Solceller

Svara  22 inlägg  4836 visn.  15 följer

Re: Solceller

#523325 Ja har bott här i Sörmland i över 20 år och hitintills har vi inte haft nån vinter med snö över 60 cm och kommer det så kan jag skotta bort det 8)

TS
Nolia 2019

#524273 Funderar också på att montera solceller, gör slut på ca 13-14000 kw, tänker mig montera dem på ladugården,
söderläge utan skuggning. Hur många paneler har du installerat för att få den produktionen?
Har du växelriktare som är dimensionerad för just denna storlek eller finns det utbyggnadsmöjlighet?
Är det du privat som investerat eller enskilda firman (som jag räknar med att du har)
Gör du slut på elen privat eller i rörelsen?

#524277 Såg just att du skrivet 40 paneler

#524299 Funderar också på det här med solceller, men det skattetekniska kring det hela är ganska komplicerat. Om du kan dra av kostnader och moms, om du måste betala förmånsskatt och energiskatt etc beror på var du monterar anläggningen och var din förbrukning finns. Finns mycket att läsa på skatteverket men jag blir inte riktigt klok på det hela.

Det kan tilläggas att skatteverket har ändrat sin tillämpning av reglerna inte mindre än fyra gånger sen 1/1 2016...

#524605 Det kommer nya typer av tak.

https://youtu.be/KIoDNDntvmQ

#524610 Man bör kanske tänka på att det blir krångligare/dyrare att laga/renovera ett tak med solceller och ökar riskerna för brandmän vid eventuell brand. Kan bli så att räddningstjänsten kommer få ändra sina prioriteringar vid eld i byggnad med solceller, för att säkerställa säkerheten för personalen.

Sedan bör man kanske fundera på anledningen till att man vill skaffa dessa solceller.

De ökar co2-utsläppet (då Sverige har väldigt ren elproduktion)
De gör elnätet känsligare, kräver utbyggnad/förstärkningar.
Elen blir svårare att hålla balanserad för rätt spänning och frekvens.
Då sol&vind inte idag har krav på sig att själva balansera uteffekt (typ batterilager), så krävs mer reglerkraft.
Det hjälper till att höja elpriset och elnätsavgiften.
Det är inte samhällsnyttigt, men för den enskilde ägaren kan det (med dagens subventioner) idag vara intressant.

MP och övriga partier som lovordar sol&vind säger inte hela sanningen. De har skrivit på parisöverenskommelsen med att ha 100% förnybart år 2040-2050typ. Man har tagit beslut på okunskap. MP är direkt kontraproduktivt för miljön och klimatet.

Vilsten skrev:Funderar också på det här med solceller, men det skattetekniska kring det hela är ganska komplicerat. Om du kan dra av kostnader och moms, om du måste betala förmånsskatt och energiskatt etc beror på var du monterar anläggningen och var din förbrukning finns. Finns mycket att läsa på skatteverket men jag blir inte riktigt klok på det hela.

Det kan tilläggas att skatteverket har ändrat sin tillämpning av reglerna inte mindre än fyra gånger sen 1/1 2016...

Jag installerade solceller i maj och fick följande besked av Lrf-konsult (som bygger på rättsfall): om anläggningen sitter på ekonomibyggnad eller mark utanför trädgård är hela anläggningen avdragsgill. Om den sitter på boningshus är den inte det. Beskattning av elen sedan beror inte på detta utan delas upp som vanligt mellan din privata förbrukning och företagets förbrukning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Gratis solceller från ETC av Zalman - mån 21 nov 2016, 11:54
i Före och efter jobbet
1 svar
2337 läst
av Zalman     
mån 21 nov 2016, 15:21
Annonser