Öppna kategorin

Bonde spred gödsel, blev polisanmäld av grannar

33 inlägg 15866 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bonde spred gödsel, blev polisanmäld av grannar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401390 Man får väl vänja sig. Att åka E6:an genom Halland på våren har alltid varit en intressant doftupplevelse, dock tycker jag den blir mindre och mindre märkbar för varje år som går :-BD

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bonde spred gödsel, blev polisanmäld av grannar

Elfving  
#401432
th skrev:Man får väl vänja sig. Att åka E6:an genom Halland på våren har alltid varit en intressant doftupplevelse, dock tycker jag den blir mindre och mindre märkbar för varje år som går :-BD

Dagens bönder använder moderna slangvagnar istället för gammeldags tunna som skvätter vitt och brett bakom.
Skillnaden är att dessa slangar släpar mot marken och gödseln pumpas ut i desamma. Gödslingen sker med större precision, och lukten är betydligt mindre eftersom det mesta gödseln hamnar på marken direkt i stället för ovanpå gräset!

Användarvisningsbild

Re: Bonde spred gödsel, blev polisanmäld av grannar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401799 http://land.se/asikt/lukt-och-allergier ... gdens-ode/

Lukt och allergier borde inte få avgöra landsbygdens öde

Den som flyttar till landet kan klaga hos domstol över lukt från lantbruket. Men den som bor i staden kan inte klaga över ljud och buller. Det är något som inte stämmer, skriver CG Berglund.
Läs även: Konsumenter, vad gör ni för att rädda de svenska bönderna?

Jag har varit på en förhandling i mark- och miljödomstolen i Jämtland om att få bygga på landsbygden i Fåker. Det var en lantbrukare som bett mig komma.

Östersunds kommun och länsstyrelsen hade inte godkänt en avstyckning av en tomt för bebyggelse eftersom tomten ligger för nära ett lantbrukscentrum.

ANNONS

Kunde bli luktproblem

Det kunde bli problem med lukt och allergier. Då kunde de som skulle bo på den avstyckade tomten kunna att ställa krav på att lantbruksdrift skall förändras så att personen från staden kan bo där utan lukt och övrig miljöförstörelse som medför allergier, resonerade myndigheterna.

Jag har bott i staden under 45 år men under uppväxten bodde jag på landet. Jag har mycket svårt att förstå att det är något problem.

Parallellt med mitt boende i staden har jag ägt mitt barndomshem i 43 år. Under sommartid har jag vistats i mitt barndomshem långa perioder och vet att lukten från gödslingen finns en vecka på våren och en vecka på hösten.Jag har bott i Skellefteå, Stockholm, Örebro, Malmö och Östersund.

Kan inte gå till domstol

I dessa städer störs man mycket av flygbuller, buller från järnvägen, lastbilstrafik, motorcykel- och mopedtrafik med tillhörande avgaser. I staden kan man inte gå till domstol och klaga över dessa intrång i privatlivet, utan man får ta situationen som den är dit man kommer.

Det intressanta i detta sammanhang är att när man så flyttar ut på landet så kan man som gå till domstol och klaga på att det luktar i samband med gödsling av grödorna och att driften smutsar ned luften så att allergiker inte kan bo där.

Samtidigt skall vi behandlas lika inför lagen. Det är något som inte stämmer.

”Stadens lukt besvärligare”

Jag kan intyga att störningarna från stadens miljöförstöring och lukt är betydligt besvärligare än de störningar som finns på landet.

I staden kan man nästan aldrig uppleva en ljudlös miljö, som man har i mycket stor mängd och kan tillgodogöra sig på landet. I staden upplever man nästan aldrig fågelkvitter men det kan man alltid uppleva på landet.

Jag tycker att stadsborna som sitter i kommuner, länsstyrelser och domstolar har fått för stort utrymme i rättssystemet. Varför sitter det inte människor från landet på myndigheterna?

Läs även: Så kan landsbygden gå i bräschen för ett hållbarare samhälle

”Spiken i kistan för jordbruket”

Tjänstemän i staden Östersund tjänstgör vid kommunen, länsstyrelser och domstol sitter och skriver och beslutar i sådana här frågor. Inte underligt att glesbygden avfolkas.

I mark- och miljödomstolen framförde jag att det här kommer att sätta spiken i kistan för jordbruket och befolkning av landsbygden. Lägg ned projektet hela Sverige skall leva, det avfärdades som ett politiskt resonemang och inte ett praktiskt verklighetsargument.

I det perspektiv jag beskrivit ovan så medför flytten från staden så uppenbara fördelar i förbättrad livskvalitet så att luktproblem och allergiproblem vid en samlad bedömning är en bagatell.

Det här händer i Jämtland och Härjedalens som är inlandslän och är mycket glesbefolkat. Det är ofattbart att det kan hända i inlandet, då har glesbygdspolitiken helt havererat.

Läs även: Politiker, sluta försämra för landsbygden!

Ta seden dit man kommer

Livet har lärt mig att ta seden dit man kommer och då skall man inte flytta till ett område som man inte kan acceptera. Och de som har problem med allergier kommer aldrig att flytta till ett område som skapar ytterligare problem med att överleva så det argumentet är ett icke argument i sammanhanget.

Både lantbrukaren och den som flyttar in till byn skall ha omdömet att anpassa sig till varandra så att man skapar en trivsam situation för sitt leverne. Och det är jag övertygad om kan skapas. I annat fall är landsbygden körd. Den här målsättningen måste etableras om landsbygden skall kunna utvecklas.

Om inte tomten får avstyckas för bebyggelse är det en skandal!

CG Berglund, markägare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar