Öppna kategorin

Svarta prickar på björkved

16 inlägg 10134 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svarta prickar på björkved

valteroberg  
#397544 Hejsan!

Har som tråden antyder sett att det blir svarta prickar på björkveden, vad kan detta bero på?
Veden är avverkad vintern 2015-2016 och kluven i mars i år, ligger stjälpt på EU-pall i hög som är ca 3m bred och 2m hög och 10m lång. Veden har aldrig varit täckt varken med presenning eller plåt och det blåser kring veden. Det konstiga är att det är veden som är ytterst på högen som är prickig, inne i högen är den kanonfin.

Enda alternativet jag tänker på är om veden har fått för dåligt med solljus vilket resulterar i att den torkar långsamt, men då borde hela högen vara likadan.

Har även blandved liggandes en bit ifrån björkveden, men på den finns det inga prickar överhuvudtaget.

Vad tror ni kan va problemet och vad ska man göra för att förhindra att detta sker igen?

Tacksam för svar!


Senast redigerad av valteroberg tis 28 jun 2016, 22:33, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Svarta prickar på björkved

Göt  
#397545 Brukar bli så! Antagligen mögel ingenting som är farligt. Täck över dem med plåttak så går det bra.

Avatar Fallback

Re: Svarta prickar på björkved

Blivande snickare  
#397552 Min blev åxå likadan i år. Vet inte varför. Ser ut som mögel men slutar växa. Blir bara som ett färgfel å ingen "svamp".

Avatar Fallback

Re: Svarta prickar på björkved

valteroberg  
#397554 Ja jag har inte sett att det blir värre utan det verkar stanna som små prickar, har aldrig varit så tidigare år dock.. :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Svarta prickar på björkved

Blivande snickare  
#397559 Jag hade min ved täckt med presenning från kanske oktober till början av mars. Bland ved med både löv och barr. Verkar ha kommit lite på allt.

Avatar Fallback

Re: Svarta prickar på björkved

valteroberg  
#397561
Blivande snickare skrev:Jag hade min ved täckt med presenning från kanske oktober till början av mars. Bland ved med både löv och barr. Verkar ha kommit lite på allt.


När klöv du veden? Var den torr när du täckte över den? Kan förstå att den blir prickig när man täcker den om den är lite fuktig, eftersom presenning stänger inne eventuell fukt.
Min ved har ändå bara legat ute för väder och vind 3-4månader och ändå blir det prickar. :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Svarta prickar på björkved

Blivande snickare  
#397565 Manuellhuggen förra sommaren av mig själv, sen legat max ett par veckor innan innan den klövs i kanske juli?
Täckte in den för det är en så pass stor hög (cirka 30 kubik stjälpt) att jag inte ville ha in snö i den. Men presseningen togs bort i god tid och prickarna har kommit de senaste 2 månaderna..

Användarvisningsbild

Re: Svarta prickar på björkved

JensSkoog  
#397600 Sådan mögel blir det om vädret skiftar mellan turrt väder och vått ofta efter at
veden har turkat en tid.
Spelar ingen roll, men det är bäst om man får täckt över den med något
som ger rum för luft mellan ved och övertäckning.

Avatar Fallback

Re: Sv: Svarta prickar på björkved

valteroberg  
#397632
JensSkoog skrev:Sådan mögel blir det om vädret skiftar mellan turrt väder och vått ofta efter at
veden har turkat en tid.
Spelar ingen roll, men det är bäst om man får täckt över den med något
som ger rum för luft mellan ved och övertäckning.


Spelar det någon roll att täcka den nu när skadan redan är skedd? Eller kommer det bli värre om jag inte täcker den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Svarta prickar på björkved

Blivande snickare  
#397636
valteroberg skrev:
JensSkoog skrev:Sådan mögel blir det om vädret skiftar mellan turrt väder och vått ofta efter at
veden har turkat en tid.
Spelar ingen roll, men det är bäst om man får täckt över den med något
som ger rum för luft mellan ved och övertäckning.


Spelar det någon roll att täcka den nu när skadan redan är skedd? Eller kommer det bli värre om jag inte täcker den?

Täck din luftigt om du vill så täcker jag inte min å så hörs vi i höst ;)

Nä skämt åsido, ett luftigt tak blir det ju lite drag under å det skadar ju som bekant inte veden direkt :)

Avatar Fallback

Re: Svarta prickar på björkved

jannee  
#397639 Närmare 20 % av alla hus har någonstans svartmögel på sina vindar/loft. Är m.a.o inget att egentligen bry sig om.
Orsaken är "rätt" fuktighet vid "rätt" tillfälle (temperatur), dessutom "rätt" ventilation = dålig luftomsättning.
Du kan om du vill borsta väck detta mögel när veden torkat - men varför?

Användarvisningsbild

Re: Svarta prickar på björkved

Göt  
#397642 Lägg plåtak över den den brinner lika bra ändå trots svarta prickar

Avatar Fallback

Re: Sv: Svarta prickar på björkved

valteroberg  
#397645
jannee skrev:Närmare 20 % av alla hus har någonstans svartmögel på sina vindar/loft. Är m.a.o inget att egentligen bry sig om.
Orsaken är "rätt" fuktighet vid "rätt" tillfälle (temperatur), dessutom "rätt" ventilation = dålig luftomsättning.
Du kan om du vill borsta väck detta mögel när veden torkat - men varför?

Nja personligen gör det mig inte så mycket men frågan är vad kunderna säger om prickarna, men å andra sidan är det bara en utseendefråga för den brinner säkert lika bra ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Svarta prickar på björkved

valteroberg  
#397647
Blivande snickare skrev:
valteroberg skrev:
JensSkoog skrev:Sådan mögel blir det om vädret skiftar mellan turrt väder och vått ofta efter at
veden har turkat en tid.
Spelar ingen roll, men det är bäst om man får täckt över den med något
som ger rum för luft mellan ved och övertäckning.


Spelar det någon roll att täcka den nu när skadan redan är skedd? Eller kommer det bli värre om jag inte täcker den?

Täck din luftigt om du vill så täcker jag inte min å så hörs vi i höst ;)

Nä skämt åsido, ett luftigt tak blir det ju lite drag under å det skadar ju som bekant inte veden direkt :)

Hehe jo vi säger så så kan vi sammanfatta detta framåt hösten!

Måste isåfall bygga ett stort vedlager med öppna sidor för att täcka ved i hög med lösa plåtar går ju fan i mig inte att få ordning på. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Svarta prickar på björkved

valteroberg  
#397648
Göt skrev:Lägg plåtak över den den brinner lika bra ändå trots svarta prickar

Okej får fundera på att bygga ett vedlager till nästa säsong, helst vill man ställa veden under tak direkt efter man klyvt den och inte behöva varken täcka eller flytta den förrän den säljs framåt höstkanten.:cool:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).