Jag håller på med ett projekt där jag försöker bygga en simulatormiljö att köra skogsmaskin på datorn med.
Själva programvaran är ett spel som heter Farming Simulator 17. Ni kan kolla in det mer här.
https://www.farming-simulator.com/
Jag har haft lite uppehåll från mitt bygge ett tag, men hade tänkt köra igång lite igen. Då tänkte jag att jag kunde dela med mig här också

Allt började med att denna spelserie som heter Farming Simulator kom med sin nya version 15 som innehöll för första gången skogsbruk. En skördare och skotare och andra verktyg att skörda skogens resurser på den virtuella gården. Jag intresserade mig för detta, men insåg snabbt att det går inte att köra med tangentbordet eller mus. Provade med handkontroll och det var bättre, men det är inte samma sak. Experimenterade en del med hemmagjorda spakar, men det blev aldrig bra.
För ett år sedan kom då en möjlighet. Jag fick tag i ett par spakar. Samma som sitter i t.ex. en H8:a. Jag började då söka lösningar på att koppla dessa till dator och laborerade lite med gamla handkontrollen som jag slaktade och tog kretskorten från. Dock blev det inte bra och jag letade lite till. Då fick jag tipset att kolla på Arduino. En utvecklingskrets som är enkel att bygga på grejer enkelt koda som man vill. Där kunde jag koda den till att översätta analoga signaler till digitala och skicka dem via USB. Här gick det bättre och jag fick ganska snabbt fram goda resultat när jag labbade.
Med ett par paletter som jag fått så monterade jag ihop två stycken paletter med joystick och knappar. Sedan monterade jag dem på min kontorsstol. Idag ser det ut så här.
Så körde jag ett tag. Sedan kom Farming Simulator 17 och då vart jag sugen på mer för det blev enklare att ha fler kontroller i 17 mot vad det var i 15.
Pedaler kan man ju inte vara utan. Fick tag i en pedal med potentiometer och en knapppedal. Gjorde på samma sätt med dessa och kopplade till en Arduino som sedan kopplades med USB i datorn.
Sedan finns det ett problem med att spela datorspel. Det kanske faller sig naturligt för mig, men för de som inte vet så funkar det ju så att skärmen visar set du ser i spelet och oftast så använder du mus eller annat dör att styra blicken. Det blir dock svårt när man sitter med två spakar i händerna och ska kolla efter nästa träd eller stock. Så det var jag ju tvungen att lösa också. Mitt val föll på att använda mig av något som kalla för "headtracking" Det den gör är att läsa av hur du rör huvudet. Man har något som sitter fast på skärmen som läser av en sändare eller annat som du har på huvudet. I mitt fall så använder jag mig av en webbkamera som filmar mig. Sedan har jag på mitt headset till datorn konstruerat en liten manick som består av tre led och en batterihållare. Denna har ett mönster som ni ser på bilden nedan. På datorn har jag sedan en programvara som med hjälp av dessa tre punkter kan räkna ut vart mitt huvud är, åt vilket håll jag tittar, etc. Funkar klockrent.
Kommer lägga upp lite mer här snart. Ska filma några klipp när jag kör med den så ni får se vad det handlar om

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto