tor 07 mar 2019, 10:29#555291
Hej. Jag fick en direkt fråga om jag har skog: Svaret är tyvärr, Nej, När min teknikkarriär, var slut på grund av ålder, sökte vi gård i Sörmland/ Uppland, men fann inget som passade, däremot är min kommande svärson en av de lidande av Trängslet branden, och han söker skog. Jag vill också klargöra att jag är definitivt inte mot vare sig skog, eller skogsägare. Skogen är en av de mest fantastiska råvarorna vi har, då de är en förnybar råvara, som också har starka rekreationsvärden, till skillnad mot , nästan de flesta andra råvaror. Jag hoppa att mina frågor och vinklingar inte uppfattas som skogsägarfientliga, för då har jag uttryckt mig otydligt. Vad jag vill, är att först av allt, inte att ny användning av skogsråvaran ger oönskade miljöeffekter, för att "Miljömuffar" kanske till och med jäviga "miljömuffar" baserat på felaktigt tänkande skapar ofullständiga utredningar, som ger riskabla miljöeffekter. Även ni som har skog, och vet hur den skall användas för bästa resultat , både ekonomiskt och miljömässigt, har ju hört saker , som vid första funderingen, kan verka riktiga, men när man djupanalyserar dem, ser att de är felaktiga. Såsom att "kor är miljöfarliga, då de släpper sig, och friger co2" Visst gör de det, precis som vi människor. Men den skiten, är verkligen något som ingår i det balanserade kretsloppet. Det co2, skulle avgivits genom förmultning även om korna inte bearbetat det. Nej min rädsla, är att i samband med överväxlingen till biologisk ersättning av fossila bränslen, antingen tvingas till snabb ökad avverkning, som svårligen hinner att återplanteras, utan min redan omtalade fördröjningseffekt. 2 att mycket av växtarelalen kommer att bindas till biobränsle. 3 att det tidsglapp, vi har ,kommer att växa, just nu när vi måste begränsa co2 utsläppen.
Jag såg i dagens tidning om funderingarna att få till en minskning, genom att tappa luften på co2. Jag hoppas bara att om så sker, inte energibehovet för att driva dessa enorma anläggningar, blir större än vinsten av co2 minskningen, och härmed i välmening öka våra problem, men på ett dyrare sätt. Men tyvärr har jag inte grepp om energibehovet för att driva dessa.