Öppna kategorin

Resten av Sverige

13 inlägg 5336 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Resten av Sverige

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409334 Såg en intressant dokumentär på svtplay igår!
visas kl 21 på SVT imorgon

"I dokumentärserien Resten av Sverige berättar journalisten och författaren Po Tidholm om en landsbygd i förändring och träffar människorna som envisas med att bo där. På gott och på ont."

http://www.svtplay.se/video/10416454/re ... tab=senast



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Resten av Sverige

T Landström  
#409336 Sands imorgon kl 21:00 på SVT 1

Användarvisningsbild

Re: Resten av Sverige

totte  
#409444 Rekommenderas!

Avatar Fallback

Re: Resten av Sverige

Robertberg  
#409571 Det var en oerhört negativ stämning..

Användarvisningsbild

Re: Resten av Sverige

Göt  
#409586 Inte tyckte jag att programmet tillförde något

Avatar Fallback

Re: Resten av Sverige

tallen100  
#409593 Var väl ganska realistiskt hur det ser ut i många av dom mindre samhällena och för invånarna där,
Det är bra att sånt här visas, allt är inte så rosenrött som politikerna vill få det att låta.

Användarvisningsbild

Re: Resten av Sverige

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410950 Han körde ju det negativa/uppgivna stuket men det är väl så det är, kul att se Haparanda (där jag växt upp) på tv iaf, det sker inte så ofta :grin:
Det är ju inte bara politiska beslut som ligger bakom landsbygdsdöden, eller att det dyker upp köpcentrum i utkanterna av städerna som samtidigt får självdö. Vi beställer även en jäkla massa saker som det förut fanns butik för i byarna, kläder/möbler/reservdelar osv.

Men en sak som politiken kan påverka är att ta efter Norge i fråga om att stimulera glesbygden dels via utspridda statliga verk, dels med tex arbetsgivaravgifter. Det är mycket billigare att anställa nån "på landet" i Norge än vad det är i Oslo. Det tror jag är vettigt, det är små ofta marginaler hos företagen i glesbygden eftersom man inte har så stor kundkrets, då drar man sig för att anställa även om man egentligen har utrymme för det.

Avatar Fallback

Re: Resten av Sverige

Hema  
#413612 Jag uppskattade programserien i 3 delar. Det är hög tid att vi förändrar förutsättningar i landet och att slänga ett öga mot landet i väst vore nog inte fel.

Var det inte något parti som skrev slogan "Alla ska med"?

Användarvisningsbild

Re: Resten av Sverige

totte  
#413692
Hema skrev:Var det inte något parti som skrev slogan "Alla ska med"?


Det var det, en hel del andra floskler av samma slag har hörts från olika partier.

Det verkar ju som det betyder att alla skall vallas ihop i en stor hjord. Förvisso ger programserien en rätt mörk bild och Po Tidholm har sagt att han har svårt att vara optimist. Det kan tyvärr bero på att han är väl insatt efter att har ägnat mycket av sitt journalistliv till att studera och skriva om landsbygd och glesbygd.

Avatar Fallback

Re: Resten av Sverige

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413698 Hörde han idag på p3, det han var mest orolig för var att det bara var Sverigedemokrater kvar i varselvästar på landsbygden!!!! Om det är hans största rädsla för landsbygden så kan han åka tillbaka till Stockholm!

Användarvisningsbild

Re: Resten av Sverige

loppan  
#413699 Po Tidholm som gjort denna dokumentär var gäst i morgonpasset i P3.
Denna intressanta intervju går att höra här.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4765

Avatar Fallback

Re: Resten av Sverige

Hema  
#413715
totte skrev:
Hema skrev:Var det inte något parti som skrev slogan "Alla ska med"?


Det var det, en hel del andra floskler av samma slag har hörts från olika partier.

Det verkar ju som det betyder att alla skall vallas ihop i en stor hjord. Förvisso ger programserien en rätt mörk bild och Po Tidholm har sagt att han har svårt att vara optimist. Det kan tyvärr bero på att han är väl insatt efter att har ägnat mycket av sitt journalistliv till att studera och skriva om landsbygd och glesbygd.

Jag tyckte serien avslutades mer åt det optimistiska hållet, med lite förhoppning.

Användarvisningsbild

Re: Resten av Sverige

totte  
#413722 Jo det är sant Hema, det fanns i alla fall lite ljusare perspektiv där. Jag har bara läst eller hört, minns inte var, att han sagt att han är rätt pessimistisk om framtiden för landsbygden.

Programmens stora förtjänst är den tydliga illustrationen av hur landsbygden ses utifrån stadens perspektiv, som något som bara skall finnas där för att njuta av på fritiden. Att där produceras stora värden som hela landet är beroende av är något som inte riktigt finns i medvetandet. Jag tycker nog det gav en konkret bild av den så kallade stad-landsbygskonflikten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).