mån 02 jul 2018, 00:30#516625
Kopierar ett svar jag skrev i tråden
Köra markberedare för 7 år sen.
Anonymous - Köra markberedareöra+markberedare#p138496
Tänk säkerhet.
Tänk alltid säkerhet när du kör, en besvärlig passage kan lämnas som tekniskt impediment , även om många sätter prestige i att köra varenda mm. Ta det försiktigt vid vändningarna speciellt i brant terräng. Planera körningen så du undviker onödig skråkörning. Ha alltid med dig telefonen när du lämnar maskinen.
Ta raster.
Markberedning tar på kroppen oavsett vilken maskin du kör, ta raster med jämna mellanrum och rör på dig. Ta en tur runt maskinen och kolla att allt är ok, det vinner alla på.
Man är inte cool för att man inte lämna maskinen på 8 timmar och äter lunchen på halvgas.
Ta provytor.
Som ny förare är det viktigt att ta ut provytor ofta för att försäkra sig om att jobbet blir bra. Markberedning är en dyr åtgärd för markägaren och blir inte resultatet bra är det du som förare som är skyldig. Lär dig ställa in aggregatet för olika markförhållanden.
Kör inte fast!
En fastkörning blir oftast kostsam och kan i dom flesta fall undvikas, håll koll på när bärigheten blir sämre.
Även vid dålig bärighet går det oftast att passera en gång, problem uppstår oftast vid vändningar då man måste backa över sina egna spår. Xtra försiktighet då avslutet blir mot en myr, eller en sjö.
Håll ögonen på svackor i terrängen och var uppmärksam om bärigheten försämras slag för slag, avbryt i tid. Om maskinen sjunker så är det sällan kvicksand så ta det lugnt, lyft markberedaren och få koll på läget. Finns det nått i närheten att få under däcken för att öka bärigheten? Ofta krävs det inte mycket för att få den lilla extra bärighet som krävs.
Var är bärigheten bäst? Rakt fram, höger, vänster eller kanske bakåt? Har alla hjulen sjunkit ner? Har bara framändan sjunkit finns det kanske möjlighet att backa sig ur problemet.
Är det bara mjukt en bit ska man givetvis utnyttja att maskinen är i rörelse för ibland är bästa medicinen bara full diffspärr rakt fram med plattan i mattan men är det nog mjukt så hjälper inte en de.
Man måste lära sig att läsa terrängen helt enkelt.
En början iaf.