Öppna kategorin

Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

33 inlägg 9126 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sv: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

Fredrik Reuter  
#410811 Hej,
Jag har ändrat rubriken i denna tråd då den drastiskt ändrade karaktär.
Håll oss gärna uppdaterade Värmskog med vad som händer med din skog och lycka till!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

värmSkog  
#410823 Vet fortfarande inte mycket mer, Det enda nya är att jag har ringt och pratat med änkan som just nu "äger" min fastighet. Hon blev nog mer oroad än mig och trodde att hon har gjort något olagligt, Så hon vill att allt ska blir rätt igen fortast möjligt.

Hon berättade även att vid bouppteckningen så skickade hon in papper till skatteverket om att hon skulle överta tomten efter sin bortgångna man. I dessa papper uppgav hon min fastighetsbeteckning eftersom tomten är en del av marken, Så frågan är då om skatteverket möjligtvis kan ha trott att det gällde hela fastigheten? i.o.m att hon angav fastighetsbeteckningen.

Hoppas i.a.f att myndigheten som har gjort fel är såpas reko att dom kan säga som det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

Amatörhuggare 62  
#410845 Hoppas verkligen detta löser sig för dig.
Vilket eländes elände !!!

Måtte detta sluta lyckligt.

Mvh Amatörhuggare 62

Ps håller verkligen tummarna
Att du får tillbaka fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

Umea  
#410881 Helt otroligt och osannolikt !!!!

Låter ändå som en god förutsättning till lösning när änkan verkar schyst.

Hoppas det snabbt löser sig på ett smidigt sätt.

Jag håller tummarna.

Lycka Till !!

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

wizz  
#410897 Hej alla,
Skatten har sedan en tid insett svagheten med att man bara med en signatur kan göra ett ägarbyte på en fastighet.
Så man har sedan en vecka tillbaka en tjänst hos skattemyndigheten där man väljer som fastighetsägare att inga byten får ske utan att man anmäler detta med BankID som authentisering vid signering.

Bristen har varit en bra inkomstkälla för de som stulit identiteter - skriva över fastigheten och belånat den över skorstenen med en förfalskad namnteckning.
Totalt genomfördes över 157 000 identitetsstölder förra året. :surp:

Sprid detta till alla ni känner
Wizz

Avatar Fallback

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

wizz  
#410903 Kompletterar med länk till skattens tjänst
http://www.skatteverket.se/privat/sjalv ... 123f5.html

Avatar Fallback

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

haltegarden  
#410904 Var just inne och sökte efter denna tjänst/funktion, hittade den inte, fick dock spärrat adressändring.
Vad heter e-tjänsten?

Avatar Fallback

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

wizz  
#410921 Spärra obehörig adressändring

Användarvisningsbild

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

SkogsBasse  
#410927 Tackar för tipset wizz!

Avatar Fallback

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

wizz  
#410940 Sorry blandar ihop korten, man gör en adressändring så att man inte ska få tillgång till kreditprövningar eller annan korenspondans runt låne ansökningar mm..

Avatar Fallback

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411001 Är du singel och änkan verkar okej så kanske du kan tillskansa dig fastigheten igen på annat sätt? :X

Användarvisningsbild

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

värmSkog  
#411018
D Brown skrev:Är du singel och änkan verkar okej så kanske du kan tillskansa dig fastigheten igen på annat sätt? :X


Hade hon haft en dotter så kanske jag kunde gift mig med henne och sedan vänta på arv isåfall :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

värmSkog  
#411217 Nu börjar det rätta till sig iaf. Fick brev från lantmäteriet idag och Niking var inne på rätt spår.

Änkan har tydligen skickat en lagfartsansökan med min fastighetsbeteckning till lantmäteriet och fick den godkänd, Detta skedde i samband hennes bouppteckning.
Så änkan har gjort fel i sina papper men samtidigt så tar lantmäteriet på sig ansvaret i.o.m att dom skulle aldrig ha godkänt det hela.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

Fredrik Reuter  
#411219 Vad bra att det verkar lösa sig.
Men det är fullständigt oacceptabelt att detta ska kunna ske hos Lantmäteriet, det ska finnas system som gör detta omöjligt!
Låt oss hoppas att det blivit ändring nu och att ditt ärende har blivit ett "Lex-Värmskog" hos dem.

Användarvisningsbild

Re: Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

Fredrik Reuter  
#411220 Kollade lite snabbt på detta och i föreskrift LMVFS 2006:1 står klart och tydligt att en lagfart skall föregås av en fångeshandling. Vi ett köp är fångeshandlingen köpeavtalet som också ska innehålla ett minimum med data.

Undrar hur denna lagfarts akt ser ut, och speciellt fångeshandlingen, om jag vore du skulle jag begära ut hela denna akt som berör hela detta ärende. Det hade varit intressant att se vart det gått åt pipan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).