Öppna kategorin

sälja del av jordbruksfastighet

3 inlägg 3509 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

sälja del av jordbruksfastighet

vest på backs  
#547123 jag är på väg att sälja 24-26 ha och behålla 2-4 ha med ekonomibyggnader.

min fråga är vilken del som fördelaktigast avstyckas.
vilken del blir stamfastighet,kan man välja?
om jag isf behåller 2-4 ha som stamfastighet vad är fördelen med stamfastighet jämfört med avstyckad fastighet.
hur blir skatten 27% alltid eller mindre vid nån typ av delning.
obs detta är ingen skogsfastighet



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: sälja del av jordbruksfastighet

GustavR  
#547366 Du kan välja. Det kan dock vara värt att vara övertydlig vid ansökan om fastighetsbildning.

Är fastigheten intecknad? Vid avstyckningen kan du begära att styckningslotten ska vara fri från inteckningar. Pantbreven kommer då bara belasta stamfastigheten (förutsatt att den utgör fullgod säkerhet). Pantbreven har ett värde, och generellt brukar säljaren vilja ha kvar pantbreven på den del av fastigheten som ska behållas. I ditt fall ska du då stycka av skogen och behålla gården som stamfastighet.

Mvh Gustav

Avatar Fallback

Re: sälja del av jordbruksfastighet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547368 Jag är inte lika säker på att du har något val. Försöker du få markdelen på 25ha till en egen fastighet så är det risk att de betraktar den som icke ändamålsenlig då den är för liten för jord eller skogsbruk. Huset är mycket lättare att få ändamålsenlig då det gäller bostadsändamål och de har större friheter i fastighetsbildningen.

Annars håller jag med Gustav om de övriga sakerna. Ytterligare saker att tänka på är hur andelar i samfälligheter och övriga rättigheter ska fördelas. Fiskerätt är en sådan som eventuellt kan fördelas mellan de delarna som styckas.

Vad är ändamålet med försäljningen? Om det är en närliggande granne som köper så är det troligen ingen styckning utan en fastighetsreglering som är aktuell.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).