Öppna kategorin

Nya idéer för skogsbruket

5 inlägg 2541 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya idéer för skogsbruket

AGH  
#445874 Hej,

Jag funderar på om det finns några bra idéer inom skogsbruk som skulle underlätta för skogsägare. Jag är själv skogsägare och upplever att det ibland finns en del utmaningar när det gäller att fatta beslut som rör skogen. Jag vill inte påverka er genom att belysa mina egna utmaningar, utan tänkte fråga allmänt om ni har lust att dela med er av vad ni själva upplever.

Syftet är alltså att utvärdera om det finns underlag att utveckla en tjänst eller produkt som skulle göra det enklare för oss skogsägare att driva ett effektivt skogsbruk. Jag tänker inte på enskilda maskiner eller verktyg, utan snarare någon tjänst som gäller den generella driften av skogsbruket. Jag förstår att det beror mycket på vilka mål man har med sitt skogsbruk, men dela gärna med er utifrån er situation.

1. Vad är dina största utmaningar med ditt eget skogsbruk?
2. Vad är för- och nackdelar med skogsbruksplanen – kan den utvecklas?
3. Har du själv en idé som du vill att någon utvecklar åt dig, i så fall vad är den?

Det vore jätteintressant att se om vi upplever samma problem och om vi kan komma på en bra lösning!

Ha det fint!
Alexander



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya idéer för skogsbruket

Umea  
#445884 Hjälp med att utforma och införa ett svenskt standard Virkesersättnings formulär.

Ett sådant Anbuds formulär skulle underlätta för många skogsägare.

Det skulle kännas tryggare och vara lättare att kunna jämföra olika

slutavverknings / gallrings anbud mot varandra.

I dag är det en djungel som är svår att rodda i och man blir lätt lurad.





Kostnader innan avverkning :

Extra underväxt röjning

Väg bygge

Flytt av maskiner / trailer kostnad

Ersättning för skördare

Ersättning för skotning

Snö röjning

Extra grus


Timmer :

Vrak timmer

Tall timmer

Grantimmer

Björk timmer

Ek timmer

Bok timmer

Kubb

Stamblock

Timmer till stolpar

Klen timmer

Timmer premie


Massa :

Massa Premie

Vrak massa

Björkmassa

Tallmassa

Granmassa

Brännved


Efter avverkning :

Planter

Plantering

Olika typer av Markberedning

Efter likvid


Försök gärna att fylla på med fler trädslag och andra faktorer som behöver prissättas för att få en bra grund att stå på

inför slutavverknings / gallrings beslut.

Vi tillsammans på Skogsforum borde kunna få till något bra …..


Ha en Trevlig dag !

Bästa Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Nya idéer för skogsbruket

AGH  
#446201 Hej,

Ja, precis! Det här är en av de saker jag själv har tänkt på och som säkert många andra också upplevt. Det är otroligt svårt att kunna jämföra och väga in olika "tillval" och anbuden ges i olika måttenheter. Man kan väl tänka sig att det ligger i skogsbolagens intressen att behålla det så, om det nu gör det svårare för oss att kunna jämföra? Å andra sidan så vill de väl ha till stånd affärer, och om det är en snårig process att ta sig igenom så kanske många helt enkelt skjuter på beslutet, längre än vad som vore det optimala för skogen.

Finns det fler idéer?
Jag tänker bland annat också på virkesköpare man träffar, samtidigt som de är experter så är de ju också säljare, och för många som kanske inte har stenkoll på skog så förlitar man sig kanske helt på virkesköparens rekommendationer? Det vore kanske bra om det fanns någon objektiv rekommendation på ett eller annat sätt? Visserligen är skogsbruksplanen tänkt att vara det. Men det kanske finns mer att göra?

Hur gör alla som har ärvt generationsskiften som blir uppstyckade i långa korridorer? Hur driver man sin skog där? Är det ens lönt att själv göra några åtgärder om man inte går samman med sina skiftes-grannar?


Ha en bra dag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya idéer för skogsbruket

DenimDude  
#446282
Umea skrev:Hjälp med att utforma och införa ett svenskt standard Virkesersättnings formulär.

Ett sådant Anbuds formulär skulle underlätta för många skogsägare.

Det skulle kännas tryggare och vara lättare att kunna jämföra olika


Min egen erfarenhet är att desto fler förbehåll och uppspecade krav markägaren har i sitt anbudsformulär desto lägre blir priset virkesköparen lämnar... OM han ens lämnar! Många kommer med ett papper fullt med förbehåll, då åker det raka vägen i papperskorgen...

Ska säga att det inte är så hos alla, men när jag var virkesköpare fungerade det så. Man kunde lägga tiden på markägare som var lättare att ha att göra med, samt att man lägger hellre de där extra kronorna på en markägare där man har möjlighet att vara lite flexibel. Så när jag själv sålde en avverkning tog jag bara in ett LRK pris med tillägget att köparen står för återställning vid ev. körskador på väg/mark.

Menar bara att ha en massa förbehåll och uppspecade krav KAN vara till en nackdel, vilket många inte tänker på. Skulle säga att en god relation till virkesköparen kan ge godare utfall än tydlig kravlista.

Avatar Fallback

Re: Nya idéer för skogsbruket

Hema  
#446293 Jag kan nog tänka mig att flera här inne eller skogsägare för all del i allmänhet skulle kunna tänka sig att inte får högsta priset om de vet att avverkningen elelr vad det nu är som man har sökt offert på blir som man önskat.

Majoriteten tänker nog längre än till nästa kvartal, men man vill inte känna att man blivit blåst på affären. Sedan så är det väl lite krasst att inköpare skulle slänga sådana offertförfrågningar i tunnan. Tycker det ger en indikation på att dessa inköpare inte förstår skogsägaren eller inser att vikten av att få en nöjd kund. En nöjd kund kanske i större grad gärna återkommer.

Men visst det lär säkert komma in krav/önskemål som är helt omöjliga att uppfylla, det är jag fullt förstående för.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).