Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 42169 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#757157
Gerran skrev:
Camaro1969 skrev:Jag antar väl att det är nettopriser du pratar om?

Jag tror knappast de lokala bolagen bjur särskilt mycket, det är alltid en förhandlig.

Iom att du har rätt få inlägg här och alla verkar handla om virkesbörsen vet jag inte om jag tror dig när du berättar svaret..

Du kan läsa mina inlägg på forumet och själv bilda dig en uppfattning om jag är virkesköpare eller ej


Nej alla priser är bruttopriser innan avverkningskostnad.

Du kan lugna dig jag jobbar inte på
Virkesbörsen. Jag har varit medlem ett tag på skogsforum och gillar mest att läsa inte skriva.

Anledningen att jag skriver mycket om Virkesbörsen nu är för jag nu testat det jag fick ett mycket bra resultat, samt att jag har vänner som testat det. Jag menar som skogsägare i Uppland nästan få Östergötland priser tack vare att jag använde Virkesbörsen är väldigt stort för mig. Vidare, såg jag att många som skriver här inte har testat det och gör egna antaganden så jag ville berätta hur det gick för mig.

Vi skogsägare vill ha, vill förändra, vill ha 1000kr/m3fub, vill vill vill, men vill inte göra något åt situationen vi hamnat i och när någon annan skogsägare försöker eller testar något nytt och får ett bra resultat så är det fel också 😅

Jag menar vi har skogsägare som inte ens konkurrensutsätter sitt virke och gör det Mellberg vill att man gör ”bara sälja till skogsägarföreningen oavsett hur mycket pengar du förlorar” jag har pratat med skogsägare i Västmanland som sålt sitt virke för 250, 310, 345 kr/m3fub nettot för de inte vet bättre. Jag tror den absolut största anledningen till att vi hamnat i denna situation är för att vi inte konkurrensutsätter virket, om fler gjorde det hade vi inte haft det problem vi har idag. Därför skriver jag om Virkesbörsen för jag vill att alla konkurrensutsätter virket, då jag tror majoriteten av skogsägaren inte ens fråga mer än en köpare när de ska sälja virke.



bra bra då får jag tro på att du inte jobbar åt dem..

är avverkningskostnaden specad? så du inte får nån trevlig överraskning?

mellberg skulle nog behöva virkesbörsen, i övrigt hoppas jag de flesta är företagare och ser om sitt eget hus :)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

surjämten  
#757184 Känner flera skogsägare i norra Uppland.
Ingen av dessa har nått upp till de priser som Gerran fått!
Mellanskog, Korsnäs o Holmen är störst i området.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757282
Camaro1969 skrev:Jag antar väl att det är nettopriser du pratar om?

Jag tror knappast de lokala bolagen bjur särskilt mycket, det är alltid en förhandlig.

Iom att du har rätt få inlägg här och alla verkar handla om virkesbörsen vet jag inte om jag tror dig när du berättar svaret..

Du kan läsa mina inlägg på forumet och själv bilda dig en uppfattning om jag är virkesköpare eller ej

Har aldrig hört annat än att virkespriser är brutto.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#757284 Fick priser både brutto samt netto när jag använde virkesbörsen dock hade de flesta angivit avverkningskostad per fub.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

surjämten  
#757307 Virkespriser är alltid brutto som bengt.a skriver.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757313 Förutom om man säljer till fast rotnetto och det är det bästa om man: 1. Har ett enhetligt och väl avgränsat bestånd där man vet exakt vad man vill sälja. 2. Vill ha jämförbara anbud.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#757324
surjämten skrev:Virkespriser är alltid brutto som bengt.a skriver.

Nu vet jag inte vad problemet är men det är bra om man läser föregående inlägg innan man skriver och framförallt när man skriver alltid och dessutom har fel. När jag sålde ett skifte förra sommaren och tog in priser både själv och via virkesbörsen fick jag olika priser både brutto priser där dom specat averkningskostnaden och brutto utan specad avverkningskostnad samt netto pris utan att veta vad avverkningskostnaden är så båda netto samt brutto förekommer. Jag sålde till en med fast pris per fub och som lämnat netto pris sen vad dom räknar med för kostnad att skörda och skota bryr jag mig inte om.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

surjämten  
#757328 Här jämförs ibland nettopriser från olika poster.
Eftersom avverkningskostnaden kan diffa stort p.g.a. skotningsavstånd o annat är ju bruttopriset det som säger mest.
Skrivet av en som "har fel" 😀

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#757329 Bruttopriset är bra att jämföra med om man har nått bruttopris. Svårt jämföra priser överlag eftersom inköparna lämnar olika typer av pris 1 pris rakt av oavsedd sortiment nån la 1 pris rakt av men undantog brännved medans vissa körde enligt lista + påslag.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#757355 Alltid nettopriser så man inte jämför äpplen och päron..

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

P.Hansson  
#800543 Jag får mail från virkesbörsen titt som tätt och i de senaste mailen har dom nämnt att det är flera bolag som exporterar virket har etablerat sig i Jämtland län där jag har min skog. Närmare bestämt i Härjedalen. Är det någon som kan svara på vilka dessa bolag är? Föredrar att ta personlig kontakt med bolagen istället för att använda mig av virkesbörsen därav min fråga.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Bax  
#800545 Inget jag hört nåt om. Därmed inte sagt att det inte finns...

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#800552 Samma i gävleborg…

Det känns som totalt lurendrejeri!
Jag har ifrågasatt flera skickade mail från dem men de kan inte visa något som styrker deras påståenden.

De tror nog att mördande reklam säljer…
Tröttsamt….

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

edlundp  
#800553
Camaro1969 skrev:Samma i gävleborg…

Det känns som totalt lurendrejeri!
Jag har ifrågasatt flera skickade mail från dem men de kan inte visa något som styrker deras påståenden.

De tror nog att mördande reklam säljer…
Tröttsamt….


Testa lägg ut en annons istället så får du se vilka som lämnar anbud till dig. Du behöver endå inte sälja via dom för det. Men då behöver du inte spekulera i om det är bluff/lurendrejeri eller liknande.

Eller så avanmäler du dig från deras nyhetsbrev.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Camaro1969  
#800618
edlundp skrev:
Camaro1969 skrev:Samma i gävleborg…

Det känns som totalt lurendrejeri!
Jag har ifrågasatt flera skickade mail från dem men de kan inte visa något som styrker deras påståenden.

De tror nog att mördande reklam säljer…
Tröttsamt….


Testa lägg ut en annons istället så får du se vilka som lämnar anbud till dig. Du behöver endå inte sälja via dom för det. Men då behöver du inte spekulera i om det är bluff/lurendrejeri eller liknande.

Eller så avanmäler du dig från deras nyhetsbrev.



egentligen borde jag lägga ut mailkonversationen jag hade med skojarna här på forumet... men då blir ja väl kontaktad och mutad av dem att plocka bort det... likt en annan forummedlem varit med om tidigare :)

jag spekulerar inte utan det är så..

visst har de en tjänst för virkesförmedling... men så uppblåst som allt är finns ingen substans..

testa tex att räkna de som de anger som tusentals nöjda kunder... sedan kollar du deras prislista... och sedan kollar du deras omsättning... så kan du själv sedan spekulera i hur rimligt det verkar vara :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).