Öppna kategorin

Hallå där !

3 inlägg 1810 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hallå där !

Sulan  
#517740 Hallå där! Jag skulle behövs tips till bra sågverk som sysslar med försäljning av kvalitets virke i högsta Klass för möbeltillverkning. Större kvantiteter cirka 10 container per månad är målet för idag med en progressiv ökning. Känner ni någon som har ett företag som jag är ute efter eller har ni själva/ jobbar ni ett skriv gärna i tråden. Hoppas alla njuter av solen som skiner i vårt fina land och ha en fortsatt trevlig dag!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hallå där !

Kenya Cane  
#517751 Säger egentligen inte så mycket "virke i högsta klass".

Ska det vara kvistfritt eller friskkvist exempelvis? Hur många och hur stora kvistar? Nedtorkat till 6% eller "skeppningstorrt" ca 18-20% (om kunden har egna torkmöjligheter)? Brädor eller plank? Märgfritt? Centrum- eller sidoutbyte? Kärnvedsandel? Sågat av klentimmer eller grovtimmer? Rotstock, mellanstock eller toppstock?

En del sågverk har möjlighet till specialsortering av virke helt anpassat efter kundens önskemål om volymen är tillräckligt stor. Det finns många standardklasser på virke och icke standard. Vissa sågverk har röntgenscannrar för friskkvistsortering av stock innan sågning. Tja, frågorna kan göras många...

Användarvisningsbild

Re: Hallå där !

JohannesG  
#517758
Sulan skrev:Hoppas alla njuter av solen som skiner i vårt fina land och ha en fortsatt trevlig dag!

Njuter? Nej, det är på tok för varmt och torrt.
Det måste komma regn i mängd snarast för att säkerställa att både människor och djur har mat i vinter. Läget är redan kritiskt i Sverige och även flera andra länder runt Östersjön. På grund av torkan brinner det även i skogarna på flera ställen runt om i landet. Solen är inget man direkt njuter av nu, läget är allvarligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).