avatar Fallback

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

Blivande snickare  
#565059 Hur mycket brann för er?

Användarvisningsbild

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

Granstorp  
#565067
Blivande snickare skrev:Hur mycket brann för er?


Det är inte exakt klarlagt ännu, men skulle gissa på strax över 100ha. Blåsten gjorde att det gick otroligt snabbt!

Avatar Fallback

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

rila  
#565119 Hej, det bör finnas ett dokument där räddningstjänsten skriver om behovet av eftersläckning och bevakning. De bör även lämna slang och armaturer odyl och råda er att ta kontakt ert försäkringsbolag angående bevakningen i tid innan avslut av räddningsinsats. Min uppfattning är att bevakning bör ni leja för via försäkringsbolaget, en drabbad har mycket att stå i endå. Maskinringen brukar kunna få fram bra folk. Hemvärnet får bara nyttjas när det är räddningstjänst inte för efterbevakning, tyvärr. Det är i grunden allas behov att det synkar vid avslutet av räddningstjänst och att det finns resurser och kunskap vid bevakning efter räddningstjänst.

Användarvisningsbild

Re: Samhällets insatser vid skogsbrand

Göt  
#565172 problemet är väl att det brinner på flera ställen samtidigt och brandkåren lär lämna för att ta sig an en annan brand, då kan det bli glapp tyvärr

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).