Vilken släntklippare

Svara  7 inlägg  2143 visn.  5 följer
Användarvisningsbild

Vilken släntklippare

#518385 Hej!

Jag har tanken om att införskaffa en slagklippare, primärt en släntklippare då ja har en del dikeskanter runt åkrarna att hålla efter.

Då ja inte bedriver något jordbruk, förutom planen på ett gäng med får för att hålla markerna öppna men det är mer husdjursbetonat.
Budgeten tillåter således inga värstingmaskiner, användningen kommer bli på sin höjd 10-20 timmar per år vilket inte heller talar för nåt dyrt.
Kommer gå mest i gräs samt mindre sly och lite hallonbuskar, har inte 10 mil igenvuxen skogsbilväg eller liknande så den kommer inte användas överdrivet hårt.

De ja kikat på är dels kellfri (vilket jag är ytterst tveksam till) samt bcr. Bcr verkar vara den budgettillverkare som flera säljer, bla a-maskiner samt även bonnet.
Har någon här erfarenhet av dessa eller nån i liknande prisklass?

Jag vet att många nu vill säga att ja ska köpa en berti eller liknande, men det är helt enkelt inget alternativ med så dyr maskin med tanke på mina behov.

Tack på förhand.

TS
Haglöfs

Re: Vilken släntklippare

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518387 Ett alternativ är en begagnad av känt märke, tror det kan underlätta med delar den dag det behövs

Användarvisningsbild

#518390 Problemet är utbudet, jag är ute efter en som är absolut max 180 cm p.g.a att den blir för stor för traktorn annars.
De begagnade som ligger ute är i regel alltid 220 cm och däröver, alltså alldeles för stora.
De små som är till salu är oftasts kellfri, nästan lika dyra som en ny budget dessutom.

TS
Användarvisningsbild

#519676 Jag är också intresserad av synpunkter i ämnet. Någon som testat A-maskiners, P lindbergs eller Ingemars Maskiners släntklippare? Någon som är bättre sämre?

Användarvisningsbild

Vilken släntklippare

#520066 Har en 140cm bred släntklippare från A-maskiner, kört med den nu i tre år. Har kört emot höga stubbar så det tagit stopp (de var dolda av högt gräs) och över en del sten utan något riktigt haveri. Fått byta tre slagor bara. Jag är mycket nöjd, kör ca 10 timmar per år. Kör både dikeskanter och de mindre vallar som arrendatorn inte kommer in på med sina stora maskiner. Har en Ford 6610 som driver putsen med lätthet. 140cm tycker jag är lagom till dikeskanterna vi har men tar lite tid att putsa av vallarna. Kört sly på 5cm utan bekymmer.

Användarvisningsbild

#521634 Har efter mkt hit och dit beställt en, blev en bcr 140.
Så nu är det bara att vänta på tomten så får vi se hur det funkar.

Tack för alla tips och svar !

TS
Användarvisningsbild

#521926 Då ser vi fram emot en uppföljning av 140:an 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Släntklippare?? av mats.n - mån 23 jul 2012, 09:29
i Traktorer och processorer

1234
51 svar
44791 läst
av bengt.a     
fre 11 aug 2017, 23:11
Släntklippare för Lättare buskröjning av ulfgustav - ons 02 jul 2014, 14:36
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
3 svar