Öppna kategorin

Telefon och 112

33 inlägg 13563 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Telefon och 112

MattiasH  
#363470 liten frågan o fundering till eftertanke,
hur har ni er telefon?
har fått möjlighet att lyssna med o höra ett antal samtal till 112 då bara! motorsågen dundrar på i bakgrunden.
o bollat ett par funderingar på varför just skogshuggare är vana ""fick ringare"" o anledningen ä nog att 112 går ju att ringa även när knappsatsen är låst.
är de många som kör utan skal för knappsatsen, eller har den i ben fickan där man pressar o lägger sågen.

telefonen ska absolut vara med, lika viktigt som tryckförbandet.
för när de väl gäller så vill vi ju att de ska finnas batteri kvar.
brukar ni fundera på hur ni för en person som aldrig satt sin fot hos dig, ska förklara vart du är?
att de händer aldrig mig, äch de e ju bara på andra sidan kullen bortom olssons.
den gamla men o så goa.
Stanna Tänk Organisera Planera Agera, att S.T.O.P.A i fem minuter innan du lämnar traktorn o börjar jobba med sågen, kan avgöra om du kan kalla på hjälp om de behövs, och om dom hinner fram till dig innan det är försent.

så va rädda om er där ute, ha koll på mobilen, o gör inget dumt / onödigt.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

Erre  
#363476 Det jag gör förutom att ta med telefonen är att alltid säga till frun var jag är.
Hon hittar på ägorna. Då vet iallafall någon mer var jag är.

Plus att jag brukar tala om en tid jag siktar på att vara hemma.

Sen kan man alltid ringa hem en gång ibland när man fikar.

Mobilen är i en bröstficka.
Tips från motorsågskörkortet.
Vid olycka ska man med en arm kunna nå telefonen även om man är fastklämd.
Testa själva, det krävs inte mycket rörelse för att få upp en hand till bröstet.

Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

jensandre  
#363485 http://www.ssbilbehor.se/nodsandare--fa ... c-231.aspx

Bra som komplement och billig livförsäkring.

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

Blivande snickare  
#363486 En annan grej jag tänkt på är hur man ska lyckas SLÅ 112 på en touchskärm med eventuellt blodiga fingrag eller blodig skärm..
Har en gång haft näsblod som droppat på skärmen å jag hamnade torka den med fuktigt papper innan den blev normal igen. Höll på att radera hela telefonboken på egen hand.
Två droppar! Tänk efter tre fingrar.. :???:

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

Hema  
#363492
Blivande snickare skrev:En annan grej jag tänkt på är hur man ska lyckas SLÅ 112 på en touchskärm med eventuellt blodiga fingrag eller blodig skärm..
Har en gång haft näsblod som droppat på skärmen å jag hamnade torka den med fuktigt papper innan den blev normal igen. Höll på att radera hela telefonboken på egen hand.
Två droppar! Tänk efter tre fingrar.. :???:

Man kan stänga av skärmen, torka av och sedan starta skärmen igen.. säger bara.. :)

Men jag kan hålla med om att touchskärm kanske inte är det bästa. Har en äldre X-cover samsung och 112 kan man ringa utan abbonemang. Den får hänga med i fortsättningen!

Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

Jorm  
#363495 I nyare telefoner finns det ofta röstfunktion, tex iPhone har Siri, lägg lite tid på att ställa in och testa funktionen, då kan du med rösten be telefonen ringa 112, funkar väldigt bra! Testa, bra till mycket!

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

tallen100  
#363500
Blivande snickare skrev:Har en gång haft näsblod som droppat på skärmen å jag hamnade torka den med fuktigt papper innan den blev normal igen. Höll på att radera hela telefonboken på egen hand.
Två droppar! Tänk efter tre fingrar.. :???:

var det efter en flaska "sockerdricka" och raggningsförsök på upptagen tjej? :D :D

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

Hema  
#363525
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Har en gång haft näsblod som droppat på skärmen å jag hamnade torka den med fuktigt papper innan den blev normal igen. Höll på att radera hela telefonboken på egen hand.
Två droppar! Tänk efter tre fingrar.. :???:

var det efter en flaska "sockerdricka" och raggningsförsök på upptagen tjej? :D :D


Hehe man skulle nästan kunna gissa att du av egen erfarenhet vet hur det går till. ;)

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

tallen100  
#363526 Haha, nä faktiskt inte :grin: Har nog knappast inte ens blött näsblod någon gång

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

Hema  
#363529
tallen100 skrev:Haha, nä faktiskt inte :grin: Har nog knappast inte ens blött näsblod någon gång

Det har jag, har taskiga blodkärl i näsan som när jag var liten brast för minsta lilla. 2-3ggr i veckan var väl nästan standard i yngre grundskolan. Man kan väl säga att jag inte direkt är rädd för att se lite blod. . :)

Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363689
jensandre skrev:http://www.ssbilbehor.se/nodsandare--fastfind-220-plb--gps-p-2731-c-231.aspx

Bra som komplement och billig livförsäkring.

Skulle en nödsändare vara något för Skogsforum att sälja till medlemmarna @Fredrik Reuter ?
Senast redigerad av Mikael mån 11 jan 2016, 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

MattiasH  
#363695
Erre skrev:Det jag gör förutom att ta med telefonen är att alltid säga till frun var jag är.
Hon hittar på ägorna. Då vet iallafall någon mer var jag är.

Plus att jag brukar tala om en tid jag siktar på att vara hemma.

Sen kan man alltid ringa hem en gång ibland när man fikar.

Mobilen är i en bröstficka.
Tips från motorsågskörkortet.
Vid olycka ska man med en arm kunna nå telefonen även om man är fastklämd.
Testa själva, det krävs inte mycket rörelse för att få upp en hand till bröstet.


:-BD men sen har ju tyvärr inte alla en bättre hälft. e nog rätt många som går själva o fixar i skogen.

jensandre skrev:http://www.ssbilbehor.se/nodsandare--fastfind-220-plb--gps-p-2731-c-231.aspx

Bra som komplement och billig livförsäkring.


denna typen har man ju stött på när man varit ute på vattnet, hur funktionell är den på land? finns sådan spår utrustning hos polis, amb, räddnings tjänst?

antar att den tar kontakt med JRCC som i sin tur vidarebefodrar cordinater till 112.
hur exakta är cordinaterna?
på vatten pejlar man ju med en radar, men de funkar ju inte riktigt så bra på land med massa skog i vägen.

Någon som har nån bra tumregel, eller mer praktisk lösning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Telefon och 112

lutfisk  
#363703 Då jag inte hade en bättre hälft hade jag som vana att höra av mig till mor å far för å meddela att jag skulle ut, säga vart jag va och säga att jag hör av mig vid ett klockslag och om man inte hör av sig fick de gärna ringa. Mor tyckte det var oroande, det antagligen för hon förstod att det kan hända något men bättre att tänka i förväg tyckte jag. gör inget å ringa några samtal på en dag.

Användarvisningsbild

Telefon och 112

jensandre  
#363753 Tror det skulle kunna vara en intressant produkt för skogsforum att sälja. Det ger en extra trygghet att ha med den i skogen och den följer med mig också på sjön osv.

På länken nedan finns ett intressant test/reportage. Sändaren aktiverades långt ner i en ravin, svårpejlat mao, och 60 minuter senare hängde polishelikoptern i luften rakt ovanför.

http://www.serviceport.se/shop/35145/ar ... __2010.pdf
Senast redigerad av jensandre tor 07 jan 2016, 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Telefon och 112

jensandre  
#363755 Och den tar ingen direkt plats heller.
ImageUploadedByskogsforum forum1452192238.085459.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).