Öppna kategorin

Fällkilar i trä.

11 inlägg 4520 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällkilar i trä.

anersimyra  
#471234 Efter att Mange skrivit om egentillverkade kilar i trä beslöt jag mig för att prova. Ur en Askstubbe sågade jag ut några kilar i varierande storlek. Det blev verkligen en positiv överraskning, de verkar faktiskt vara minst lika slagtåliga som en plastkil.. :-bd



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fällkilar i trä.

Ferguson system  
#471236 Trekiler fungerer bra det.
Det hender at jeg skjærer til kiler av kakestykket som blir fra felleskåret når jeg er ute å feller og ikke har med meg noe annet.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar i trä.

Fredrik Reuter  
#471237 Det vore intressant med en kort film om Anders! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar i trä.

anersimyra  
#471238 Jag kan förstås filma en liten snutt när jag tillverkar en kil, och när den kommer till användning.. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällkilar i trä.

Tosca  
#471241 Man får finare kilar om man kan såga dem på en byggsåg el dyl.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar i trä.

anersimyra  
#471242 Det är fusk.. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällkilar i trä.

Tosca  
#471243 Eller rationellt, lättare att göra många så...

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar i trä.

halvproffs  
#471244 Grov gran och tallkvist har jag tillverkat kil av. Håller för rätt många slag men är det kallt vill dom gärna glida ur men vad gör man inte när plastkilarna är borttappade för dagen.

Avatar Fallback

Re: Fällkilar i trä.

Ferguson system  
#471245 legg sagflis, grus eller jord i mellom skåret og kilen, da sitter den bedre. Kiler av kirsebær er helt suverent.

Avatar Fallback

Re: Fällkilar i trä.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471252 sikkert enklast å laga av greiner (tjukke) når treet ligge der før ein kviste. Skal prøvast på ei grovkvista sitka gran. lage med motorsaga.

Avatar Fallback

Re: Fällkilar i trä.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504920
20180324_114201.jpg
lagd dei av ask

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).