Öppna kategorin

Mössa

27 inlägg 6959 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mössa

axwell  
#416707 "Dom" används i norra Sverige istf. de/dem, även i skriftspråket under hela 20-hundratalet,även långt tidigare.
"Detta,denne,dessa" är vanligare i södra Sverige, "det här,den här, dom här" duger utmärkt i norra Sverige, ja nästan så att dom sydsvenska varianter låter lite löjligt frökenaktiga.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mössa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416709 Hm, dags att dela tråden?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mössa

tallen100  
#416715 Jag som trodde dom pratade i nattmössan :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mössa

Gogg  
#416726 Ursäkta det!
Men när blev det här forumet så pass oseriöst att man inte kan få svar på en fråga?
Prata om det grammatiska kan vi göra någon annanstans.

Reklam kan det säkert vara indirekt men inte för min vinning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mössa

JensSkoog  
#416737
Göt skrev:har skogsforum någon mössa i sin butik

Det där är ju en utmaning till @Fredrik Reuter :wink:

Hade varit kul med en bra mössa som "Gogg" efterfrågar med Skogsforums logo.
Gärna i färg som man inte tappar bort så snabbt. :smile:

Senn gillar jag han som skrev någonstans att gramatik och ortografi skulle man bara skita
i, eftersom det är administrativa problem. Viktigast är att man får sagt vad man vil :lol:

Får ju ochså be @Gogg om ursäkt eftersom jag var med på att spåra av tråden. Har kollat länken som du har bifogat och som nu finns där igen, och skulle väl säga att akryl inte verkar särskilt bra. Har provat akryl och det blir illa kallt i huvudet när det blir blött. Riktig ylla holler värmen om den blir våt, och är att föredra. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mössa

Göt  
#416773 Jag har haft någon sån där mössa och jag tyckte att den inte gjorde sitt jobb att hålla huvudet varmt.

Användarvisningsbild

Re: Mössa

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416953
th skrev:
Gogg skrev:dem mössorna? Är det något och ha? Dem är iaf billiga?

Ingen större risk att detta är reklam. Aldrig i livet att man skulle köpa något baserat på någon som inte kan svensk grammatik :wink: :wink:


Hur är det med grammatiken i din andra mening? Är den verkligen korrekt? Kan en vara vara baserad på någon? Jag är helt seriös, svenska är inte mitt modersmål och den meningen ser lite märklig ut.

Jag tycker det är onödigt att hugga på grammatikfel, måste man tala/skriva felfri, grammatiskt korrekt, svenska för att få ställa frågor? Eller sälja saker för den delen :roll:

Användarvisningsbild

Re: Mössa

Göt  
#416972 Grammatiska fel är det många som gör här och jag tycker inte det är ett problem, snarare en tillgång. Vi kommer från olika landsdelar och olika länder och har olika dialekter och det skall vi vara glada för. Själv skriver jag inte korrekt här på forumet för att jag tycker inte att det spelar någon roll.

Avatar Fallback

Re: Mössa

tallen100  
#417000 Så länge man kan läsa vad som står så är det väl inget att tjafsa om :surp: , jag skriver på mitt sätt och ni andra får skriva hur ni vill, är det nått jag inte begriper så frågar ja :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mössa

sundelius  
#417005
tallen100 skrev:Så länge man kan läsa vad som står så är det väl inget att tjafsa om :surp: , jag skriver på mitt sätt och ni andra får skriva hur ni vill, är det nått jag inte begriper så frågar ja :wink:

+1 på den tallen

Användarvisningsbild

Re: Mössa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417698
Palms skrev:
th skrev:
Gogg skrev:dem mössorna? Är det något och ha? Dem är iaf billiga?

Ingen större risk att detta är reklam. Aldrig i livet att man skulle köpa något baserat på någon som inte kan svensk grammatik :wink: :wink:


Hur är det med grammatiken i din andra mening? Är den verkligen korrekt? Kan en vara vara baserad på någon? Jag är helt seriös, svenska är inte mitt modersmål och den meningen ser lite märklig ut.

Jag tycker det är onödigt att hugga på grammatikfel, måste man tala/skriva felfri, grammatiskt korrekt, svenska för att få ställa frågor? Eller sälja saker för den delen :roll:

Om du såg vilken smajli jag använde kan man kanske ana sig till att det saknas tre ord i mitt ursprungliga inlägg : "... baserat på en text från någon ..". Men det fungerar ju bra att kommentera grammatikfel med egna textfel, det blir i alla fall diskussion :smile: Annars håller jag med om att meningen ser märklig ut.

Användarvisningsbild

Re: Mössa

machonisti  
#417699 Meningen med forumet är väl rätten att framföra en kommentar, inte hur kommentaren är framställd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).