Öppna kategorin

Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

121 inlägg 48016 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#652716
Mikael skrev:
williamm skrev: baken är långsam

Om du menar backen så går min park hydrostat 4wd ungefär lika fort fram/back

Vad har din Stiga park för modell beteckning ?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#652717 En åkgräsklippare bör ligga på ca 30.000 kr för att vara av kvalitet...tyvärr.
De som ligger på runt 20.000 kr gör jobbet,men du får offra en massa annat..t,ex ergonomi, ljudnivån blir högre, designen, konstruktionen i klippdäcket blir sämre mm.

De små dieselmotorerna är kanon, jag satte i en sådan i en snöslunga i vintras åt en kund.
Även på klippar sidan så ökar förfrågningar om dessa..de kan vara billigare än bensinmotor ibland... framförallt så tycker jag mig se bränsleförbrukning som minskar för kunderna.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#652719
vinterrojarn skrev:En åkgräsklippare bör ligga på ca 30.000 kr för att vara av kvalitet...tyvärr.
De som ligger på runt 20.000 kr gör jobbet,men du får offra en massa annat..t,ex ergonomi, ljudnivån blir högre, designen, konstruktionen i klippdäcket blir sämre mm.

De små dieselmotorerna är kanon, jag satte i en sådan i en snöslunga i vintras åt en kund.
Även på klippar sidan så ökar förfrågningar om dessa..de kan vara billigare än bensinmotor ibland... framförallt så tycker jag mig se bränsleförbrukning som minskar för kunderna.

Tack för dina svar ☺️

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#652720 Varsågod.
Jag svarar gärna på det jag kan.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652722
Eremiten 74 skrev:
Mikael skrev:
williamm skrev: baken är långsam

Om du menar backen så går min park hydrostat 4wd ungefär lika fort fram/back

Vad har din Stiga park för modell beteckning ?

Compact 16 4wd årsmodell 13
Har fått byta packboxar till bakhjulen på garanti och en gummiplugg på transmissionslådan bak samt tändspole annars så har den gått bra.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652724
vinterrojarn skrev:Nja de är betydligt mera till krånglade än vad en rider är..
Annars så skulle alla jubla av glädje när en stiga maskin kommer till en verkstad, men man suckar mest...
Framförallt så är delarna till stiga dyrare än till rider, och deras egentillverkade motorer är hemska..

Tja de är ett gång med svindyra remmar åt alla håll.
Har dom egna motorer med?
Har bara suttit B&S i mina Villa o Park

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#652727 Jajemän det är ett samarbete med Italienska GGP där man även tagit fram vissa maskiner åt granngården...

Loncin levererar delarna och i stigas egna fabriker så skruvar man ihop dessa motorer.
Stiga primo är en sådan skapelse..
Även kallad skalbaggen..

Med hårdplast i nästan allt utom vevaxeln/vevstaken.
T.om svänghjulet är i plast på vissa..
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 30 jun 2020, 10:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#652730
gnisten83 skrev:
vinterrojarn skrev:Nja de är betydligt mera till krånglade än vad en rider är..
Annars så skulle alla jubla av glädje när en stiga maskin kommer till en verkstad, men man suckar mest...
Framförallt så är delarna till stiga dyrare än till rider, och deras egentillverkade motorer är hemska..

Tja de är ett gång med svindyra remmar åt alla håll.
Har dom egna motorer med?
Har bara suttit B&S i mina Villa o Park


Villa och park tillverkas av en fabrik på licens för stiga, de är inte att förknippa med GGP om man inte beställer med deras egna motorer..
Ungefär som med John Deere 5E serie som är tillverkade i antingen Holland eller Egypten beroende på hur man beställer...
Lager maskiner från Egypten,
Byggd på order Holland...
Den ena har en doft av tulpan den andra curry...
🤣
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 30 jun 2020, 10:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#652733
Eremiten 74 skrev:
bgl skrev:En fyrkantig åker kan klippas med alla klippare men blir det krokigt och träd/buskar i vägen så vinner en zero-turn klippare. Har själv en minst 10 år gammal Club-Cadet som klipper 10000m2. Bara oljebyte, samma originalknivar!
Tyvärr har alla klippare blivit mycket dyrare senare år, min kostar idag mer än dubbelt så mykcet som vid köpet.
(Vi har väl en tidigare tråd om klippare?)

Hur är det på din Zero-turn klippare sprutar gräset ut bakom eller på sidan ?
De jag har sett så sprutar gräset ut på sidan. Jag kan uppleva att det kan vara svårt att köra och inte få gräs ut i grusgångar, rabatter och på husväggen. En sak är om det är stora ytor men när det är trångt mellan tex rabatter och grusgångar så blir det problem jag kan ha fel ?
Jag har hört flera säga att de är nöjda med Zero-turn klippare.



Det finns kåpor att montera även på dessa aggregat,så att man slipper klippet som sprutar åt sidan...
På john deeres kan man byta aggregatet på ca 10 min..mellan ett större eller ett med uppsamlare..

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652782 Mina erfarenheter i detta ämne blir:
Zero turn = effektiv snabb, men inget alternativ om man har lite kuperat.
Husqvarna = Har funkat bra, men blir väldigt dyra om man vill ha lite bredare klippaggregat.
Kör idag Stiga Park 4wd 540 diesel med 125 aggregatet = Billiga bränslekostnader, smidigt om man har dieseln hemma, men vansinnigt dyra reservdelar. Senast var det 6000 + moms för en startmotor.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#652801 Intressant att du har en diesel ☺️ Vad var det som gjorde att du valde den ?
Ser att den inte har så hög effekt som bensin klipparen i samma klass tänker på park 740 PWX AWD.
Dieseln har 8KW och bensinaren har 12 KW.
Känner du att den är tillräckligt stark ?
Kör du många timmar varje år ?
Hur gammal är maskinen ?
Senast redigerad av Eremiten 74 tis 30 jun 2020, 18:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#652802 6000 kr för en startmotor var skrämmande !!!

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#652805 Det måste vara ett rejält pålägg på den motorn...
Eller så har man köpt den hos en återförsäljare som i sin tur tagit ut fullt pris...

Det är mer än det dubbla för en startmotor till bm 650.....jösses
..

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652931 Ja, han som monterade startmotorn sa att den var dyrare än till en stor dumpers. 😱

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652934 Styrkan i Stigan som för övrigt är en liten Hatzdiesel räcker till, men den knackar lite störande på tomgång.
Köpte den ny 2015 mest för att jag var trött på att köra dunkar fram och tillbaka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).