Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 42111 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

edlundp  
#756918 Jätteintressant verkligen.
Kul att höra erfarenheter.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Älgfoderodlare  
#756921
Camaro1969 skrev:iom att du bara tog in ett anbud själv är det ju inte mycket att jämföra med.


- Vem / vad syftar du på då ?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756924
Camaro1969 skrev:iom att du bara tog in ett anbud själv är det ju inte mycket att jämföra med.


Hur menar du att jag bara tog in ett anbud? Jag fick ju in 7 anbud på Virkesbörsen? Så 8 anbud totalt med det jag tog in av min "relation".

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756925
Vedproducent skrev:780 kr fub är fortfarande skamligt dåligt betalt för timmer över 20 cm. Bara att vänta lite så tjänar du hundratusetals kr till.


I mina områden där jag har skogen är det långt ifrån skamligt, så jag är väldigt nöjd :)! Svårt att veta om dessa priser kommer gå upp mer eller om detta är "toppen". Så jag har sparat en avverkning till som jag skrev som jag tänkte lägga ut i höst. På så sätt lägger jag inte alla ägg i samma korg. Går priserna upp då tar jag del av det med min andra post om inte så har jag fått en bra affär nu :)

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756926
Skogsteknikern skrev:Håller med, låter väldigt dåligt betalt för avverkning. Skrev kontrakt igår och fått betydligt högre pris


Berätta gärna vad du fick och vart i landet du äger skogen :)?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Älgfoderodlare  
#756927
Gerran skrev:I mina områden där jag har skogen är det långt ifrån skamligt, så jag är väldigt nöjd :)! Svårt att veta om dessa priser kommer gå upp mer eller om detta är "toppen". Så jag har sparat en avverkning till som jag skrev som jag tänkte lägga ut i höst. På så sätt lägger jag inte alla ägg i samma korg. Går priserna upp då tar jag del av det med min andra post om inte så har jag fått en bra affär nu :)


Helt klart en utveckling i rätt riktning !
När man läser i andra trådar, att det finns de som avverkar för samma brutto idag, som jag fick för över 20 år sedan, bara för att lev. till sin förening o på så sätt upprätt hålla SQ gentemot skogsindustrierna. Det gynnar ju inte oss producenter !
Så lycka till med nästa avtal o hoppas du kan få än mer den gången ! Det är vi värda !

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Skogsteknikern  
#756930
Gerran skrev:
Skogsteknikern skrev:Håller med, låter väldigt dåligt betalt för avverkning. Skrev kontrakt igår och fått betydligt högre pris


Berätta gärna vad du fick och vart i landet du äger skogen :)?


Jag finns i Småland och sålde som leveransrotköp till ett av våra sågverk. Fick ett pris på 720/ m3fub jämt över alla sortiment och då är det avverkat och klart. Lite svårt innan det är avverkat att göra en exakt beräkning, men sågtimret bör ju då ligga närmare 1 100/m3fub

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#756958 Ja den som hade frågat sin standardköpare om pris såklart, och lejt för att fråga fler bolag..

Känns ju rätt enkelt att ringa några och be om pris?:)

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756960
Skogsteknikern skrev:
Gerran skrev:
Skogsteknikern skrev:Håller med, låter väldigt dåligt betalt för avverkning. Skrev kontrakt igår och fått betydligt högre pris


Berätta gärna vad du fick och vart i landet du äger skogen :)?


Jag finns i Småland och sålde som leveransrotköp till ett av våra sågverk. Fick ett pris på 720/ m3fub jämt över alla sortiment och då är det avverkat och klart. Lite svårt innan det är avverkat att göra en exakt beräkning, men sågtimret bör ju då ligga närmare 1 100/m3fub

Hur kan det vara svårt?🤔 Du fick ju 720kr/fub.
Så du fick 720kr för timmer
Du fick 720kr för massa
Du fick 720 kr för brännveden
Du fick 720kr för varket
För det är det du skriver.
Inga 1100kr fuben. Eller är det något du missat att beskriva🤔

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756962
Camaro1969 skrev:Ja den som hade frågat sin standardköpare om pris såklart, och lejt för att fråga fler bolag..

Känns ju rätt enkelt att ringa några och be om pris?:)


Men det bolaget som betalde bäst i mitt fall visste jag inte ens att de fanns i mitt område? Vidare så berättade det bolaget att de typ bara köper genom Virkesbörsen för det minskar deras administration och att de får lägre kostnader än att anställa massa Virkesköpare som ska springa runt och övertyga skogsägare. Med Virkesbörsen kan de sköta allt digitalt och köpa av de som vill sälja istället för att åka runt. Vilket gör att de kan betala bra för virket 😊.

Så om jag hade gjort som du säger och bara ringt runt till några köpare hade jag förlorat ganska mycket pengar.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756964 Hur garanterar vrikesbörsen att det inte är illegal skog som är till försäljning.?
Ska en hygges anmälan gått igenom?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#756969 Om inte jag minns fel så anger man om det är hygges anmält eller inte och det är väl inte helt ovanligt att köparen gör hyggesanmälan så illegal skog är det ju inte hur som helst.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756971 Men en hugges anmälan ger dig inte rätt att hugga.
Den ska gå igenom och den kan överklagats fram till när du hugger.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

jannee  
#756972 Har du inte hört något efter 4 veckor från att din hyggesanmälan blivit registrerad och godkänd har du 3 eller är det 5 år på dig att avverka och ingen kan förhindra detta?
Senast redigerad av jannee fre 29 apr 2022, 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#756973
Gerran skrev:
Camaro1969 skrev:Ja den som hade frågat sin standardköpare om pris såklart, och lejt för att fråga fler bolag..

Känns ju rätt enkelt att ringa några och be om pris?:)


Men det bolaget som betalde bäst i mitt fall visste jag inte ens att de fanns i mitt område? Vidare så berättade det bolaget att de typ bara köper genom Virkesbörsen för det minskar deras administration och att de får lägre kostnader än att anställa massa Virkesköpare som ska springa runt och övertyga skogsägare. Med Virkesbörsen kan de sköta allt digitalt och köpa av de som vill sälja istället för att åka runt. Vilket gör att de kan betala bra för virket 😊.

Så om jag hade gjort som du säger och bara ringt runt till några köpare hade jag förlorat ganska mycket pengar.


Det har du ingen aning om..
Det blir några samtal med de ”bästa” aktörerna, det har en tendens att ticka uppåt några 10or varje samtal:)

Btw, jobbar du på virkesbörsen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).