Öppna kategorin

Solceller

167 inlägg 25687 visningar 36 följer Svara, dela mm...   

Re: Solceller

Hugin  
#622693 Känner att det är lite Vilda västern i detta med att tolka, förstå eller efterleva gällande krav på regler om elinstallation av solceller på lantbruksfastighet.
Befinner mig i en fas där offerter lämnats från flera aktörer;
- någon anger att åskledare krävs, andra nämner det inte. Om så är fallet, menas då separat arrangemang på byggnaden och hur beskrivs i så fall jordningen? Separat markjordning av anläggningen och också denna jordning av solcellsanläggningens separata elsystem?

- någon anger att jordfelsbrytare måste installeras, andra beskriver inget sådant krav. Om så är fallet: handlar det om någon jordfelsbrytare som kopplas enbart mot solcellssystemets elinstallation, eller krävs en jordfelsbrytare som innefattar aktuell byggnad (eller samtliga byggnader - hela nätabonnemanget- )?

- någon anger att den brytare i elcentralen, som manövrerar "on/off" från nätet, måste (i samband med installationen) bytas mot en modell som kan förses med lås (att nyttja, då elarbeten pågår inom fastigheten, allt i syfte att inte någon obehörig kan koppla på "on" då arbete pågår)

Säkrast, är nog att lägga in en klausul i det avtal som sluts med leverantör av solcellsanläggning. Kanske, i stil med:
"/Företagets namn/ förbinder sig att anläggningen helt uppfyller de krav som anges i lagar, förordningar och branchkrav (el- och försäkrings-), som gäller det datum anläggningen ansluts till nätägarens och kundens elnät" ??
Här finns ju hisnande kunskaper, rörande såväl elinstallationer som juridik (och mycket mer ...)

Tacksam för hjälp!

Swedish Forestry Expo 2021 på Solvalla

Re: Solceller

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622727 Sistnämnda texten kanske inte är fel för när man läser Elinstallatören så finns många som inte vet vad som gäller bla med säker brytning mot elnätet för tex att ett mätarbyte kan ske utan bakspänning från solcellsanläggningen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).