sön 20 mar 2016, 09:46#382268
Det är svårt att tala om för någon annan hur man skall göra när man startar. Så råd om sådant är svårt, alla har ju olika förutsättningar.
Jag började när jag var hemma med barnen, åkte ut på kvällar och helger när det fanns barnvakt. Sedan växte det. Till en början var det mest jobb ingen annan ville ha. Dra ris, ta bort granar på tomter, rivningar, grovstädning av ladugårdar, avbytarjobb för lite lön.
Sedan fick man möjlighet att ta bättre och bättre jobb, men fortfarande är det så att jag fixar mycket som ingen annan vill göra, besvärliga jobb av någon anledning. Det känns väldigt jobbigt ibland, men man har alltid en möjlighet att göra något annat, brukar jag tänka. Men lite så "Kniven på strupen" är det som man måste ha för att vara egen.
Ett vanligt jobb gör nog en väldigt försoffad, jag tänker alltid på olika problem lösningar och olika saker som skall fixas. Det kan vara maskiner som skall utrustas, eller saker som skall lagas, jobb som skall planeras både tidsmässigt och logistikmässigt. Bankaffärer skall klaras av, budgeten måste hållas. Ja listan kan göras lång.
Men det är ju det som är det som är det roliga för mig, bara det hålls på en bra nivå. Men jag tror det är svårt att gå från ett vanligt jobb till detta över en natt...
Nu i April brakar det loss med jobb, och visst det är väldigt kul men när tiden inte räcker och man måste försöka få hjälp av andra entrepenörer så krävs det hundra procent av mig.
Jag kanske var lite negativ i Tjita1 tråd. Men jag är lite negativ av mig som person. Många sa att när jag startade att jag var för negativ och att man måste ha en possetiv sida vid företagande. Och tro på att man skall göra stora pengar på allt. Det stämmer ju inte riktigt på mig. Jag tror inte på att jag kommer att bli rik på detta, men det är inte min drivkraft.
Jag är en jävel på att jobba, vill göra bra jobb och en fixare som gärna hjälper till. Det är min drivkraft. Jag tror det är en viktig sak att komma fram till vilken drivkraft man har i företagandet.
Rasken
Traktor Ferrari vega 95 med kran kranman 330, Klipp Nisula 105 och Nyvab timmerboggivagn. Traktor Zetor Proxima 90 med lastare. Sthil MS 241.