Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt underhåll

 
 Svara  10 inlägg  1298 visn.  2 följer
Användarvisningsbild

Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt underhåll

 
#504332 Sossarnas sk "satsning" på landsbygden verkar (som vanligt), bli ett "nollsummespel" utan nya friska pengar om detta blir realitet,,,,

http://www.land.se/landkoll/staten-vill ... tpersoner/

Kanske något att beakta när ni går till valurnorna i höst?.



   TS
Haglöfs
Avatar Fallback

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 
#504335 Har den uppfattningen att det mestadels är väldigt intelligenta och förståndiga personer på detta forum vilket i sin tur innebär att skogshuggarns information inte spelar någon roll :grin:
För övrigt har S lovat att höja skattetrycket till hur det var innan de förlorade valet förra gången :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 
#504338
jannee skrev:Har den uppfattningen att det mestadels är väldigt intelligenta och förståndiga personer på detta forum


"Mestadels" är inte gott nog för mig.

Kan jag rädda/öppna ögonen på någon "förtappad själ" så är det ALLTID! en vinst. L-) :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504341 =))

Avatar Fallback

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 
#504349 =)) =)) =))
Har aldrig gillat clowner :d

Avatar Fallback

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 
#504360 Jag tror detta behöver sätta sig lite, som alla förslag som läggs fram från våra myndigheter. Visst finns det vägar som inte har någon anledning att vara allmänna, då de endast servar ett fåtal boende och för övrigt är skogsvägar. Det finns exempel på vägar som förr anslöt till färjelägen, men där färjan sedan många år är ersatt av en bro med ny väg. Ändå ligger den gamla återvändsvägen kvar som allmän. Däremot att göra enskilda vägar av genomfartsvägar som servar allmänheten mer än de boende är ju rent nys.
Sen finns även det motsatta med vägar som fått större betydelse och borde vara allmänna, men fortfarande drivs som enskild väg.
Ersättningsmässigt är det ju så att dagens bidrag från stat och kommun täcker löpande driftskostnader om man använder pengarna på rätt sätt. Vad gäller kunskaper och erfarenheter så tror jag inte det blir så stor skillnad, för Trafikverket har snart tappat all gammal kompetens med pensionsavgångar och handlar ju bara upp konsulter och entreprenörer nu.

Avatar Fallback

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 
#504361 Nu kan jag bara skriva om hur det är där jag bor.
Bygatan har kommunen fulla skötselansvaret för.
På den "gamla goda tiden" erhöll vägföreningen en klumpsumma varje år för skötsel och underhåll.
När kommunen övertog det fulla ansvaret märktes ingen försämring, i stället en förbättring.
Dock har det tydligen blivit försämrade tider - kommunen måste spara - pengarna är viktigare till annat.
Detta har inneburet at vägen skrapas EN gång/år, inte hur ofta det behövs.
Underhållsgrusning vart 3:e eller 4:e år tidigare varje år (på den gamla goda tiden :grin)
Snöröjningen som sköts av entreprenör har fått det sämre. Först ingen höjning på flera år dessutom ska de stå för ALLT material själva (slitstål) dessutom får de inte börja förrän de fått lov, utan beordran ingen ersättning.
M.a.o. ingen snöröjning FÖRE kl 8.00, kanske inte kommer tillräckligt med snö :mrgreen:
Innan besparingsivern tog överhand körde bonden huvudstråken INNAN han mjölkade för att efter mjölkningen ta småvägarna.
Som det nu blir ska snön först köras fast ordentligt innan skrapningen påbörjas.

Avatar Fallback

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 
#504460 Men det är ju klart att så mycket snö som möjligt måste körss fast innan plogning så det finns en botten att ställa plogen 3 cm över för att inte slita på skären. Sen måste man ju beakta att det måste ju saltas sen för att få loss lite isbark([bra för miljön?) Sen kommer någon tjänsteman på att det hjälpte vist inte utan måste isrivas med hyvel (långsamt o mer utsläpp) Måste ju vara bättre att ploga i tidigt stadie.
Kanske lite utanför tråden ursäkta. Men det hela tror jag handlar om okunniga som sitter o styr o leder. Hörde från en entreprenör att han fick inte ersättning för slitage på skär längre. Kan det tänkas vara därför det är så mycket modd efter plogning.

Avatar Fallback

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 
#504492 Det är nog inte så mycket okunnighet utan mera taktik. På de mindre vägarna får ju entreprenören betalt för varje kilometer som körs med varje åtgärd. Klart som korvspad att de vill ha så mycket fastkört som möjligt då priserna på isrivning oftast är väl tilltagna. Lite tankar på trafikanter och väglag. Mera på PENGAR; PENGAR....

Avatar Fallback

Re: Statligt förslag-2000 mil väg övergår till enskilt under

 
#504571 Var tog noll visionen väggen. Tycker inte att det går riktigt ihop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Enskilt ägande är bäst. av ananders - sön 16 apr 2017, 17:19
i Skogsnyheter
0 svar
807 läst
av ananders     
sön 16 apr 2017, 17:19
Minister kritiskt till statligt stöd... av Niking - fre 04 jul 2014, 00:08
i Skogsnyheter
0 svar
1098 läst
av Niking     
fre 04 jul 2014, 00:08
Statligt krav på kollektivavtal utesluter familjejordbruk av Niking - fre 23 sep 2016, 23:39
i Öppna kategorin
0 svar
449 läst
av Niking     
fre 23 sep 2016, 23:39
Statligt baggböleri är ett hot mot äganderätten av Sweden-viking - mån 03 okt 2016, 13:04
i Skogsekonomi
5 svar
1446 läst
av clasandre     
tor 06 okt 2016, 01:10
Eon skogligt underhåll av Gusten - sön 07 sep 2014, 21:26
i Skogsfastigheter
2 svar
2267 läst
av Mangan     
sön 07 sep 2014, 22:07
Annonser