sön 18 feb 2018, 16:30#498916
Intressant tråd!
Här är vad jag personligen tror om detta.
De tidningar som väljer betalväggar spelar ett högt spel.
De utmanar lite hur internet har formats och byggts upp, människor har lärt sig söka efter information och med betalväggar så hindras även sökrobotar att nå innehållet. Detta gör att artiklar med mera inte dyker upp i sökresultaten och det är mer eller mindre loose-loose situation.
Några mediehus har valt tekniska lösningar som släpper igenom sökrobotar men inte vanliga webbläsare. Kan man lite hur internet fungerar så vet man att dessa artiklar egentligen inte är låsta, det handlar bara om att hämta dem på ett annat sätt och genom detta finns egentligen inte betalväggen.
Här gissar jag att de mediehus som har denna lösning våndas en hel del - ska vi låta en viss procentandel läsa gratis (och behålla söktrafiken) och hoppas att de som betalat inte genomskådar det hela (och blir förbannade).
Samtidigt våndas de tidningar som har en “riktig” betalvägg. De tappar trafik för var dag som går och måste förlita sig på att satsningen lyckas - att trenden vänder och internetanvändarna börjar prenumerera.
Det som talar emot detta är att vissa medier fortfarande väljer att ha allt öppet. SR och SVT givetvis, de vinner på detta. Men det finns andra också, ex Omni om vi talar riksmedier. Och lägg till nuvarande och kommande konkurrenter som kan komma i kölvattnet efter de etablerade medierna. De kan istället lyckas utan betalvägg. Då blir det ridå.
Mina fem ören (likt alias)? Jag tror inte medierna klarar att omvända en hel internetgeneration, speciellt inte eftersom framgångsrika jättar som Facebook och Google, lyckats i den nu gängse modellen.
Hela internet är ju i grunden extremt “disruptive” och har skakat om stora delar av världsbilden. Här tycker jag vi ska ha i åtanke att de flesta större mediehus har haft rejäla sötbrödesår innan internet. Med tanke på detta tycker jag det är befogat med lite kritik, de hade alla muskler att ställa om men har nu vaknat för sent.
Här är färsk info från Mittmedias resultat:
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... att-vanta/
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!