Samhällets insatser vid skogsbrand
I artikeln ser man vilka resurser samhället sätter för att kväsa elden. I och för sig nära bebyggelse. Jämfört med hur man agerar i Sverige så kan jag bara tänka och dra följande slutsatser om man ska kommentera Sveriges myndigheters förmåga i jämförelse.
- Handlingsförlamning.
- Otillräckliga resurser och beredskap.
- Senfärdighet.
- Ansvarslöshet.
- Massa befattningshavare utan mandat.
- Revirpinkande.
- Uppdelning så ingen vet vad som gäller.
Allt det som redan införts och beslutats någon dag efter branden i Sydkorea hamnar i Sverige typiskt i mångåriga utredningar med förhoppning om att ingen behöver ändra nånting av det bekväma nuet, och att allt ska falla i glömska.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mass ... evakuerats
Finns bra filmer om amerikanska styrkor, sk hotshots, på youtube, tex dessa:
USA har 10000 hot shots som jobbar åt Forest Service, undrar vad de gör när det inte är brandsäsong?
Göt skrev:Tyvärr missade jag mötet men det har börjat lite löst att man skall bilda samverkan mellan skogsägare för att hjälpas åt med eftersläckningen, eftersom man som skogsägare står där ensam med ansvaret när brandkåren har gjort klart. Gjordes några missar med överlämningen här i Dalarna sommaren 2018, så att det inte fanns någon som skötte eftersläckningen och brand blossade upp igen.
Tycker att det stått extremt lite om vikten av eftersäckning i olika tidningar, kommit lite nu på slutet... Har stått betydligt mer om några europeiska vattenbombningsflygplan som jag fortfarande inte fått någon klarhet om de ens hjälpte till i någon större omfattning att få bukt på bränderna under förra året...
Missar vid överlämningen mellan räddningstjänst och markägarna måste iallafall bli bättre i framtiden. Som ensam markägare i bra fysik form är det nästan omöjligt att klara av en eftersläckning själv som är över en hektar om man inte har flyt med vädret...
Det är resurskrävande och kan ta många dagar i anspråk. Jag har hjälpt till på eftersläckningar åt bolagen jag gör uppdrag åt och även de har svårt att få ihop det om man har några överlappande bränder på sitt innehav. Det kan ta fyr igen så jäkla fort om vinden ökar eller vänder, det behövs nån på plats hela tiden den närmaste tiden efter att räddningstjänsten lämnat över ansvaret. Samverkan mellan skogsägare låter vettigt, skulle vara fint om hemvärnet kunde hjälpa till också.
Ett missing people-system för eftersläckning vore ju riktigt bra!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow