Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 57978 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535836 Har varit uppe tidigare i tråden men det känns som snåriga skatteregler för solceller på ekonomibyggnader. Försökt läsa och förstå men det går dåligt;-).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 27381.html
Förstår jag rätt att om jag placerar solcellerna på ladugårdtaket så kan jag få 40% i bidrag samt ta upp det i jordbruksverksamheten. Elen som går till bostadshusets måste jag debitera och redovisa. Men kan jag sätt ett pris som inte är baserat på kWh? Typ fast avgift 500kr/månad.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535840 Enklast är att du drar av alla dina elkostnader i rörelsen och tar upp en lagom summa som förmån. 500 i månaden är rimligt.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hugin  
#535924
ocke skrev:Har varit uppe tidigare i tråden men det känns som snåriga skatteregler för solceller på ekonomibyggnader. Försökt läsa och förstå men det går dåligt;-).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 27381.html
Förstår jag rätt att om jag placerar solcellerna på ladugårdtaket så kan jag få 40% i bidrag samt ta upp det i jordbruksverksamheten. Elen som går till bostadshusets måste jag debitera och redovisa. Men kan jag sätt ett pris som inte är baserat på kWh? Typ fast avgift 500kr/månad.


Mycket intressant, @ocke ! Just detta var min frågeställning i tidigare inlägg i tråden. Har läst din länk till SKV, men måste medge att jag inte blev mycket klokare ... .

Någon som kan klara ut om jag som privatperson (bostadshus på lantbruksfastighet) kan hänföra en solcellsanläggning på jordbruksföretagets ladugårdstak som tillhörande privarbostaden?

Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535951 För en lekman kändes SKVs text som den mest otydligaste förklaring jag läst ;-). Om man sätter "privata" solceller på ladugårdtaket känns det likt RÅ 1968 Fi 1009 som finns som ref. i länken d.v.s allt hänförs huvudbyggnaden/bostadshuset? Låter dock som omvänd skatteplanering vilket jag bara ha hört Jan Guillou mynta;-)
Rev.
Frågan är om koncessionslagen för elnät kan krångla till det då jag tänker mig att man måste ha direktmatning från cellerna till bostadshuset.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#538431 Nu har jag kommit en bit i mitt projekt. Anläggningen blir (troligtvis) 20st 275W på ladan och 26st 275W (2x13) på markstativ. Anläggningen kommer att producera (enl. beräkning) ca 11700kwh / år.
Elektriker är ordnad som sköter allt de ska göra, jag ska gjuta plintar och byta tak. Montera all hårdvara och elfirman kopplar in. Total kostnad innan investeringsstöd 108500kr inkl. mtrl, nytt tak, jordkabel, elektriker (eget arbete ej inräknat). Ansökan om stöd är inskickad (måste göras i förtid för företag), ska ge 31800kr i stöd. Så om det nu beviljas kommer hela anläggningen kosta 76700kr exkl moms och då är jag i princip självförsörjande på el. Enl teorin :lol: :lol:
Det mesta ska beställas från Tyskland förutom markstativ (blir för dyr frakt).
Ska bli spännande, har inte tryckt på OK knappen än. Ska sova några nätter på det #:-s

Avatar Fallback

Re: Solceller

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538434 @Seb macahan, är det något särskilt skäl till varför du vill ha 275 W paneler?
Finns ju både 295 W och 305 W paneler som är prisvärda.
Är 275 W panelerna mycket billigare eller har de rätt färg eller storlek som passar dig bättre?
Får man fråga vilken firma I Tyskland du fått pris från och vad panelerna kostar styck?

Användarvisningsbild

penngarna samt att jag blivit rådd att detta är bra grejer.

Seb macahan  
#538438 https://www.photovoltaik-shop.com
Ca 80 euro per panel. Har lämnat en offertförfrågan och då friserade de priserna. Ska vara bra service och vettiga priser

Användarvisningsbild

Re: penngarna samt att jag blivit rådd att detta är bra grej

Seb macahan  
#538439
Seb macahan skrev:https://www.photovoltaik-shop.com
Ca 80 euro per panel. Har lämnat en offertförfrågan och då friserade de priserna. Ska vara bra service och vettiga priser

De jag valt ska vara riktigt bra och till bra pris, mest för pengarna! Enligt flera,men framför allt enligt en som bygger stort här nere.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538446 Föräldrarna håller på att fixa med solceller på hemma på gården, från början var det intresserad av att fylla hela ladugårdstaket med solceller, men ja då skulle de bli producenter och tappa bidraget, så blev något färre celler än vad de tänkt sig från början...

Själv har man hustaken placerade åt fel håll vilket gör det mindre intressant att investera i solceller

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Fredrik Reuter  
#538451 Hej,
Hur går det nu med solcellsstödet från staten m.a.p att kommande budget tagit bort det, hur länge kan man söka?
Ganska intressant också att diskutera de åsikter som tycker solel är skitig el och som enligt Vattenfall släpper ut ganska mycket koldioxid under en livscykel. Kanske inte spelar så stor roll egentligen för oss som skulle vilja bli självförsörjande men jag tänkte på det Slöseriombudsmannen skrev tidigare i år: https://www.expressen.se/debatt/ga-inte ... a-solelen/

Bild

Avatar Fallback

Re: Solceller

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538459 @Fredrik Reuter, det var intressant att investeringsstödet är borttaget i nya budgeten. Har du någon länk så man kan läsa lite själv?
Jag är väl lite lat som frågar efter det då det kanske är lätt att hitta om man "googlar" men det kanske kan bara till hjälp för andra också :-bd

Avatar Fallback

Re: penngarna samt att jag blivit rådd att detta är bra grej

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538460
Seb macahan skrev:https://www.photovoltaik-shop.com
Ca 80 euro per panel. Har lämnat en offertförfrågan och då friserade de priserna. Ska vara bra service och vettiga priser


Ja, det var billigt men det är iof 275 Watt.
Har du gjort någon jämförande kalkyl med effektivare paneler, 305 Watt?

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#538616 Nu ska man inte tro på allt man hör, men idag hörde jag ett inslag på P4 där man frågade en solcellsexpert hur stor miljöpåverkan solceller hade (negativt). Enligt honom så har solceller producerat sin egen energiåtgång för produktion inom 1,5-2år. Allt efter är "bonus" då är väl förmodligen inte kapital inräknat (hur stor klimat onytta som går åt till att skaffa investerings kapital) men den "lilla" faktorn brukar ju inte räknas med....
Jag skulle vilja veta hur du sett @Fredrik Reuter att stödet är borta i budgeten. Nu har jag egentligen inte räknat så mycket med det, men visst är det en bidragande faktor i beslutet. Är bra o ha all fakta innan man ger sig i kast med något.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Fredrik Reuter  
#538710
DanK skrev:Fredrik Reuter, det var intressant att investeringsstödet är borttaget i nya budgeten. Har du någon länk så man kan läsa lite själv?
Jag är väl lite lat som frågar efter det då det kanske är lätt att hitta om man "googlar" men det kanske kan bara till hjälp för andra också :-bd


Hej,
Det var Slöseriombudsmannen som skrev att stödet för solceller kommer fasas ut genom den nya budgeten. https://twitter.com/sloseriombud/status ... 91872?s=20 Jag vågar inte svara på om det verkligen är så.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#538724
Seb macahan skrev:Nu har jag kommit en bit i mitt projekt. Anläggningen blir (troligtvis) 20st 275W på ladan och 26st 275W (2x13) på markstativ. Anläggningen kommer att producera (enl. beräkning) ca 11700kwh / år.
Elektriker är ordnad som sköter allt de ska göra, jag ska gjuta plintar och byta tak. Montera all hårdvara och elfirman kopplar in. Total kostnad innan investeringsstöd 108500kr inkl. mtrl, nytt tak, jordkabel, elektriker (eget arbete ej inräknat). Ansökan om stöd är inskickad (måste göras i förtid för företag), ska ge 31800kr i stöd. Så om det nu beviljas kommer hela anläggningen kosta 76700kr exkl moms och då är jag i princip självförsörjande på el. Enl teorin :lol: :lol:
Det mesta ska beställas från Tyskland förutom markstativ (blir för dyr frakt).
Ska bli spännande, har inte tryckt på OK knappen än. Ska sova några nätter på det #:-s

Om man bara går på ekonomin, så är väl bara frågan hur elpriset kommer utveckla sig under avskrivningsperioden. Jag är av åsikten att elpriset kommer gå upp framöver, dock kan för mycket slumpkraft leda till att elpriset stundtals blir väldigt lågt. Ju fler som ansluter slumpkraft, desto större risk för större prisvariation. Svårare att beräkna/prognosera framtida elpris.

Lycka till med valet, vad du än väljer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).