Öppna kategorin

Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

11 inlägg 2646 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

bgl  
#522291 Här har vi i många år blivit påtvingade en fakenews att andelen skogs på jorden minskar pga diverse mänskliga miljöfientliga aktiviteter.
Nu har forskare i USA genom satellitbildanalys påvisat motsatsen.
Ännu ett exempel på hur upphetsade miljömuppar pratat utan faktaunderlag.
Länk:
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida ... el=7016085



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

Blivande snickare  
#522324 Det stora problemet är att skogen vid ekvatorn, alltså regnskogen, minskar. Den delen av världens skogar är väldigt viktig för syreproducering, hela ekosystemet och förhindring av ökenspridning. Dessutom är dom riktigt bra på att dra i sig koldioxid som VI är allt för bra på att producera..

Visst kanske det ligger lite sanning i vad som sägs men att medesamma skrika fakenews är inte rätt.

Användarvisningsbild

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

Fredrik Reuter  
#522339 Jepp, håller med snickarn här.
Det är något otroligt viktigt att regnskogen runt ekvatorn finns och växer och det är precis som att miljörörelsen helt har missat detta, jag tog upp det med grafer i tråden Svar till Greenpeace om den Svenska skogen

Rädda regnskogarna!

Användarvisningsbild

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

apotekarnes  
#522353 För det första: Var så snäll att sluta använda ordet "miljömuppar". Flertalet av dessa är faktiskt rätt kompetenta och vet de pratar om.

För det andra: Det stora problemet i världen är inte den totala ytan som täcks av träd utan snarare hur den ytan ser ut. Biologisk mångfald (eller snarare bristen på den) är nog ett minst lika stort problem idag. Det räcker att vi går ut i den svenska skogen för att vi ska upptäcka detta.

Orsaken till föraktet mot miljörörelsen bland skogsägare beror nog på att processen och ersättningarna när det gäller skyddad skog ofta inte upplevs som rättvis. Däremot är nog de flesta överens om att vi behöver större andel skyddad skog i Sverige. Jag är själv skogsägare och skulle inte ha något emot att delar av min skog skulle bli skyddad om jag visste att ersättningen för detta är skälig. Jag är inte så säker på att så är fallet

Avatar Fallback

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

hfab  
#522357 Miljömuppar är väl sådana människor som tror sig vara kunniga och pålästa. Sådana som tror sig ha lösningen på alla problem. Dom som tror tex att motståndet mot dom beror på för låga ersättningar för inlösta skyddade marker. Personer som inte har begripit vilken enorm variation som finns i vår natur och vilka som skapat denna. Miljömuppar är dom som inte ser skillnaden i storskogsbrukets metoder och de strävsamma privata markägarens gärningar. Miljömuppar envisas med att hävda vikten av att skydda mer skog. Medans vi naturälskare vill se att RÄTT skog skyddas.

Användarvisningsbild

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

apotekarnes  
#522358
hfab skrev:Personer som inte har begripit vilken enorm variation som finns i vår natur och vilka som skapat denna

Vilka är det? Inte fanken är det människor i alla fall. Det är bara att titta hur många rödlistade växter och djur vi har idag jämfört med innan skogsbruket tog fart på allvar.

Jag håller dock helt med om att RÄTT skog ska skyddas. Problemet är dock att detta inte är fallet. Egentligen är knappt nån skog alls skyddad idag. Ett annat problem är att de stora skogsägarna mer eller mindre verkar göra som de vill samtidigt som vi småbrukare inte har möjlighet att påverka alls. Det där sista har jag egentligen inga bevis för, utan det är mer en känsla som finns hos mig själv och andra skogsägare jag känner.

Användarvisningsbild

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

anersimyra  
#522360 Jag tror nog inte att min indonesiske vän håller med om att det är några som helst ” fake news.” Hela sitt liv har han ägnat åt fritidsfiske i diverse floder och sjöar runt om i landet. Men för några månader sedan skrev han och berättade att han för gott lagt spöt på hyllan, anledningen är att vattendragen numera till stor del är lerfyllda diken p.g.a omfattande skogsskövling i landet, och bilden han visade på ett tidigare jungfruligt vattendrag var sannerligen en sorglig historia.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

Bosse1  
#522361
apotekarnes skrev:
hfab skrev:Personer som inte har begripit vilken enorm variation som finns i vår natur och vilka som skapat denna

Vilka är det? Inte fanken är det människor i alla fall. Det är bara att titta hur många rödlistade växter och djur vi har idag jämfört med innan skogsbruket tog fart på allvar.

Jag håller dock helt med om att RÄTT skog ska skyddas. Problemet är dock att detta inte är fallet. Egentligen är knappt nån skog alls skyddad idag. Ett annat problem är att de stora skogsägarna mer eller mindre verkar göra som de vill samtidigt som vi småbrukare inte har möjlighet att påverka alls. Det där sista har jag egentligen inga bevis för, utan det är mer en känsla som finns hos mig själv och andra skogsägare jag känner.



Nog har du möjlighet att påverka, är väl bara att låta din skog stå då
Eller tänker jag fel :???:

Avatar Fallback

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

hfab  
#522370 Jag brukar av etiska skäl inte ge mig in i diskussionen med MILJÖMUPPAR. Därför avslutar jag engagemanget i denna tråd med att be miljömupparna att ta av skygglapparna och ge sig ut i den natur som skogsbolagen ännu inte lagt beslag på.

Användarvisningsbild

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522389 Igår var jag på en Södra-utflykt till ett "urskogs"-reservat, som enligt uppgift var renhugget för ca 100 år sedan. Området användes länge som skogsbete. Sedan blev skogen orörd av ägarna under 40 år, så när som på lite vedhuggning. Sedan ca 20 år är området reservat utan skötsel (bortsett från att stigen röjs från vindfällen). Detta på order från de "kunniga" tjänstemännen på Länsstyrelsen.

En korrekt skötselplan borde snarare bestå av gammaldags skogsbete + plockhuggning, för att återskapa den forna artrikedomen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Beskogad andel av jordens landareal ÖKAR!

anersimyra  
#522464
Niking skrev:Igår var jag på en Södra-utflykt till ett "urskogs"-reservat, som enligt uppgift var renhugget för ca 100 år sedan. Området användes länge som skogsbete. Sedan blev skogen orörd av ägarna under 40 år, så när som på lite vedhuggning. Sedan ca 20 år är området reservat utan skötsel (bortsett från att stigen röjs från vindfällen). Detta på order från de "kunniga" tjänstemännen på Länsstyrelsen.

En korrekt skötselplan borde snarare bestå av gammaldags skogsbete + plockhuggning, för att återskapa den forna artrikedomen.
/Niklas

Just en sådan åtgärd håller jag för närvarande på med.. :ymparty: :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).