Öppna kategorin

Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

23 inlägg 7698 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498936 Min fru prenumerara på GP. Själv ögnar igenom den 1 minut om dagen i snitt, max. Lånar henes inlogg och läser någon artikel på nätet, men kanske 1 av 20 artiklar är läsbar, övriga är dålig journalistik.

Aftonbladet och Expressen skulle jag kunna tänka mig att betala en tia per månad för att aldrig mer se deras alster, iböand luras man av SvD att klicka in där. :(

Men om man skall vara seriös. Bra journalistik är långa artiklar som tar tid att läsa. Och jag har inte ro tillräckligt, så tror inte jag skulle vilja betala för bra nyheter heller.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Kristoffer D  
#498944 Så länge tidningarna är så stelbenta som de är kommer det bara gå sämre och sämre för dem. Varför ska jag tvingas betala 99kr för en månadsprenumeration när jag vill läsa en artikel? Billigare att ta bilen till macken och köpa papperstidningen. Det krävs ett smidigt sätt att betala för enstaka artiklar istället. Hade jag med ett par enkla klick kunnat betala exempelvis fem kronor för att läsa en bra artikel hade jag gjort det, vilket hade genererat trafik till sidan och jag hade sett reklamen på sidan = bra för ägarna. Idag väljer jag att inte betala och således genererar jag ingen trafik och jag ser inte reklamen = dålig för ägarna.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Hema  
#499016 Lokaltidningarna borde skapa ett forum för samhällsdebatten. På så sätt skulle de få till sig besökare. Något som kan vara lite intressant med tidningar är insändarna, men det lilla jag sett är lokalblaskor dåliga på att digitalisera detta.

Sedan så behöver nog biblioteket förändras framöver. Och då det är gratis att läsa en rad tidningar och litteratur där, så varför inte samma sak på nätet? Varje medborgare får ett visst antal artiklar/mån, vill man ha fler, får man lägga till lite från egen ficka. Betala med swish kanske? Men besök via nätet blir näst intill aldrig anonymt.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

totte  
#499026
Hema skrev:Lokaltidningarna borde skapa ett forum för samhällsdebatten.


Det man har gjort på en hel del tidningar är att ha kommentarsfunktion. Det har i många fall slutat med att den fått stängas ned på grund av, rasism, allmänt trollande, sexism, hatpropaganda och annat allsköns avskräde. Alternativt kräver man inloggning med eget namn för att få kommentera.

Det vore nog ett hästjobb att hålla rent i ett sådant debattforum.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Hema  
#499138 Man skulle kunna låta tidningen granska inläggen före publikation. Det görs redan idag i den analoga papperstidningen. Det mesta är möjligt bara man vill. Vad ska man med en lokal tidnibg om inte lokala nyheter och lokal samhällsdebatt.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

stegmaster  
#499153 Ju men det just där det skiter sig tycker jag, med riks media som ljugar och tiar så politikare och media gör sig beroandet av varandra, så vi får ingen sanning fram, då dom skydder varandra. 😈

At skogsforum inte vil ha politik er ok, men riksmedia er ju til för att formedla nyheter och sanning til folk, men det gör dom tyvärr inte, och då vil man givetvis inte ha kommentarfelt som påpeker detta.

Finns man inte langt på vänstersidan i politiken så behövs man inte ens tänka på att få jobba i riksmedia.
Men med resett.no verkar det lösna lite här i Norge åtminstone.
Dom er inte beroandet av presstöd från staten, så dom kan formedla precis dom nyheter dom vil, och behöver inte dölja saker som inte gynnar vänsterfolket.
Här kan man kommmenter under alla saker, och ennu har jag inte sett nån kommentar som blitt tatt bort.
Om det skulle visa sig att 80% av folket er rasister, ja så vil jag veta det med, tilsammans med om motsatsen er korrekt.
Så hadde man bara blitt av med presstödet til riksmedia så kunne man börjat städa blandt dessa lögnare.

Nu har man t,eks städat bort en masse mannliga politikare efter detta "me too" grejerna, utan rett eller dom, men plötslig kom det en sak med kvinnelig "overgripare", då var det inte lika roligt lengre, då blev det helt tystnad blandt riksmedia, bara resett.no som drog igång denna saken, så tills slut hadde inte riksmedia något val, utan dom forsökt sig med några ynkliga artikler om saken, och hur resett.no fått fram den.
Återstår dock att se hur det slutar med själva saken.

Nä riksmedier skiter jag fullstendig i.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Motorista  
#520433
Fredrik Reuter skrev:Intressant tråd!
Här är vad jag personligen tror om detta.

De tidningar som väljer betalväggar spelar ett högt spel.
De utmanar lite hur internet har formats och byggts upp, människor har lärt sig söka efter information och med betalväggar så hindras även sökrobotar att nå innehållet. Detta gör att artiklar med mera inte dyker upp i sökresultaten och det är mer eller mindre loose-loose situation.

Några mediehus har valt tekniska lösningar som släpper igenom sökrobotar men inte vanliga webbläsare. Kan man lite hur internet fungerar så vet man att dessa artiklar egentligen inte är låsta, det handlar bara om att hämta dem på ett annat sätt och genom detta finns egentligen inte betalväggen.

Här gissar jag att de mediehus som har denna lösning våndas en hel del - ska vi låta en viss procentandel läsa gratis (och behålla söktrafiken) och hoppas att de som betalat inte genomskådar det hela (och blir förbannade).

Samtidigt våndas de tidningar som har en “riktig” betalvägg. De tappar trafik för var dag som går och måste förlita sig på att satsningen lyckas - att trenden vänder och internetanvändarna börjar prenumerera.

Det som talar emot detta är att vissa medier fortfarande väljer att ha allt öppet. SR och SVT givetvis, de vinner på detta. Men det finns andra också, ex Omni om vi talar riksmedier. Och lägg till nuvarande och kommande konkurrenter som kan komma i kölvattnet efter de etablerade medierna. De kan istället lyckas utan betalvägg. Då blir det ridå.

Mina fem ören (likt alias)? Jag tror inte medierna klarar att omvända en hel internetgeneration, speciellt inte eftersom framgångsrika jättar som Facebook och Google, lyckats i den nu gängse modellen.

Hela internet är ju i grunden extremt “disruptive” och har skakat om stora delar av världsbilden. Här tycker jag vi ska ha i åtanke att de flesta större mediehus har haft rejäla sötbrödesår innan internet. Med tanke på detta tycker jag det är befogat med lite kritik, de hade alla muskler att ställa om men har nu vaknat för sent.

Här är färsk info från Mittmedias resultat: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... att-vanta/

Har knappt haft tid att logga in men vad intressant tråd man fick följa. Ett av de mest välskriva texter jag läst på länge. Jag tycker det du skriver gällande Facebook och Google låter väldigt logiskt i kombination med att internet alltid varit en "disruptive kraft" precis som du säger.

Jag tycker dock att kvaliteten har gått ner sig något otroligt, hade journalisterna haft samma höga nivå som för ca 20-30 år sedan så hade jag i alla fall definitivt betalat varenda krona, men så är inte fallet tyvärr.

Jag är väl ingen Trump-följare direkt, men att fakenews blivit allt vanligare ser jag som ett väldigt stort problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Fredrik Reuter  
#520435 Jäklar, jag hade helt missat att vi hade denna tråd när jag startade tråden Vad tycker du om betalväggar på nätet?. Jag ber om ursäkt @motorista.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).