Öppna kategorin

Vindfällor-problem.

21 inlägg 6140 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

ruth  
#505283
zeetorg skrev:Du kan inte leja någon som hjälper dig med den mest avancerade sågningen och sedan köra ut själv?


Jo, kanske. Jag har en fyrhjuling bara, men jag skulle haft en bra vagn till den med vinsch. Just nu har jag bara en gammal traktorvagn jag brukar hämta stockar med. Men är det väldigt dyrt att leja bort allting så gör jag det nog själv ändå.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

ruth  
#505288
jannee skrev:De träd utan bark som står upp bör ej åtgärdas, blir bra bostäder för nyttiga insekter, jämför med hur det brukar se ut när det gjorts en slutavverkning, kvar lämnas högstubbar och torrträd.
Däremot bör du NOGGRANT kontrollera kvarstående träd (runt de stående döda) så att det inte finns några allvarligt angripna av granbarkborrar, för i så fall bör dessa omgående åtgärdas (avverkas och bortforslas)
De liggande träden kan du kvista upp och lämna, de är ingen gagn för ungdjuren, landskapet blir också mer levande - naturligt.


Jasså, jag trodde de träd utan bark var angripna av granbarksborre och måste tas bort. Tyvärr har jag ingen bild på eländet. Jag vill inte lämna liggande träd för man tar sig inte fram. Dessutom ser det för illa ut då vissa ligger intill åkern, som synes på denna bild.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindfällor-problem.

totte  
#505291 När barken väl är borta är barkborrarna också borta, även om de varit där. De angriper i första hand träd som fallit ganska nyligen, och om de förökar sig mycket så går de sen på stående träd. Det är därför som vindfällen som skett under vintern är viktiga att få ut så snabbt som möjligt. När de väl torkat ordentligt är de ändå försent.

Användarvisningsbild

Re: Vindfällor-problem.

Göt  
#505299 När man hugger vindfällen så får man tänka sig för hur det spänner och så vidare. Ta det väldigt lugnt.


Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505911 För djurens skull spelar det ingen roll med träden som ligger ner, värre med träd.som hänger i andra.

Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

j-eg63  
#702976 Hittade en video på tuben om farligt arbete i skogen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).