Öppna kategorin

Bra talat!

7 inlägg 3197 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra talat!

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528951 Äntligen något vettigt från Helgeandsholmen! Nyvalde ledamoten Kjell-Arne Ottosson levererar direkt! 34 till 41 minuter in.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/vid ... 0181016al2

Administrationen får gärna byta kategori om det passar bättre någonannanstans!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bra talat!

JoTh  
#528956 Bra anförande av Kjell-Arne.
Han är värd en riktig skogsmannahyllning, för det gjorde han "fan" så bra!

Användarvisningsbild

Re: Bra talat!

JohannesG  
#529013 Riktigt roligt att höra att det finns de som ser den sanna verkligheten även i riksdagen.

Avatar Fallback

Re: Bra talat!

Hema  
#529027 Va en del annat bra i den debatten. 👍

Användarvisningsbild

Re: Bra talat!

Ingarhs  
#529042 Det må jeg si Kjell Arne, om du leser her inne også, virkelig bra sagt, du gir godt inntrykk og kan det du snakker om i din nye jobb også!

Avatar Fallback

Re: Bra talat!

surjämten  
#529094 Tänk om det fanns flera Kjell-Arne i politiken!!!!
Självklarheter egentligen för de som förstår nyttan av växande frisk grön skog.

Avatar Fallback

Re: Bra talat!

snedsåg  
#533112 Om man klickar på det blå fältet "Protokoll för debatten" under filmen fås anförandena upp som text.

Jag tycker även de andra borgliga var bra, även någon sosse och sdare var ok, men mp var annorlunda.

Anf. 113 Isak From (S) sa något väldigt tänkvärt
Fru talman! Den retoriska frågan var vem som kan göra mer, den med ett överskott eller den med ett underskott. Det kanske inte är så lätt att svara på.

Jag är tacksam att Maria Malmer Stenergard tar upp skogspolitiken. Där kan ni vara lite självkritiska, för det är faktiskt så att samtlig lagstiftning gällande skogen som har antagits i denna kammare har kommit från borgerliga regeringar. Artskyddsförordningen implementerades av den tidigare borgerliga regeringen. Propositionen Gränser i skog antogs och implementerades av den borgerliga regeringen. Timmerdirektivet, som handlar om hur man handlar med skyddsvärd skog, antogs av den borgerliga regeringen.

Under den gångna mandatperioden har vi faktiskt ökat uttaget ur hållbart skogsbruk. Det är vi stolta över.
Förstår inte borgliga regeringar konsekvenserna av sina beslut?


Lite klipp och klistra..

Anf. 148 Johan Hultberg (M)
Anf. 148 Johan Hultberg (M)Fru talman! Den politik som gör att Sveriges 330 000 skogsägare känner osäkerhet om de får lov att fortsätta att sköta och bruka sin skog äventyrar våra långsiktiga möjligheter att nå våra högt ställda miljö- och klimatambitioner.

Incitamentsstrukturen måste bygga på att man som markägare känner att man får behålla den mark som man tar ansvar för och att man inte straffas genom att staten exproprierar marken utan ersättning, vilket sker under mandatperioden. Vi måste se över artskyddsförordningen och nyckelbiotopsinventeringen.


Anf. 149 Rebecka Le Moine (MP)
Fru talman! Det är just därför jag vill verka för att skyddsvärda arter ska få ett juridiskt skydd och att gammelskogar och kontinuitetsskogar ska skyddas från avverkning. Det är inte rimligt att lägga ansvaret på ägarna att bedöma vad som är skyddsvärt eller inte i ett ekologiskt landskap. Här måste staten hjälpa till och bidra med till exempel nyckelbiotopsinventering.
Vad menas med juridiskt skydd för skyddsvärda arter?

Anf. 150 Magnus Ek (C)
...Jag har under valkampanjen noterat att när man kollar på presentationer av Rebecka Le Moine ser man att en av de saker som har varit drivande för att hon skulle hamna i den här salen är att det inte ska löna sig mer att hugga ned sin skog än att bevara den.
Därför är min fråga rak och enkel: Vad vill du göra för att det ska vara värt för mig som skogsbrukare att låta skogen stå kvar?


Anf. 151 Rebecka Le Moine (MP)
...Jag brukar sätta mig in i den situation som det skulle innebära att vara markägare när det kommer underlag som säger: De här arterna är skyddsvärda. Kan du tänka dig att nollställa ditt bankkonto? Det är ingenting som många frivilligt skulle göra.

Vi har också kunnat visa att det inte är ekonomiskt lönsamt att bara avsätta dessa skogar som skydd i något slags goodwillanda, utan det måste bli lönsamt på riktigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).