Öppna kategorin

Problem med facket

9 inlägg 4652 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med facket

leffeplutt  
#392729 Tjena!
Har som relativt ny i röjningsbranschen stött på ett problem som säkert är bekant för en del av er som besöker detta forum. Nämligen detta med att man som entreprenör åt ett skogsbolag måste teckna kollektivavtal. Vilket jag har gjort, däremot har jag inte betalat ut någon lön under förra året och det är det som nu ställer till det. Enligt facket kan inte min uppdragsgiva 😈 re längre tillgodose sig av mina tjänster eftersom det tydligen bryter mot skrivna lagar. Min fråga är nu om någon vet hur man eventuellt kan gå runt denna idiotiska regel (som enligt uppgift är från 50-talet, säger en del om hur bra vissa organisationer hänger med i tiden...). Är enda sättet att anställa någon på timme, vilket väl lär bli fallet när man som jag får in jobb mer eller mindre sporadiskt. Gjorde c:a 130 timmar ifjol utspridda över period, så det är ju inte så lätt heller...Kanske nån har lite tips att komma med...
Tack på förhand!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Problem med facket

Beavern  
#392734 Starta ett AB.

Användarvisningsbild

Re: Problem med facket

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392737 "Enklast" är nog att anställa någon...


Var en hel del snack om det för 6 år sedan.




"SLA kritiska till GS varsel om konfliktåtgärder
Sidan granskad/uppdaterad: 2010-05-20 16:50
2010-05-20
SLA och GS har under våren förhandlat om löner och allmänna anställningsvillkor. Samtliga förhandlingsfrågor är i princip lösta utom den förändring av arbetstagardefinitionen som SLA vill åstadkomma. Den nuvarande ordalydelsen innebär ett förbud för våra medlemsföretag att anlita enmansföretag - enmansföretagaren tvingas acceptera att vara anställd.
GS hävdar att borttagande eller ändring av arbetstagardefinitionen försvårar för skogsarbetare att behålla jobb eller få nya jobb. SLA anser att det förhåller sig tvärtom. Genom att släppa den konkurrensbegränsning som den innebär kommer det att kunna skapas ett stort antal småföretag som kommer att behöva anställa. Det måste finnas företag om skogsarbetare ska kunna få anställning.

”Modernt svenskt skogsbruk behöver bedrivas på ett sätt som medger flexibilitet. Därför är det mycket beklagligt att GS nu övergivit sin ståndpunkt, såsom den angavs till Konkurrensverket, vad gäller hur man ska formulera arbetstagardefinitionen och vill behålla en ålderdomlig avtalstext. Texten i sig och hanteringen av densamma, kan innebära en konkurrensbegränsning och en diskriminering av nya enmansföretag, samer och självverksamma bönder”. Det säger SLA:s VD Katarina Novak i en kommentar till GS varsel om arbetsnedläggelse.

Katarina Novák anför vidare:

- SLA och GS anmäldes 2008 till Konkurrensverket av en entreprenör som hävdade att arbetstagardefinitionen i avtalet var en konkurrensbegränsning. Den skrivning som GS (då Skogs- och Träfacket) inkom med till konkurrensverket skulle SLA kunna acceptera som en ny skrivning av arbetstagardefinitionen. Det innebär alltså inte någon stor förändring utan endast en modernisering.

- Ska vi långsiktigt värna en dynamisk landsbygd måste det ske genom att man offensivt hanterar de utmaningar som skogsbruket ställs inför. Jag hoppas därför att den fortsatta dialogen med GS ska leda till den rimliga kompromiss som redan finns på bordet."

Användarvisningsbild

Re: Problem med facket

Kse  
#392776 Stötte på problemet för några år sedan då jag inte längre fick jobba åt Sveaskog så jag fick bilda aktiebolag.

Användarvisningsbild

Re: Problem med facket

leffeplutt  
#392934 Tack för svaren!
Ska kontakta fackliga myndigheten till veckan, men har hört om entreprenörer tidigare som bildat AB och inte heller fått det godkänt. Men man kan ju alltd höra sig för. Gäller väl att stå på sig. Men man blir ju j-ligt lack på "den svenska modellen" som Löfven och hans hejdukar ihärdigt hänvisar till. Nu ska det ju satsas på arbetsmarknadsåtgärder till skogsjobb också, blir väl med minsta möjliga kollektivlöner och högst tillfälliga anställningar kan man förmoda. Man kanske får ta ett miljöpartistiskt friår...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med facket

anersimyra  
#392945 Facket är ingen myndighet " leffeplutt ".. :D

Användarvisningsbild

Re: Problem med facket

Peteflamingstar  
#392984
anersimyra skrev:Facket är ingen myndighet " leffeplutt ".. :D
Nä men med tanke på deras omotiverade makt i saken börjar man ju fundera...
Stöter på precis samma problem själv men tänker inte starta bolag än i alla fall då jag inte står och faller med manuelljobben. Fast trist är det.

Avatar Fallback

Re: Problem med facket

ÅsaNisse  
#393014 Allt hänger ju på att facket inte får in pengar om de inte kan tvinga till sig kollektivavtal/ hängavtal och avgifter. Deras ekonomi rasar och då tar de till vilka åtgärder som helst. Det krymper på representationsborden och festerna.

Användarvisningsbild

Re: Problem med facket

leffeplutt  
#394050 Har fått förlängd dispens från facket så nu kan jag köra ett tag till...men det är väl jävligt märkligt att man ska behöva "stå med mössan i hand" (ett uttryck gärna dessa fackliga personer använder sig av i olika sammanhang) bara för att kunna tjäna sitt levebröd, och lagenligt betala skatt och moms. Nej, tydligen är det stora företag de vill ha och så har det väl enligt uppgift alltid varit. Den ensamme småföretagaren är en kringresande skojare som ska sättas åt, eller åtminstone hållas i strama tyglar. Staten och kapitalet sitter i samma båt...
Men skit i det nu, nu packar jag ryggsäcken och ger mig av till skogs. Klingan vässad, bössan laddad och hunden är elak. Vänlig hälsning till er på forumet och ha en bra mygg- och björnfri sommar. Cheers! 😡

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).