fre 26 feb 2016, 21:50#376939
Måste gnälla lite över min dag.....
Tänkte att de skulle bli en bra skogsdag nu när jag hade en ledig fredag, men problemen började redan i onsdags när jag sköt en tryckslangen från traktorn till ett fördelningsblock i drivvagnen så en massa olja rann ut, samtidigt har jag haft ett oljud från vattenpumpen som inte vågade ignorera längre.
Sagt o gjort, rev ut pumpen igårkväll och fick i en ny men fick montera ihop resten o fylla kylet idag och resten av skyddsplåtarna.
Dock behövde jag diesel och hydralolja med innan jag kunde hänga på skördarn och dra till skogs o hugga vindfällor.
Lyfte upp tanken på släpet o drog upp till såifa macken i byn, väl där blev de fel kod så kortet spärrades, f-n bort till en annan mack och tar Mastercard istället och hoppsan det tar stopp vid 1500 spänn mer duger visst inte ett bankkort till.
Nåväl de blev en skvätt så jag klarar mej över helgen så tankar traktorn htemma sen o byter till skogsstassen o drar ut till skogs med skördarn.
På 4e trädet går de inte såga igenom 1a stocken av nån anledning, av nån anledning hade jag bara 50 bar i tryck ut till skördarn och 200 till kranen och skördarn är kopplade i en serienippel i kranventilen, ger upp o ska luncha först men märker att maten blev kvar hemma så de var bara att åka hem igen....
Lite mackor senare börjar felsökningen med att plugga serienippel o då var de tryck så 3/1 ventilen blir mistänkt bov har efter koll spänning till den vid körning av skördarn så jag beslutar att plock ner den och öppna den.
Ja har den o tanken på taket pga takmontaget så jag behöver tömma retursida för att de ska rinna mindre olja så en slang kopplas i ett returuttag till en dunk och locket på returfilter öppnas så töms retursida.
Ventilen plockas ner delas och jag tycker slider kärvar, fixar de och monterar tillbaka den o sliter ut slangen till dunken och startar för att kolla trycket.....Efter ett par sekunder ser jag oljan flödar över sidorutorna

nödstopp
Fram med uppsamlingskärl o de rann friskt, dra fast filterlocket o startar igen men lika dåligt tryck.
Stänger nu av huvudströmmen och tar ut nyckeln innan jag lossar filterlocket igen och i med slang i returen igen o dränerar, lossar och tar ner ventilen igen och sliter ut de jag nu inser är en chockventilerna, 2 små o ringar som ska täta mot huset har visst gett upp så en ny tur upp till byn och får tag på 2 nya på LBCS verkstad.
Skruvar ihop o kommer ihåg dra fast locket på returfilter innan jag provstartar och de fungerar till Slut, sen återstår bara att sanera oljespillet på hytten, kanske kan bli nåt gjort i helgen iaf.
Kortet blev visst bara spärrat i 24 timmer
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd