jannee skrev:Så solrosfrön och sälj solrosor. Potatis, lök och morötter går alltid att kränga även dill om det fiskars kräftor.
Utsädet kostar i ovan fall knappt något och ger bra skörd.
Jordgubbar om du kan bevattna och har lämplig jord och söderläge - liten eller obetydlig frostrisk.
Oden skrev:jannee skrev:Så solrosfrön och sälj solrosor. Potatis, lök och morötter går alltid att kränga även dill om det fiskars kräftor.
Jordgubbar om du kan bevattna och har lämplig jord och söderläge - liten eller obetydlig frostrisk.
Tack för svar!
Bör nämna att jag ligger i växtzon 5-6 åkermarken/inägomarken sluttar svagt mot söder.
Jorden har nog inte brukats på 30-40 år. Så frågan är hur man gör i uppstartsfasen? Dvs hur
göra med ytvegationen blommor gräs hallonsnår osv... Bör man skala av ytskiktet eller är det bara
att börja plöja?
Mvh Oden
ananders skrev:Oden skrev:jannee skrev:Så solrosfrön och sälj solrosor. Potatis, lök och morötter går alltid att kränga även dill om det fiskars kräftor.
Tack för svar!
Bör nämna att jag ligger i växtzon 5-6 åkermarken/inägomarken sluttar svagt mot söder.
Jorden har nog inte brukats på 30-40 år. Så frågan är hur man gör i uppstartsfasen? Dvs hur
göra med ytvegationen blommor gräs hallonsnår osv... Bör man skala av ytskiktet eller är det bara
att börja plöja?
Mvh Oden
När det gäller ytskiktet så skulle jag nog göra enligt följande. Vegetationen skulle jag mala ner med en trädes/betesputs, så nära marken man kan komma. Och gärna köra det två gånger, andra gången mot första körningen riktning.
Sedan rekommenderar jag att köra med någon form av tallriksredskap för att mala sönder ytsvären med rötterna, detta kan ta åtskilliga körningar under en längre period. Det kan nog även gå att mala sönder med en jordfräs till traktorn om du inte har förmycket sten.
Att plöja en åker som legat orörd under många år utan att mala sönder svären kan verkligen testa ens tålamod och resultatet blir sämre än om vildsvinen skulle gjort jobbet.
När det gäller val av grödor så instämmer jag med föregående.
Lycka till.
Oden skrev:Tack för alla tips o svar
Inser att det ligger lite jobb framför mig! Tur att det finns maskiner! Bör nog tänka över det hela o bestämma bla hur stora ytor som skall fixas till.
Roundup hoppas jag går att köpa billigare än i trädgårdsbutikerna? O framför allt lite starkare grejor?
Mvh Oden