Öppna kategorin

Vad gör skogsstyrelsen som är bra / dåligt / onödigt?

5 inlägg 2711 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad gör skogsstyrelsen som är bra / dåligt / onödigt?

lerno  
#469458 Jag sitter och läser Skogsstyrelsens årsrapport för 2016 som går igenom deras verksamheter. Det handlar om tillsyn, rapporter, dialoger mm mm mm.

Jag är nyfiken om era tankar runt vad Skogsstyrelsen gör och vilket arbete som NI tycker är viktigast, vad de gör BÄST, vad de gör SÄMST, och vad de gör som är helt ONÖDIGT.

Tyck till!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad gör skogsstyrelsen som är bra / dåligt / onödigt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469461 Onödigt är ju definitivt att ge avverkningsförbud.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad gör skogsstyrelsen som är bra / dåligt / onödigt?

Bosse1  
#469477 Dubbelmoralen med deras fastighets innehav 🤦‍♂️

Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Användarvisningsbild

Re: Vad gör skogsstyrelsen som är bra / dåligt / onödigt?

Vardon  
#469540 Att de distanserar sig mer och mer från skogsägaren. De säger ju det själva att det blir mer och mer förläggande. Det gör att jag ser dem mer som kronofogden. Hur menar jag då, jo kronofogden proffsiga och trevliga, har koll och färgglada broschyrer. Men jag vill inte ha något med kronofogden att göra , för antingen har jag inte betalat något, eller så har jag inte fått betalt för något. Jag vill inget av det.

Så är jag rädd att skogsstyrelsen blir det med. Det blir liksom inte en medspelare utan en motspelare.

Dessutom är jag lite skeptisk till deras föreläggande eller sprutar folk fortfarande lövskog med hormorsyr efter råd från dem.

Färre och färre tjänstemän som fattar mer eller mindre genomtänkta besluta. Och eftersom ärendena blir fler och fler är det bra ju fler beslut som kommer iväg för myndigheten. Men besluten hinner inte funderas igenom för att bli bra.

Praktexemplet är väl det om skidspåret i jämtland. Rätt eller fel att stoppa avverkningen ska jag låta vara osagt, men jag anser att det är skidåkarna som skulle yttrat sig och inte skogsstyrelsen. Förmodligen ett beslut som hade sett helt annorlunda om 6 personer, en frukost och en timmes pratstund hade inträffat först.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör skogsstyrelsen som är bra / dåligt / onödigt?

GMW10  
#469567 Tycker det är synd att Skogsstyrelsen (SS) går från en, som de själva säger, rådgivande myndighet till en lagförande myndighet.

Under 2017 hade de som uttalat mål att öka antalet förelägganden och förbud. Bara sådär... Inte satsa på att t.ex. hjälpa skogsbruket att minska markskadorna eller liknande, utan målet är att öka antalet utdelade förelägganden och förbud.

Tycker man också märker detta i kontakten med SS, att det är svårt att få till ett samråd - däremot får man en brasklapp om att dryga böter väntar om man gör åtgärden och dom inte är nöjda med resultatet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).