Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 58012 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solceller

halvproffs  
#576761 Solel är knappast en promille av den totala eltillverkningen? Jag ser dock nya anläggningar som är ganska stora på ladugårdsbyggnader.
Och det blir fler hela tiden. Lite lustigt för just idag såg jag en vw caddy med reklam för solelsfirman. Får väl hålla koll på om dom är i närheten.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#576827
Vedproducent skrev:Ja nu har jag ju inte skrivit enbart Sveriges elmix. Elnäten är ju sammanflätade med varandra och du vill ju inte eller har inte förmåga att se till helheten. Det är ju enorm skillnad mot solelens utsläpp jämfört med kol och olja tex. 20 gånger ungefär. Du skriver att det är ett av dom sämsta energislagen men då vet du inget och är inte påläst i ämnet.

https://energiradgivningen.se/klimat/mi ... an-fran-el

Hur påläst är du?

Det är inte realistiskt att tro eller försöka ersätta kol&olja med sol&vind. Fler och fler börjar inse att det mest co2-friaste energislaget är kärnkraft och är det enda som har en chans att kunna ersätta kol&olja.

Från Vattenfalls hemsida.
https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung/
1563481551_elens-ursprung-diagram-sverige-2018-720x350.jpg

____________________________________________
1563483577__20190718_225857.jpg




Elpriset är betydligt högre i Tyskland och sålänge staten subventionerar solceller, så kommer företag försöka kränga produkten. Nu börjar det även pratas om att folk borde skaffa batteripack eller låta sin elbil agera lastbalansering.

För elbolag och elnätsägare ligger det i deras intresse för ökat elpris (dyrare el när den planerbar elproduktionen blivit mindre lönsam). Elnätet påverkas både av alla nyaa producenter och bla snabbladdning stationerna för elbilarna.

Samt när man förändrar förutsättningarna i elnätet genom att förändra i vilken riktning elen tar, så behöver elnätet förstärkas på olika sätt. Detta kostar! Förra årets strömavbrott och förbud om mer oplanerbar elproduktion på Gotland sedan två år nu.

Vi har nu i storstadsregionerna kapacitetsbrist, vilket förhindrar utbyggnad.

Här kommer fler klipp av Henrik Jönsson som gör sin faktakoll.
KLIMAT-TEOKRATIN: Varför miljörörelsen blivit en religion


KLIMATPOPULISM: Varför skadar miljörörelsen miljön?


THE CLIMATE CLUSTERFUCK: Why nobody is communicating about the environment.


KÄRNKRAFT: Varför ignoreras det?


Jag vill inte ha högre elpris och jag vill inte att okunskap ska leda till ett sämre elnät.

Jag känner dock på mig att vi endast kan komma överens om att vara oense i frågan.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#576832 Är ordentligt påläst! Så länge du håller dig till fakta så kan vi nog diskutera. Men när du drar egna slutsatser efter eget tyckande så är jag överens med dig att vi kommer vara oense i frågan. Liknar en viss Uffetråd när det blir diskussion i ämnet varje gång.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#576842
Vedproducent skrev:Är ordentligt påläst! Så länge du håller dig till fakta så kan vi nog diskutera. Men när du drar egna slutsatser efter eget tyckande så är jag överens med dig att vi kommer vara oense i frågan. Liknar en viss Uffetråd när det blir diskussion i ämnet varje gång.

Tagga ned lite nu va? Har du själv rent framför din egen dörr med det du anklagar mig för?

Du har inte kommit med bevis att jag inte har på fötterna för det jag säger. Jag var förut för vind osv. Nära att jag gick och blev delägare, men jag fick inte ihop ekonomin och ju mer information (mycket på nyteknik) så har jag ändrat åsikt i frågan. Jag ser problemen som finns med oplanerbar elproduktion.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Avslutat-02  
#576843 Hata mig om ni vill :d men få saker verkar göra folk förbannade och få adrenalinet att flöda som frågan om kärnkraftens vara eller inte vara.

Eller sol/vind kraft....

Men snälla taga ner, vi är alla vänner och vi har högt i tak.
Tråden med ulf, där kan vi ha lite mera attityd för det är vad vi får av honom.

Det är sommar, och endast fredag tidig morgon för mig nått för andra....

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#576856
Hema skrev:
Vedproducent skrev:Är ordentligt påläst! Så länge du håller dig till fakta så kan vi nog diskutera. Men när du drar egna slutsatser efter eget tyckande så är jag överens med dig att vi kommer vara oense i frågan. Liknar en viss Uffetråd när det blir diskussion i ämnet varje gång.

Tagga ned lite nu va? Har du själv rent framför din egen dörr med det du anklagar mig för?

Du har inte kommit med bevis att jag inte har på fötterna för det jag säger. Jag var förut för vind osv. Nära att jag gick och blev delägare, men jag fick inte ihop ekonomin och ju mer information (mycket på nyteknik) så har jag ändrat åsikt i frågan. Jag ser problemen som finns med oplanerbar elproduktion.
Jo jag har aldrig medvetet skrivit något som jag vet är fel. Jag länkar oftast till uppgifterna jag framför om det då inte gäller min egna verksamhet tex. Sen finns det ju så klart alltid en hel massa olika undersökningar att hitta som inte visar exakt samma resultat.
Men om man som du Hema skriver att solceller är bland det sämsta energislaget man kan satsa på då blir det tokigt. Alla vet och fakta är att det är cirka 20 gånger mindre utsläpp än kol/ olja tex. Sen betalar elbolagen för nätnyttan dom får och då kan du inte hävda motsatsen.

Så jo jag har bevisat att du kommer med en massa fel fakta. Vi vet att du allra helst vill se ny oprövad kärnkraftsteknik. Du får gärna tycka det men kom i så fall också med korrekt fakta.

Sen tycker jag nog att vi kan låta denna tråden handla om just solceller eftersom det var det den var till för och det finns ett stort intresse och nyfikenhet om det.

Avatar Fallback

Re: Solceller

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576950 Det är nog en god affär att skaffa begagnade Leaf-batterier om man vill ha ström till sin fjällstuga.
https://www.nrk.no/telemark/brukte-elbi ... 1.14031967

Användarvisningsbild

Re: Solceller

halvproffs  
#576958 Fick höra idag av en som också kommer att skaffa solenergipaneler.
10st som har stora uthus har gått ihop och ska nu ha paneler på taken. En av dem har haft paneler i några år och satsar på ytterligare en på ca 200m2.
Så nog finns det framtidstro på dessa paneler.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#576964
halvproffs skrev:Fick höra idag av en som också kommer att skaffa solenergipaneler.
10st som har stora uthus har gått ihop och ska nu ha paneler på taken. En av dem har haft paneler i några år och satsar på ytterligare en på ca 200m2.
Så nog finns det framtidstro på dessa paneler.

Jo det kommer ju mer och mer. Ökningen i fjol var ju en bra bit över 70 procent tex eller total elproduktion 0,23 % av den samlade elproduktionen 2018. Så det är ju mycket blygsamt än så länge trots allt. Men jag tror det kommer följa lite elbilstrenden. Då ökar intresset när man också köper en elbil. Lite tråkigt bara att det egentligen bara är elen du använder själv som blir lite lönsam än så länge.

Jag vill inte lägga mig i subventionerna för jag vet att det bara blir diskussion då. Jag är själv kluven i detta och ser både för och nackdelar med dessa.

Avatar Fallback

Re: Solceller

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577243 Jag är precis i färd med att montera solceller, 25 av 40 är uppe.
Det egna elbehovet är ju dessvärre inte så stort när solen skiner som bäst. Men förhoppningsvis kommer det iaf inte svida att köra skulltorken nästa år 😁

Användarvisningsbild

Re: Solceller

JörgenO  
#601325 Här är en artikel om ett forskningsprojekt på KTH som verkar intressant.
Syftet, när det blir färdigt, är att man på enkelt sätt skall kunna beräkna lönsamheten för att investerai solpaneler och även jobba med någon sorts riskanalys.
Energimyndigheten är medfinansiär så det kommer förhoppningsvis att resultera i en lättanvänd webbapplikation om de går i mål med projektet.
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/da- ... r-1.946973

Användarvisningsbild

Re: Solceller

fendt311  
#601335
JörgenO skrev:Här är en artikel om ett forskningsprojekt på KTH som verkar intressant.
Syftet, när det blir färdigt, är att man på enkelt sätt skall kunna beräkna lönsamheten för att investerai solpaneler och även jobba med någon sorts riskanalys.
Energimyndigheten är medfinansiär så det kommer förhoppningsvis att resultera i en lättanvänd webbapplikation om de går i mål med projektet.
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/da- ... r-1.946973

Mycket bra att du tar upp den här diskussionen. Kan vara ett fint komplement till skogsbruket. :-bd

Avatar Fallback

Re: Solceller

torpöbo  
#601369 Förstår inte varför inte fler satsar vattenkylda celler. Många tappar verkningsgrad på sommaren pga. Överhettade celler.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#601443
torpöbo skrev:Förstår inte varför inte fler satsar vattenkylda celler. Många tappar verkningsgrad på sommaren pga. Överhettade celler.

Dyrare investering och ännu svårare att räkna hem investeringen? Eller menar du att kostnadsökningar skulle vara mindre än förtjänsten?

Användarvisningsbild

Re: Solceller

JörgenO  
#601459 Hur mycket tyngre blir en vattenkylning? Jag tänker på taklisten på villan. Blir det en massa rördragningar?
Sen tänker jag att jag kanske är mer intresserad sv verkningsgraden vid kyligare väderlek när rörliga priset på el är högre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).