Öppna kategorin

Tidpunkt för stamkvistning

26 inlägg 7639 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Vedproducent  
#673300 Jag har inte stamkvistat något alls egentligen men rekommendationerna som ges är ju att göra det när det kådar som mest under vegetationsperioden. För Tall Juni till Augusti.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

halvproffs  
#673322 Blir snabbt plåster över såren då 👍

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Älgfoderodlare  
#673365
Vedproducent skrev:Jag har inte stamkvistat något alls egentligen men rekommendationerna som ges är ju att göra det när det kådar som mest under vegetationsperioden. För Tall Juni till Augusti.


För min del ser jag det på ett lite annat sätt. För när jag har stamkvistat Tall på våren, så förändrar det inte att kvistnaggen skyddas av kådan men en mycket liten del går på så sätt åt eller ut i några gröna kvistar. För jag vill ju att träden skall lägga så stor del av tillgänglig energi på tillväxt av stammen under själva växtperioden som är just Juni - Aug. Har då trädet redan börjat att ha tillväxt på kvistar / grenar så går en del energi förlorad där till ingen nytta. Att sen göra det från slutet av Aug. o någon månad, så kommer det fortfarande fram kåda i kvistögat som skydd, men då påverkar det inte tillväxten. Kanske därför som jag upplever att just Tallen har en klart högre tillväxt beroende på när jag kvistar, lite annat än vad forskningen säger. Men det är ju jag det.

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

plax  
#730139 Hann ut och ta ett litet pass i detta stamkvistningsobjekt 😀
1633253308_20211003_105523.jpg
1633253158_20211003_105408.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Älgfoderodlare  
#730144
plax skrev:Hann ut och ta ett litet pass i detta stamkvistningsobjekt 😀
1633253308_20211003_105523.jpg
1633253158_20211003_105408.jpg


Blir snyggt det där "plax" ! ! Det blir ju helt annorlunda att vistas o uppleva / se skogen ! Fina Björkar ! Fortsätter du hissa upp kronan på dom så hindrar de ju inte Granarna o blir även lättare att plocka ner den dag det är dags. Men lite som jag sagt till andra, så ser man ju också hur tätt / glest man gjort sina röjningar / gallringar. Så länga kvisten finns där, så blir ju man aldrig att få den bästa överblicken av ett bestånd. Därför så stamkvistar jag ju alltid före innan jag gör något annat med ung skog. Lycka till o gör gärna uppföljande inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

HannuRöj  
#730339 😀 Här är min stamkvistnings område.
Naturligt föryngrad granbestånd på bilden har med mycket varierande kvalite, kvistat ett år sen med motorsåg vid långa kviststubbar i 2,5m höjden.
Jag har nu fortsatt projektet, i dag var tredje dag jag brummade med 201n.
Fick även sikten genom beståndet öppnat åt två håll.
Nästa vända ska bli plockhuggning av dåliga, gamla och gråa 😮 som hade gömmd sig bakom sina kvistar.

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Älgfoderodlare  
#730349
HannuRöj skrev:😀 Här är min stamkvistnings område.
Naturligt föryngrad granbestånd på bilden har med mycket varierande kvalite, kvistat ett år sen med motorsåg vid långa kviststubbar i 2,5m höjden.
Jag har nu fortsatt projektet, i dag var tredje dag jag brummade med 201n.
Fick även sikten genom beståndet öppnat åt två håll.
Nästa vända ska bli plockhuggning av dåliga, gamla och gråa 😮 som hade gömmd sig bakom sina kvistar.


Jag uppfattar det som att du upplever att du får en bättre överblick av det tot. beståndet, eller ? Snyggt blir det nog ! Hur högt har du planer på att kvista ?

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

HannuRöj  
#730364 Ja, bättre överblick är det jag på första hand ville ha, men även mer sol och vind. Jordslag i denna norra sidan av en backe är grå och tät så det tar väldig länge på våren den börjar värma upp och snön och tjälan smälta.
Efter varma och regniga vintrarna har tillväxten varit helt normallt men har det varit kallt och mycket snö har färgen i grenarna varit svag och toppskottet kort. Vid kalla perioderna ingen snö finns under granarna så tjälan blir djupt. På smala stickvägarna håller snön länge som värmeisolering. Detta misstänker jag orsakar även vattenbrist på början av växtsesången. Glesa granskogarna har inte detta symptom men jag skulle gärna undvika gallra gran i flerålder pga vindfällrisken. Rotsystemet skiljer mycket jämnåldriga granskogar, de äldre (och dåliga) har djupa och starka rötterna, men yngre generation har kommit efter huggning bland björklöv, ris och moss och har därmed större vindrisk. Avverkning av äldre granar gör att djupa röterna börjar ruttna och slutar binda jorden så jag ska köra med försiktiga plockhuggningarna vid fleråldriga- och gallra upp vid jämnåldriga ställen. Har slutavverkning som målet, finns tillräcktligt unga bra träd med.

Säkert ska det bli en stamkvistingvända till. 😉 Ganska snabbt växer de första kvarvarande grenar ännu länger och ännu grörnare har jag märkt. Först tänkte jag nog kvista likt alla mina naturligt föryngrade granarna, det tar ett par år till.

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Älgfoderodlare  
#730416
HannuRöj skrev:Ja, bättre överblick är det jag på första hand ville ha, men även mer sol och vind. Jordslag i denna norra sidan av en backe är grå och tät så det tar väldig länge på våren den börjar värma upp och snön och tjälan smälta.
Efter varma och regniga vintrarna har tillväxten varit helt normallt men har det varit kallt och mycket snö har färgen i grenarna varit svag och toppskottet kort. Vid kalla perioderna ingen snö finns under granarna så tjälan blir djupt. På smala stickvägarna håller snön länge som värmeisolering. Detta misstänker jag orsakar även vattenbrist på början av växtsesången. Glesa granskogarna har inte detta symptom men jag skulle gärna undvika gallra gran i flerålder pga vindfällrisken. Rotsystemet skiljer mycket jämnåldriga granskogar, de äldre (och dåliga) har djupa och starka rötterna, men yngre generation har kommit efter huggning bland björklöv, ris och moss och har därmed större vindrisk. Avverkning av äldre granar gör att djupa röterna börjar ruttna och slutar binda jorden så jag ska köra med försiktiga plockhuggningarna vid fleråldriga- och gallra upp vid jämnåldriga ställen. Har slutavverkning som målet, finns tillräcktligt unga bra träd med.

Säkert ska det bli en stamkvistingvända till. 😉 Ganska snabbt växer de första kvarvarande grenar ännu länger och ännu grörnare har jag märkt. Först tänkte jag nog kvista likt alla mina naturligt föryngrade granarna, det tar ett par år till.


Håller med dig ang. obs. om rotutvecklingen. Mycket av den anl. så håller jag ju mina samtliga bestånd rel. täta o låggallrar i återkommande försiktiga uttag för att låta både rotsystem o krona utvecklas i fas med tillväxt. Har haft mycket få vindfällen men bra tillväxt ändå. Håller på just Gran, kvistningsnivån strax över den naturliga kvistrensningen o tar ett par grenvarv grönkvist. beroende på hur kronorna ser ut. Och tendensen som jag obs., är att de flesta svarar bara pos. på åtg. Lycka till o återkom gärna med uppföljningar. Alltid kul att se andras arb. i bild !

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

HannuRöj  
#731035 😀 Skickar nya bilder.
En överrasknig var att björklöv som nu ramlar ner har hittat sin väg även till allra tätaste grangruper tack stamkvistning. Det ska bli spännande att följa om blåbärris återkommer bland granana, tror och hoppas de ska göra det. Granarna ligger väldigt ojämt och mellan dessa gruperna finns tätt med stickvägar pga frö/skärmträd avverkning. Vägarna växer bara gräs och under granarna växer ingenting annat än en grön matta av moss.
I praktiskt är detta en hyggesfritt bestånd. Tidigare ägare hade avverkat flersiktade skogen och mitt första jobb som nya skogsägare var avverkning av skärm av gran och jättestora björk plus allt möjligt som hade lämnats mest medelgrovt vårtbjörk.
Granarna som är bästa med kvaliten var ca 0,3-1m höga plantor då, i början av 2000 -talet. Äldre sikten sparade jag och den når redan i timmermått så stamkvistning underlättar mycket mina blivande gallring. Tänkte gallra båda sikterna lätt. Det ska bli som plockhuggning av grövre som kvalitegallring sammt unga som står alldeles för nära varandra, några få enstaka träd.

Vitsvanshjortorna( 🤬 ) gör sina fejningsmärker så jag har sparat underväxt på några ställen och hoppas de låter värdefulla träd vara i fred.

Användarvisningsbild

Re: Tidpunkt för stamkvistning

Älgfoderodlare  
#731048 Du har ju verkligen legat i "HannuRöj" ! Går väl klart fortare med motorsåg också. Men man får verkligen en bättre överblick av beståndet o kan planera, inte bara fortsättningen i skötseln av ungskogen, utan även hur o vart man kan ta ner större träd i fall det behövs. Mindre risk för onödiga skador.
Jag ska upp nu på morgonen efter jobbet o fortsätta på ett skifte jag tog halva av för ett år sedan. Kan lägga in lite före o efter bilder som jämförelse. Men jag gör det i "min" tråd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).