Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 42080 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#756975
Tåndemåla skrev:Men en hugges anmälan ger dig inte rätt att hugga.
Den ska gå igenom och den kan överklagats fram till när du hugger.

Men inget är hugget bara för att man sålt det går inte anmälan igenom blir det ingen affär.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#756976
jannee skrev:Har du inte hört något efter 4 veckor från att din hyggesanmälan blivit registrerad och godkänd har du 3 eller är det 5 år på dig att avverka och ingen kan förhindra detta?

6 veckor och 5 år är det men kan säkert överklagas men är nog ovanligt.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756978
Tåndemåla skrev:Hur garanterar vrikesbörsen att det inte är illegal skog som är till försäljning.?
Ska en hygges anmälan gått igenom?


För mig räckte det med att ange fastighetsbeteckning. Sedan så gör köparen avverkningsanmälan. Så allt är villkorat att avverkningsanmälan går igenom. Plus att när jag skrev på avtalet med köparen så stod det i allmänna villkoren att inte skogen får komma från illegala avverkningar etc.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756979
Camaro1969 skrev:
Gerran skrev:
Camaro1969 skrev:Ja den som hade frågat sin standardköpare om pris såklart, och lejt för att fråga fler bolag..

Känns ju rätt enkelt att ringa några och be om pris?:)


Men det bolaget som betalde bäst i mitt fall visste jag inte ens att de fanns i mitt område? Vidare så berättade det bolaget att de typ bara köper genom Virkesbörsen för det minskar deras administration och att de får lägre kostnader än att anställa massa Virkesköpare som ska springa runt och övertyga skogsägare. Med Virkesbörsen kan de sköta allt digitalt och köpa av de som vill sälja istället för att åka runt. Vilket gör att de kan betala bra för virket 😊.

Så om jag hade gjort som du säger och bara ringt runt till några köpare hade jag förlorat ganska mycket pengar.


Det har du ingen aning om..
Det blir några samtal med de ”bästa” aktörerna, det har en tendens att ticka uppåt några 10or varje samtal:)

Btw, jobbar du på virkesbörsen?


Så du menar att med några samtal till så hade den Virkesköpare jag har relation med gått upp mer än 145 kr/m3fub på timmer och 75 kr/m3fub på massaveden? Det vill säga ca 14 samtal? Det många tior det ska ticka upp 😂


Nej jag jobbar inte på Virkesbörsen. Jobbar du som Virkesköpare?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Mellberg  
#756980
Tåndemåla skrev:Men en hugges anmälan ger dig inte rätt att hugga.
Den ska gå igenom och den kan överklagats fram till när du hugger.


Tidigare blev det klart att hugga efter 6 veckor och du hade sedan 5 år på dig. Numera kan Skogsstyrelsen kräva in kompletterande kostsamma inventeringar, om ny information om förekomst av fridlysta eller rödlistade arter når myndigheten. Nu gäller inte längre det tidigare beviljade avverkningstillståndet.

Fanns ett fall i Skogsland beskrivit för någon vecka sedan. Avverkning beviljad 2018, nu anmäld förekomst av rödlistade/fridlysta arter av anonym, inom anmält område. Långtgående krav på motbevisning av markägaren eller alternativt avverkningsrättinnehavaren, annars avverkningsförbud .

Så du har helt rätt Tandemåla, Skogsstyrelsen kan stoppa alla avverkningar även de redan godkända.

Kräv alltid minst 70 % i förskottsbetalning av beräknat rotnetto vid kontraktsskrivning ... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#756994 Så du menar att med några samtal till så hade den Virkesköpare jag har relation med gått upp mer än 145 kr/m3fub på timmer och 75 kr/m3fub på massaveden? Det vill säga ca 14 samtal? Det många tior det ska ticka upp 😂


Nej jag jobbar inte på Virkesbörsen. Jobbar du som Virkesköpare?[/quote]

Nej jag menar det jag skrev, några samtal till de 2-3 bästa från första svängen.

Borde alltid kunna betala mer än med VBs ”admibistrationskostnad”

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#757002
Camaro1969 skrev:Så du menar att med några samtal till så hade den Virkesköpare jag har relation med gått upp mer än 145 kr/m3fub på timmer och 75 kr/m3fub på massaveden? Det vill säga ca 14 samtal? Det många tior det ska ticka upp 😂


Nej jag jobbar inte på Virkesbörsen. Jobbar du som Virkesköpare?


Nej jag menar det jag skrev, några samtal till de 2-3 bästa från första svängen.

Borde alltid kunna betala mer än med VBs ”admibistrationskostnad”[/quote]


Men den som låg näst bäst hade 680kr/m3fub 530kr/m3fub på Klentimmer och 340 kr/m3fub på massaveden. Det vill säga ca 100kr/m3fub lägre på timmer och ca 45 kr/m3fub på massaveden 😅 De var också ett bolag som exporterar utomlands som jag inte visste köpte i mitt område. Så de två som betalade bäst skulle jag inte ens kommit i kontakt med om jag inte använde Virkesbörsen.

Så om jag skulle göra som du vill att man gör hade jag ringt till de som log runt 640 och 650 kr/m3fub på timmer för att få upp några ”tior” och de skulle aldrig höja upp till 780kr/m3fub på timmer och 385kr/m3fub på massaveden.

För mig som skogsägare är Virkesbörsen grattis det är köparen som betalar om de får affären. så jag förstår inte vad du menar med Virkesbörsens administrationskostnad?


Du svarade inte på min fråga jobbar du som Virkesköpare 😅?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Mellberg  
#757009
Gerran skrev:
Tåndemåla skrev:Hur garanterar vrikesbörsen att det inte är illegal skog som är till försäljning.?
Ska en hygges anmälan gått igenom?


För mig räckte det med att ange fastighetsbeteckning. Sedan så gör köparen avverkningsanmälan. Så allt är villkorat att avverkningsanmälan går igenom. Plus att när jag skrev på avtalet med köparen så stod det i allmänna villkoren att inte skogen får komma från illegala avverkningar etc.


Är det ett leveransrotköp du har tecknat via VB? Är det ett avverkningsuppdrag, tillkommer ju alltid avverkningskostnaden!

Spännande med helt okända köpare också.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#757025 Jag antar väl att det är nettopriser du pratar om?

Jag tror knappast de lokala bolagen bjur särskilt mycket, det är alltid en förhandlig.

Iom att du har rätt få inlägg här och alla verkar handla om virkesbörsen vet jag inte om jag tror dig när du berättar svaret..

Du kan läsa mina inlägg på forumet och själv bilda dig en uppfattning om jag är virkesköpare eller ej

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#757070
Camaro1969 skrev:Jag antar väl att det är nettopriser du pratar om?

Jag tror knappast de lokala bolagen bjur särskilt mycket, det är alltid en förhandlig.

Iom att du har rätt få inlägg här och alla verkar handla om virkesbörsen vet jag inte om jag tror dig när du berättar svaret..

Du kan läsa mina inlägg på forumet och själv bilda dig en uppfattning om jag är virkesköpare eller ej


Nej alla priser är bruttopriser innan avverkningskostnad.

Du kan lugna dig jag jobbar inte på
Virkesbörsen. Jag har varit medlem ett tag på skogsforum och gillar mest att läsa inte skriva.

Anledningen att jag skriver mycket om Virkesbörsen nu är för jag nu testat det jag fick ett mycket bra resultat, samt att jag har vänner som testat det. Jag menar som skogsägare i Uppland nästan få Östergötland priser tack vare att jag använde Virkesbörsen är väldigt stort för mig. Vidare, såg jag att många som skriver här inte har testat det och gör egna antaganden så jag ville berätta hur det gick för mig.

Vi skogsägare vill ha, vill förändra, vill ha 1000kr/m3fub, vill vill vill, men vill inte göra något åt situationen vi hamnat i och när någon annan skogsägare försöker eller testar något nytt och får ett bra resultat så är det fel också 😅

Jag menar vi har skogsägare som inte ens konkurrensutsätter sitt virke och gör det Mellberg vill att man gör ”bara sälja till skogsägarföreningen oavsett hur mycket pengar du förlorar” jag har pratat med skogsägare i Västmanland som sålt sitt virke för 250, 310, 345 kr/m3fub nettot för de inte vet bättre. Jag tror den absolut största anledningen till att vi hamnat i denna situation är för att vi inte konkurrensutsätter virket, om fler gjorde det hade vi inte haft det problem vi har idag. Därför skriver jag om Virkesbörsen för jag vill att alla konkurrensutsätter virket, då jag tror majoriteten av skogsägaren inte ens fråga mer än en köpare när de ska sälja virke.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

valtra mega  
#757083 Var det någon stor variation i avverkningskostnad

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

jannee  
#757084 Du Gerran har betydligt mer rätt än du anar.
Många av Södras 50 000 medlemmar säljer ENDAST till Södra oavhängigt vilket pris de får.
Södra får på så sätt tillräckligt med råvara och om inte importerar de "något" från Öststaterna.
De privata sågverken har järnkoll på vad konkurrenterna och Södra betalar = betalar inte ett öre mer än vad de behöver.
Tyvärr verkar tillgången vara högre än efterfrågan därav den dåliga prisbilden.
Många sågverk kör numera tvåskift + helgskift - ändå finns det råvara så det räcker och blir över.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#757088
valtra mega skrev:Var det någon stor variation i avverkningskostnad



Nej kanske 2-3 kr/m3fub här eller där. Alla skogsbolag i mitt område använder typ samma entrepenörer så då blir skillnaden inte så stor 😊

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Mellberg  
#757099
jannee skrev:Du Gerran har betydligt mer rätt än du anar.
Många av Södras 50 000 medlemmar säljer ENDAST till Södra oavhängigt vilket pris de får.
Södra får på så sätt tillräckligt med råvara och om inte importerar de "något" från Öststaterna.
De privata sågverken har järnkoll på vad konkurrenterna och Södra betalar = betalar inte ett öre mer än vad de behöver.
Tyvärr verkar tillgången vara högre än efterfrågan därav den dåliga prisbilden.
Många sågverk kör numera tvåskift + helgskift - ändå finns det råvara så det räcker och blir över.


Aldrig för sent att kliva på södraspåret, du behöver ingen VB, bli medlem i Södra bara, så får du all stöttning du behöver i ditt skogsbrukande och en mycket god lönsamhet dessutom.

Tuffare i norr, men bolagen har aldrig betalat något extra, inte ens i dessa goda tider. Bli medlem i Norra, där blir du likabehandlad , och en del i en större gemenskap och kan också påverka via din förening i andra sammanhang.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#757102 Det är inte konstigt priserna är som dom är finns troligtvis flera som resonerar som du säljer till Södra dom är alltid bäst och det utan att man kollar med nån annan vad dom kan erbjuda och mycket god lönsamhet låter som ett skämt vi har Europas lägsta virkespriser och tom de (bästa) Södra importerar i alla fall massaved för att hålla nere priset till Svenska skogsägare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).