mån 03 apr 2017, 22:46#448734
Hej! Vet inte om det kanske fanns en speciell tråd för presentationer men jag kör på här.
Skaffade oss just en mindre skogsfastighet på ca 8 hektar, mestadels ungskog. Läget är mitt i Götaland, god bonitet. Inte mycket akuta röj/gallringsbehov närmaste tiden, välskötta gran- och tallplanteringar efter Gudrun. Planen är i första hand att kompletteringsplantera en del gran på ca ett hektar som en framväxande bullerskärm mot en motorväg ca 150 meter från stugan. Idag ett brokigt bestånd med mestadels lövsly som dämpar dåligt på vinterhalvåret.
Vi är totala noobs på skogsskötsel, detta blev ett förvärv som mest kom "på köpet" när vi köpte loss en stuga som svärmor hyrt tidigare. Vi tyckte det var lika bra att köpa loss hela rasket så man har litet svängrum för vad man vill göra, en ganska kvadratisk fastighet. Tex göra det jag skissade ovan, ordna effektiv bullerskärm över litet tid så det blir ännu trevligare att vistas utomhus kring stugan.
Vi blev varse att vi med automatik blivit företagare genom förvärvet, detta känns som en ny värld. Vet knappt vart man ska vända sig. Fattat att det förmodligen handlar om att man ska momsregistrera sig, begreppet enskild firma har dykt upp när man googlat. Men vi vet verkligen ingenting i dagsläget och undrar om någon vänlig själ kan hänvisa tex till en lämplig tråd för nybörjare inom ett pyttelitet skogsbruk, vad man ska göra och tänka på. Vi har fått en vettig försäkring på fastigheten så långt, men det är allt (förvärvet skedde i fredags...). Vi är på det klara med att ansöka om lagfart osv, inga bekymmer med den biten.
Tänkte ha detta som en fritidssysselsättning mest, gå runt och påta litet med röjsågen och kanske plantera litet där det kan behövas som sagt. Känns väldigt stort och kanske överdrivet att se sig som "företagare"... en värld jag inte vet ett enda skvatt om eftersom vi båda (jag & min sambo) är anställda sedan många år och planerar inga större ändringar vad gäller den biten.
Alla tips är välkomna!