Öppna kategorin

§15 och §17 vad gör det för SFO

4 inlägg 1994 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

§15 och §17 vad gör det för SFO

Seb macahan  
#559247 Hej hej.
Har lite funderingar kring paragraf 15 och 17 och vad det gör för tex SFO. Om jag ska lyssna på min son som låter väldigt rebellisk och blir mörk i synen om man nämner ovan nämnda ämne så, låter det som att efter införandet av denna eu-lag får jag i princip inte publicera en bild på en motorsåg om loggan kan skönjas, länkar jag till en artikel eller en debatt ska "länk skatt" betalas. Döden för internet menar vissa, Eu =Nordkorea menar andra. Att det blir stora skillnader är alla överens om. Men jag tänkte nu när det är klubbat och de enda som kan göra skillnad är Tyskland (läs nedan länk) hur kommer SFO se ut @fredrik Reuter.
De flesta bloggare, YouTubers har redan insett att deras livsnärv håller på att sina.
Min 13årige rebelliske son, tillhör han generationen som faktiskt insett vad detta innebär eller är han bara tonåring? =Orolig.... :wink:
Konstigt att inte fler har reagerat på vad jag kan läsa ganska stora förändringar för "nätet". Läs mer nedan
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... tt-6952906



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: §15 och §17 vad gör det för SFO

Fredrik Reuter  
#559289 Hej,
Jag försöker hålla koll på detta och tror mig veta en hel del men måste sitta vid datorn för att skriva lite längre stycken text.

Jag återkommer!

Användarvisningsbild

Re: §15 och §17 vad gör det för SFO

Fredrik Reuter  
#559368 Hej,
Här kommer lite mer info från min kant.
Det är inte 100% klart att direktivet kommer klubbas igenom. Om så sker inom någon månad så måste direktivet införlivas inom varje medlemsland och detta inom en tvåårsperiod.

Så, med det sagt så är det ett tag kvar om nu direktivet antas.

När det kommer till själva direktivet så är jag personligen inte så orolig.
Regelverket är främst framtaget för att få Facebook och Google att ersätta audiovisuella kreatörer, m.a.o, de som komponerar musik eller gör film. Det kan jag tycka är bra och rimligt.

När det kommer till bilder och text så blir det enklare och speciellt eftersom yttrandefriheten är stark. Det kommer vara helt ok att återge upphovsrättsskyddat material om syftet är att ge kritik eller utbilda.

Sedan finns ett stort mått av vanligt sunt bondförnuft. Att länka kommer fortsätta som vanligt, hela internet är uppbyggt på länkar och de journalister/mediehus som inte accepterar detta kommer inte bli långvarig. Kopiering av text är också samma som förut, man får inte kopiera in större delar av en text och främst inte sätta in detta i automatiska system. Med andra ord, som förut och ett rimligt upplägg.

Eftersom kritik, satir, recensioner och parodier är undantaget ur direktivet så kommer inte så kallade MEME:s inte heller påverkas.

Så, sammanfattningsvis; det blir som vanligt för oss dödliga, lite värre för de stora drakarna som satt i system att publicera upphovsrättsskyddat material.

Användarvisningsbild

Re: §15 och §17 vad gör det för SFO

totte  
#559432 Hoppas vi. Vi vet ju tyvärr hur det ofta går när svenska idiotbyråkrater skall försöka vara bäst i klassen på att hårdtolka EU-direktiv. Men hittills är det alltså EU-parlamentet som sagt ja, det måste sedan passera ministerrådet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).