Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 58418 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Lillesves  
#780740
hlb skrev:Kanske blir det en hög paneler för eget bruk att värma vatten i accumulatortankar.

Om du ska värma vatten är det solfångare du ska ha. Det är mycket effektivare än att gå omvägen via halvledare.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Solceller

hlb  
#780741 Tror nog jag kan göra kalkylen, Avstånd mellan panelerna och acctankarna avgör till halvledarnas fördel. Överskottsel, kan , på sommaren, användas till torkar. Dessutom gissar jag att jag, en riktigt kall, men solig, vinterdag, kan få en gnutta energi från halvledarna, som då är guld värd, när vindkraften inte levererar.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Otik  
#780743 Nu förstår jag inte riktigt? Menar du att S,C,MP,V skulle göra det sämre för dig?

Användarvisningsbild

Re: Solceller

hlb  
#780744 Jo, om jag skulle göra en bra affär på mina solceller, vill de säkert va med och dela, men om min investering går med förlust, är de kanske inte lika intresserade.

Avatar Fallback

Re: Solceller

axwell  
#780785
Vedproducent skrev:Då får du lite mer ”pålitliga” siffror här då som inte kommer från tillverkare.
https://www.energimyndigheten.se/fornyb ... opaverkan/


Ingenting är pålitligt, tror dock inte att dom medvetet förskönar bilden.

I mitt fall accepterar jag 2-3 år som ett genomsnitt för negativ miljöpåverkan.

Kan nån ge mig en ekonomisk kalkyl för att investera o solceller eller annat?!

Takyta 14x8 meter takyta 38 grader lutning i sso, betong takpannor, 1 1/2 plan, värmer 170m2 mer eller mindre.
Köper till bergvärmepumpen ca 1000kWh/år, eldar 6-8m3 travat i Tulikivi med ved från egen skog.

Vad veden verkligen kostar kan jag inte beräkna i kronor, det ligger till stor del på "må bra kontot" och granbarkborrarna ska ju ändå bekämpas.

Inser (80 år) att det kan komma en dag när inte längre kan elda ens med köpt ved, ändå lever jag i den tron att ingen ny investering går att räkna hem.

Numera är jag ensam i hushållet

Användarvisningsbild

Re: Solceller

newcence  
#791316 Se till att montera panelerna så att dom håller sig rena, att ställa dom i gräset där man ska slå/klippa kommer påverka negativt. Planera för produktionen från mitten av mars till oktober ut, det är där du gör 90% av årets produktion. Fundera över om det betalar sig att placera paneler så att du får produktion mellan 16:00-21:00. Placera panelerna så att dom inte blir skuggade. Sist men inte minst, standardinstallation innebär att du inte producerar eller kan använda elen själv om elnätet går ner, man kan bygga för "intentional islanding" eller ödrift som det kallas på svenska, med batterier eller separat återmatningsskydd.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

svampbob  
#795313 En kompis ringde för en stund sedan. Han har svärföräldrar som har blivit dementa och där har det hänt mycket galet på slutet. Ikväll hade han upptäckt att dom hade beställt solceller på 400-tusen plus och betalat 75 tusen i handpenning.

Hur tar dom sig ur det. Kan man hävda att dom är dementa?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).