Virkesbörsen?

Svara  6 inlägg  2268 visn.  2 följer
Användarvisningsbild

Virkesbörsen?

#501105 Hej,

Mitt namn är Mats och äger en medelstor skogsfastighet i Västernorrland.
Många av er som hänger här på forumet är ju aktiva och väldigt pålästa ang allt som rör branschen.
Igår nåddes jag av nyheten att Virkesbörsen tagit in ytterligare 10 miljoner kronor i riskkapital för att expandera sin verksamhet.

Då marknaden ser ut som den gör just nu så går jag självklart i tankarna på att avverka. Någon som har testat att använda sig av deras tjänster? Jag följer detta med spänning och Svenska kyrkan i Växjö verkar ju ha nått framgångar med hjälp av deras tjänst.

Nu är ju detta en större skogsägare som givetvis kan erbjuda den volym som jag inte själv kan uppnå, men är det någon av er som använt sig av börsen? Hur har er upplevelse varit?

TS
Nolia 2019
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

#501143 Fast vilka framgångar hade Växjö stift egentligen? Mer betalt än förra omgången de sålde ja, men det vore ju konstigt annars när priserna har gått upp.
Sen är kanske inte idén så dum och kanske värd att testa. Blir dock inte klok på hur mycket de vill ha betalt och om det är värt det för att nå några inköpare som finns längre bort än det normala området.

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501166 Kollade med virkesköparna nyligen om Virkesbörsen.
Dom visste inte vad det var !!!!!
Det var det negativa.
Tror att det blir enda vägen att bryta virkesköparnas monopol.
Så vi kan få en transparent virkesmarknad av Finsk typ. Dom är ljusår före Sverige
Det är det positiva

Användarvisningsbild

#502038 Vad är nyttan???
Även om jag har gott om köpare i mitt område så är dom kanske 5-10 st.
Rätt enkelt att kontakta dom presumtiva tycker jag.
Finns ju redan betydligt billigare annonsvägar...
Måste ju dessutom vara rejält, minst femsiffriga volymer, för att någon mer långväga ska vara intresserad skulle jag tro.
Vettigare virkesmarknad är nog något som de flesta är överens om.
Men att virkesbörsens upplägg skulle vara det som löser den knuten håller jag för högst osannolikt.

#502049 Tror inte ett dugg på virkesbörsen på lång sikt. De enda dom kan åstakomma är en fragmenterad skogsägarkår och då mina vännar gnider de stora drakarna sina händer.

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502083 Risken är att du får rätt Sandström
Krävs väldigt mycket för att vi ska få en transparent virkesmarknad.
Å som sagt de stora drakarna vill definitivt inte det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Virkesbörsen - en ny sida för att jämföra virkespriser av Niking - tor 17 sep 2015, 00:43
i Länkar
4 svar
6212 läst
av Niking     
tor 21 apr 2016, 23:47
Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital av Torbjörn Johnsen - tor 01 jun 2017, 13:10
i Skogsnyheter

12
23 svar
8100 läst
av Torbjörn Johnsen     
tis 25 sep 2018, 13:29
Sälja leveransvirke via Virkesbörsen av Månskensbonne - fre 12 jan 2018, 08:18
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser
3 svar
874 läst
av ÅsaNisse     
fre 12 jan 2018, 09:47