Öppna kategorin

Tidpunkt för stamkvistning

18 inlägg 3332 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Vedproducent  
#673300 Jag har inte stamkvistat något alls egentligen men rekommendationerna som ges är ju att göra det när det kådar som mest under vegetationsperioden. För Tall Juni till Augusti.

Swedish Forestry Expo 2021 på Solvalla
Användarvisningsbild

halvproffs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673322 Blir snabbt plåster över såren då 👍

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Vedproducent skrev:Jag har inte stamkvistat något alls egentligen men rekommendationerna som ges är ju att göra det när det kådar som mest under vegetationsperioden. För Tall Juni till Augusti.

För min del ser jag det på ett lite annat sätt. För när jag har stamkvistat Tall på våren, så förändrar det inte att kvistnaggen skyddas av kådan men en mycket liten del går på så sätt åt eller ut i några gröna kvistar. För jag vill ju att träden skall lägga så stor del av tillgänglig energi på tillväxt av stammen under själva växtperioden som är just Juni - Aug. Har då trädet redan börjat att ha tillväxt på kvistar / grenar så går en del energi förlorad där till ingen nytta. Att sen göra det från slutet av Aug. o någon månad, så kommer det fortfarande fram kåda i kvistögat som skydd, men då påverkar det inte tillväxten. Kanske därför som jag upplever att just Tallen har en klart högre tillväxt beroende på när jag kvistar, lite annat än vad forskningen säger. Men det är ju jag det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).