Less på gruvan, skogen nästa?

Svara  18 inlägg  3622 visn.  9 följer
Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

#436157 Jag får tyvärr ingen lön, jag kör på F-skatt.
Men nog hör man många säger sig plocka hem över 25 in på kontot, men då är det ju skifttillägg osv med i det.

Nolia 2019

jannee skrev:Via bemanningsföretag har sjuksköterskor ibland fått lyckats få upp till 50 000 kr/mån. Bl.a. betalde Värnamo sjukhus detta i somras.
För övrigt är en lön på 45 tkr/mån inklusive skift och underjordstillägg inte för mycket.
Det är ju med livet som insats du beger dig tusentals meter ned i underjorden. :mrgreen:
Till Loppan kan jag bara säga att när Eliasson var högste chef för Försäkringskassan lär han på ett möte sagt följande
- Ni tjänar inte mycket men ni tjänar folket och det är det viktigaste.
Samma för er bönder:
- Ni håller landskapet levande och oss andra med mjölk och kött, tänk vilken nytta ni gör när ni tillgodoser folket.

Angående sköterskorna så är det enstaka extremfall dom lyckas med detta, under semestrarna. För normal vårdpersonal är detta fantasisummor, jag jobbar som tekniker inom landstinget så jag har ganska bra insyn. Vårdpersonalen går för närvarande rakt in i väggen, underbetalda och av anledning som inte får nämnas på detta forum :wink:

Sex procent av alla sjuksköterskor sade upp sig under 2016. Barnmorskorna drar nog in runt 50k i månaden nu för dom som inte är sjukskrivna jobbar nog dubbla skift :shock:.

#436213 Visst är det med livet som insats men det går inte riktigt att tänka så om man ska jobba i en gruva. Lönen varierar en hel del beroende på vad man jobbar med och om det är ovan eller under jord men runt 40 stämmer ganska bra.
Fördelarna är ju trygga anställningar och ganska bra villkor. Skiftgång i olika former är väldigt vanligt och attraherar i synnerhet folk från andra orter.
Så mycket talar ju för gruvjobb om man vill bo och leva här i Malmfälten men börjar som sagt bli lite less och saknar att behöva arbeta med kroppen och knoppen. Funderar ibland faktiskt lite på att greppa spaden och bli anläggare igen men det vore ju lite att backa ett steg.

Ett alternativ kunde ju vara att försökan få in en fot i skogsbranschen och prova på under ledigveckorna eller semestern? Viss erfarenhet har jag ju redan och sågar eget virke på hobbynivå men saknar behörigheter. Hur ser efterfrågan ut på arbetskraft i Norrbotten just nu?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Åt skogen = stadsbor möter skogen av SkogsGotte - tis 04 jan 2011, 18:27
i Länkar
3 svar
5154 läst
av sparvhjerta     
tor 06 jan 2011, 01:17
Så tjänar du pengar på skogen av Zalman - mån 01 nov 2010, 00:13
i Skogsnyheter
2 svar
2648 läst