Öppna kategorin

Träd föll över personbil

8 inlägg 4789 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träd föll över personbil

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416049 Körde förbi efteråt. Skulle vilja säga att torr granen var helrutten. :smile:
http://www.smp.se/vaxjo/trad-foll-over-personbil/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Träd föll över personbil

jannee  
#416066 Föraren har troligtvis KÖRT på ett liggande träd. Chansen eller risken att ett fallande träd ENDAST träffar fronten är väldigt liten.

Användarvisningsbild

Re: Träd föll över personbil

JensSkoog  
#416078
jannee skrev:Föraren har troligtvis KÖRT på ett liggande träd. Chansen eller risken att ett fallande träd ENDAST träffar fronten är väldigt liten.

Men det kan ske.

Frun till en kompis av mig körde med motorcykel rakt in i en fallande al. :surp:
Han låg lite bakom och fick bromsad, men hon körde in i kronan när den föll. Gick
bra eftersom dom höll låg fart på dårlig väg, men det var lite dramatisk.

Visade sig att några ungar hade sågad av mer än halva trädet med en
snickarsåg och senn gett upp :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Träd föll över personbil

tallen100  
#416166 Chansen att träffas av blixten eller vinna på triss är också liten men, "plötsligt händer det". :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Träd föll över personbil

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416172
jannee skrev:Föraren har troligtvis KÖRT på ett liggande träd. Chansen eller risken att ett fallande träd ENDAST träffar fronten är väldigt liten.


Hur tänkte du nu? Oavsett var på bilen trädet träffar så blir det ju bara där den träffar, om inte stammen är 5m i diameter och man råkar hamna exakt rakt under :surp:

Avatar Fallback

Re: Träd föll över personbil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416192 Som jag läste artikeln i blaskan så såg han trädet falla o hann inte stanna utan körde på det.
Fortsättningen av artikeln blir jag fundersam på när Vägverkets gubbe funderar på om det är deras ansvar eller markägarens....

Användarvisningsbild

Re: Träd föll över personbil

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416332 Ja det ser ut som att han har kört på trädet, mitt inlägg här ovan gällde mest den andra meningen i Jannees inlägg. Med glimten i ögat, fast sånt är ju lite svårt att se i text.

Avatar Fallback

Re: Träd föll över personbil

jannee  
#416334 FALLER trädet på bilen finns chans att väghållaren kan ställas till ansvar, framförallt om INTE force major gäller.
Kör DU på ett liggande träd får du själv (eller ditt försäkringsbolag) stå för kostnaderna.
M.a.o. kan det kostnadsmässigt bli en avsevärd skillnad :grin:
Ungefär som när du somnat och kört av vägen. Inte f*n säger du att du somnat utan i stället har du väjt för något, en räv eller annat djur som inte avger speciellt tydliga avtryck på marken, älg ska man passa sig djävligt noga för att skylla på. 😡
Numera behöver man ej heller oroa sig för att eventuella bromsspår saknas, ABS förhindrar ju detta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).