Öppna kategorin
Fällkilar i trä.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in ons 06 sep 2017, 15:58#471234Efter att Mange skrivit om egentillverkade kilar i trä beslöt jag mig för att prova. Ur en Askstubbe sågade jag ut några kilar i varierande storlek. Det blev verkligen en positiv överraskning, de verkar faktiskt vara minst lika slagtåliga som en plastkil..
TS
ons 06 sep 2017, 16:07#471236Trekiler fungerer bra det.
Det hender at jeg skjærer til kiler av kakestykket som blir fra felleskåret når jeg er ute å feller og ikke har med meg noe annet.
Det hender at jeg skjærer til kiler av kakestykket som blir fra felleskåret når jeg er ute å feller og ikke har med meg noe annet.
ons 06 sep 2017, 16:08#471237Det vore intressant med en kort film om Anders!
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
ons 06 sep 2017, 16:17#471238Jag kan förstås filma en liten snutt när jag tillverkar en kil, och när den kommer till användning..
TS
ons 06 sep 2017, 16:51#471244Grov gran och tallkvist har jag tillverkat kil av. Håller för rätt många slag men är det kallt vill dom gärna glida ur men vad gör man inte när plastkilarna är borttappade för dagen.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
ons 06 sep 2017, 17:24#471245legg sagflis, grus eller jord i mellom skåret og kilen, da sitter den bedre. Kiler av kirsebær er helt suverent.
ons 06 sep 2017, 18:36#471252sikkert enklast å laga av greiner (tjukke) når treet ligge der før ein kviste. Skal prøvast på ei grovkvista sitka gran. lage med motorsaga.
lör 24 mar 2018, 11:45#504920 lagd dei av ask
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar