Öppna kategorin

Virkesbörsen?

78 inlägg 19396 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Vedproducent  
Tåndemåla skrev:Efter Gudrun fanns det inget pris innan några få aktörer satte ner foten och satte ett garanti pris på timmer och massa ved. Förs efter det kom avverkningar igång på ett vettigt sätt.

Jodå Vida var först ut med priserna redan den 2 februari. Var själv på Vida på den tiden.
https://www.skogsaktuellt.se/?p=23582&m ... nt=article

Användarvisningsbild

toker72  
Martin Växjö skrev:Virkesbörsen gör ju ett tappert försök att få fler aktörer som konkurrerar om virket. Problemet tror jag är att det inte finns nån vilja hos sågverken och föreningarna att börja trissa upp priset på denna typer av auktioner för då får de fortsätta höja. Det vi skulle göra är att organisera oss. Sälja! Där det innebär att vi sätter priset och inte tar det vi får. Det gör många andra som handlar med saker. Som tex Ica eller byggmax. De sätter priset och är man intresserad får man betala vad det kostar annars får man handla nån annanstans.

Finns tyvärr ingen vilja hos skogsägarna heller om alla sålde till högstbjudande skulle priset stiga men många säljer till samma gamla uppköpare som man gjort i alla år. Av de priser jag fick in var i alla fall inte de skogsägarföreningar som är verksamma här med bland topp 3 men dom verkar ha fullt upp med avverkningar ändå.

alias  
Vedproducent skrev:
Tåndemåla skrev:Efter Gudrun fanns det inget pris innan några få aktörer satte ner foten och satte ett garanti pris på timmer och massa ved. Förs efter det kom avverkningar igång på ett vettigt sätt.

Jodå Vida var först ut med priserna redan den 2 februari. Var själv på Vida på den tiden.
https://www.skogsaktuellt.se/?p=23582&m ... nt=article

Har ett minne av att Södra betalade ett a-konto pris på 160 kr/m3fub initialt och att stormlikviden gjorde att slutpriset landade på 195,22 kr/m3fub för massaveden, barrkubben 235 kr/m3fub, talltimmer 370 kr/m3fub och grantimmer 390 kr/m3fub.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).