Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 42173 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#747100
toker72 skrev:
Axl skrev:I marknadsföringen och här återkommer ”jag fick bud från en aktör jag inte visste var verksam hos mig” . Min gissning är att det är för att man inte behöver/vill ha virkesbörsen på hemmaplan men kan tänka sig att köpa marginalvolym utanför sitt ordinarie köpområde och de lokala vill inte buda på virkesbörsen.

Jag fick bud både fråm aktörer som är vanliga i området samt nån jag inte kände till och även från skogägarförening.


Intressant, tack för att du delar med dig 😊 Verkar vara väldigt många som skriver här och har antaganden att det inte funkar eller vem och vilka som lämnar anbud utan att ha använt Virkesbörsen? 😅

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756330
Gerran skrev:Har inte använt Virkesbörsen än, men kommer nog göra det nästa gång jag ska avverka.

Jag kom över denna artikel i Skogseko, det roliga är att det var @Mellberg som uppmärksammade mig om denna i ett av hans inlägg, Vilket gjorde mig mer sugen på Virkesbörsen 🤣tror att Mellberg tänkte att det skulle ge tvärtom effekt. Artikeln: https://e-tidning.skogseko.se/shared/ar ... r/xtRu8MgV

Skogsägaren fick in 6 anbud och det skiljde 700 000 mellan det lägsta och högsta anbudet genom Virkesbörsen, det verkar ju funka ändå?


Då jag skrev att jag ska testa Virkesbörsen nästa gång jag ska avverka. Så vill jag berätta att jag nu har en annons ute på Virkesbörsen på ca 1800 m3fub i Uppland. Annonsen har legat ute i ca 2 veckor och har sista anbudsdag nästa vecka.

Jag pratade med en av köparna som jag tidigare sålt till innan jag la upp på Virkesbörsen och fick ett pris som jag inte var nöjd med så vi får se om det blir bättre. Priset jag fick av den köparen var:

- 635 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 460 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 310 kr/m3fub på Massaveden

Avverkningskostnad ca 112 kr/m3fub.

Återkommer med hur det går :)

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Mellberg  
#756412 Lycka till med virkesbörsen och att avgiften inte blev allt för stor för en mycket enkel tjänst enligt min mening. =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756529 Kan ju dyka upp aktörer som är 20-30 mil bortifrån som bjuder på Vikesbörsen. Det kan visa sig att de är väldigt aktiva i nån grannkommun t.ex. Inte bara att hålla reda på allt som rör sig i skogarna.
Senast redigerad av bengt.a mån 25 apr 2022, 06:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

WarPeter  
#756588
Mellberg skrev:Lycka till med virkesbörsen och att avgiften inte blev allt för stor för en mycket enkel tjänst enligt min mening. =)) =)) =))

Avgiften är ganska tydligt specad.

"Vi tar ut en avgift från skogsbolagen i samband med affären. Vår avgift är 1,75% av bruttovärdet på affären, max 15 000 kr."

Men du föredrar ett lågt pris ifrån föreningen och hoppas på efterlikvid 😉

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Mellberg  
#756598 Trevligt med efterlikvid/vinstdelning. Södra delar ju ut rejäl vinst till sina medlemmar, år efter år. Norra har börjat lovande och snart kommer efterlikviden. 👍

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Torbjörn Johnsen  
#756600
Mellberg skrev: Norra har börjat lovande och snart kommer efterlikviden. 👍


Och hur kommer efterlikviden? Som låst kapital på insatskonto eller som pengar i näven?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#756605 Jag föredrar pengarna vid leverans ska man vänta
på ev efterlikvid förväntar jag mig att det lönar sig med lite extra slantar

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756698 Väldigt intressant, en ny artikel i tidningen skogen om en skogsägare som använt Virkesbörsen: https://www.skogen.se/nyheter/konkurren ... tre-betalt

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Älgfoderodlare  
#756703 Det som nu sker, är ju något jag hävdat ska / bör komma i en förändrad / förbättrad handelsutveckling, nu när efterfrågan fortfarande är hög o tillgången tryter runt om på världens marknader, börjar vi se detta.

Med fler aktörer, bättre logistik o kommunikation, har vi skogsägare allt att vinna, om vi sköter korten rätt !

Att nu våga / kunna hålla på avverkningar o se framtiden an, skapar inte bara mer råvara i volym till de som värderar den bättre. Det innebär ju även mer bet. från de som förstår våra skogars rätta värde !

Kvalitet o volym / träd, bör också bli viktiga variabler på denna "nya" marknad, där sågutbyte o användningsområden varierar på ett mer skiftande sätt ! Men då också prissättningen !

Med nya marknadsplattformar, kommer man på ett bättre sätt att kunna kommunicera o beskriva sin råvara som säljare, o då även finna de rätta köparna till det.
Så kommunikation o logistik blir här de viktigaste delarna i en snar framtid.

Att många nu även förutspår en likartad eller ökande efterfrågan i perspektivet 5 - 10 år, borde ju få de flesta att förstå hur priset men även planeringen för att fortfarande kunna ha råvara att sälja i denna framtid, ska se ut !

Om inte ! - Ja, då har vi nog mer att oroa oss för än en vikande marknad !
EU's Skogsstrategi, Förändrad lagstiftning, Klimatmål, virkesbrist, ökat skyddsbehov, för att nämna några.
Med ett minskat marknadsutbud idag, har vi så mycket mer att vinna inför framtiden !
" Den som spar. . " Gammalt ordspråk, men kanske idag vårt viktigaste att fundera över.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#756908 Nu är min annons på Virkesbörsen avslutad och här är resultatet och jag är faktiskt extremt nöjd. Så här gick processen till, Innan jag använde Virkesbörsen frågade jag den köparen som jag tidigare sålt till och det här priset fick jag:
- 635 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 460 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 310 kr/m3fub på Massaveden

Jag la sedan upp min annons på Virkesbörsen, jag fastnade lite på en grej, ringde till Virkesbörsen och fick hjälp direkt. Jag säkerställde också att det inte skulle kosta mig något samt att jag har helt fri prövningsrätt, det vills säga om jag inte vill välja ett anbud behövde jag inte göra det.

Annonsen va ute på Virkesbörsen i ca 3 veckor från 11/5 - 28/5. Jag fick in 7 st anbud på posten båda av välkända skogsbolag i området men också några som jag inte kände till. Skillnaden var enorm här är det bästa anbudet och det sämsta anbudet jag fick:

Bästa anbudet:
- 780 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 640 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9 (tall och gran)
- 385 kr/m3fub på Granmassaveden
- 370 kr/m3fub på Barrmassaveden
- 380 kr/m3fub för Granbarkborretimmer
- 150 kr/m3fub för Brännveden

Sämsta anbudet jag fick var prislista + tillägg, vilket ungefär enligt den köparen skulle innebära:
- 555 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 415 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 300 kr/m3fub på Massaveden

Jämför jag alltså bästa mot sämsta innebär det 225 kr/m3fub i skillnad på normaltimmer och 85kr/m3fub på massaveden. Jämför jag med det anbud som jag fick av den köpare jag har "relation" till innebär det att jag skulle förlorat 145 kr/m3fub på timmer och ca 75 kr/m3fub på massaveden. Det innebär att jag skulle förlora hundratusentals kronor av att sälja till min "relation".

Det bästa kom från ett bolag som exporterar virket utomlands, jag visste inte ens att de fanns i mitt område (3 av anbuden kom faktiskt från aktörer som exporterar virket). Jag är faktiskt ganska chokad över att det kunde skilja så mycket! Det bästa anbudet är ett pris som jag aldrig någonsin sett eller hört om i uppland och när jag frågor grannar och pappa har det aldrig varit så högt. Så jag valde att sälja till den köparen, fick ett avtal av köparen som Virkesbörsen hjälpte mig kolla på och nu har jag signerat avtalet. Jag fick även ett förskott.

Några grejer som jag lärt mig är att relation med en köpare kan kosta mig som skogsägare enorma pengar och jag kommer aldrig sälja till skogsägarföreningen om de inte bättrar sig rejält. Jag kommer absolut använda Virkesbörsen igen då jag också insåg att det inte bara är en marknadsplats utan de hjälper gärna till med att jämföra anbuden, med att lägga upp annonsen, man kan diskutera marknadsfrågor med de, man kan bolla avtalsfrågor etc.

Tack och hej för mig!

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Vedproducent  
#756910 780 kr fub är fortfarande skamligt dåligt betalt för timmer över 20 cm. Bara att vänta lite så tjänar du hundratusetals kr till.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Skogsteknikern  
#756914 Håller med, låter väldigt dåligt betalt för avverkning. Skrev kontrakt igår och fått betydligt högre pris

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Älgfoderodlare  
#756915
Skogsteknikern skrev:Håller med, låter väldigt dåligt betalt för avverkning. Skrev kontrakt igår och fått betydligt högre pris


Men då är ju i alla fall utveckling på väg i rätt riktning för oss producenter !
Mest intressant av övriga inlägg att notera, att andelen köpare via "Virkesbörsen" som har för avsikt att exportera, var så högt ! ?
Jag antar att vi kommer att få se ytterligare ökning av detta, ju fler plattformar som skapas, efterfrågan kvarstår, tillgänglig volym minskar !
De som nu inte avverkar, utan vågar spara ytterligare en tid, har allt att vinna i detta "Race" !

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#756916 iom att du bara tog in ett anbud själv är det ju inte mycket att jämföra med.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).