Öppna kategorin

Däck utan mönster

34 inlägg 8696 visningar 68 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Däck utan mönster

sveakatten  
#553125 3st punkteringar denna vecka, en av dessa dålig lagning, är det någon som vet om däck utan mönster är starkare på sidorna än däck med mönster?
Hittade såna här, 6 lagers, och funderar på om dessa är bättre i banden?

http://www.xn--dckpvg-buaeh.se/se/vara- ... f-237.html

1550936727_20190223_111500_resized.jpg




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Däck utan mönster

totte  
#553157 Delade från Isteskogs tråd och fixade länken.

Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

sveakatten  
#553162 Tack Totte, :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

Bosse1  
#553167 Flygplansdäck hade min far i skogen. Halvband var det då.

https://www.blocket.se/jonkoping/Flygpl ... 086468.htm

Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553230 Jag har flygplansdäck på en enkelaxlad skogskärra. De har vart till belåtenhet i ca 17 år, dock så får man tydligen inte köra fortare än 330 kmh med dessa :-b

Användarvisningsbild

Re: Däck utan mönster

JensSkoog  
#553237
D Brown skrev:Jag har flygplansdäck på en enkelaxlad skogskärra. De har vart till belåtenhet i ca 17 år, dock så får man tydligen inte köra fortare än 330 kmh med dessa :-b

Då får man ju bara snigla fram sig på
skogsbilvägarna - vad tråkigt :(( :((

Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

tallen100  
#553241 Kanske däck för vändplanen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553248 Kolla på antalet lager och belastningsklass det är rätt stor skillnad om man går upp på 10 eller 12 lager. Har sådana smådäck på några jordbruksmaskiner och när jag köpte nya förra året fick jag anledning att läsa in mig på skillnaderna. Kolla även på däcktrycket, vill minnas att det ska vara 4,5kg vid full belastning.

Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

sveakatten  
#553308 Ja, funderar på att gå upp till 10 lager istället.
Funderade också på att sätta på helgjutna truck däck, borde väl också fungera, fick punktering i dag också, tar en ###vla tid, och inte blir man så glad heller. :((
Är ju inga vikter på maskinen, väger väl mellan 1500 och 2000 kg, men gäller väl på vid svängning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553332
sveakatten skrev:Ja, funderar på att gå upp till 10 lager istället.
Funderade också på att sätta på helgjutna truck däck, borde väl också fungera, fick punktering i dag också, tar en ###vla tid, och inte blir man så glad heller. :((
Är ju inga vikter på maskinen, väger väl mellan 1500 och 2000 kg, men gäller väl på vid svängning.
Har du 6 eller 8 lager så bär inte de däcken många kilo. Satsa på att gå upp i lager och se till att de är pumpade till maxtryck.

Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

bgl  
#553360 Att skumfylla däcken är ett (dyrt) alternativ, finns på en del äldre Terri

Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

sveakatten  
#553394 Jag har ju 2st boggie på varje sida på denna maskin, blir alltså 8 hjul i backen, blir ju ingen last att tala om (tycker jag)
Undrar om det är vridningen, tack vare midjestyrningen som vikar ur luften och därav punkteringen.
Har ju fungerat rätt bra nu i vinter (mycket snö) men nu blir det punka hela tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

Toos  
#564101 Jag monterade pistmaskinsdäck på vagnen till min 1020 efter att kvistar sticker hål i däcksidorna. Efter det har de klarat sig bra.

Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

sveakatten  
#564130 Vart fick du tag i dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Däck utan mönster

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564204 https://maskindack.se/smadack/pistmaskin/
Ett sådant har jag köpt till min iller kändes rejält :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).