Öppna kategorin

Säker skog

212 inlägg 58864 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Lars Björk  
#359626
Peteflamingstar skrev:
Lars Björk skrev:Såg förresten att Svenska Säker Skog ekonomisk förening kom till redan 2010.
Lars


Motorsågskörkortet som fenomen kom jag i kontakt med redan kring 2005, alltså långt innan det blev krav enligt Arbetsmiljöverket. Då var det Skogsstyrelsen som höll i de utbildningarna. Vet förresten en kille från Borlänge som på senare tid startat en egen utbildningsvariant som fått klartecken enligt AMV. Det faktum att Säker Skog lyckats bra i "sin" variant är väl bara att gratulera, de kom på en affärsidé som gick hem.

Lars Björk skrev:Någon som vet hur och om man kan bli medlem Svenska Säker Skog ekonomisk förening?


Förmodligen kan man inte bli medlem bara sådär, ekonomisk förening är väl i mångt och mycket att likna vid ett bolag. Tänker du wallraffa dem? :wink:


Det är sån här bakgrunds information som är bra.
Det var egentligen inte förrns de "stora" aktörerna slog sig i hopa som det blev någon större ordning som senare utmynnade i SS.
Vet du förresten vem den där killen i Borlänge är?

Wallraffa! Tanken är kul! :)
Det är faktiskt inte så svårt att bli medlem.

Vänligen.

Lars

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Lars Björk  
#359628
halvproffs skrev:Ni får ursäkta men har på sin höjd skumläst denna tråd. Orkar inte riktigt med såna här trådar så det kanske blir repetition av tidigare saker? Minnet kanske sviker men år inte Säker Skog någonting som Skogsstyrelsen tog fram på 90-talet tillsammans med Husqvarna? Körde tävlingar(utbildningar) i olika moment vid Husqvarna säljställen. Dom som vann gick till Länsfinal och där vann övertecknad.
Och det var helt gratis!


Precis!
Är dock inte säker på att själva namnet SS användes då.
Har lite svårt med säkerhet och tävlingar där tidtagning ingår.
Så fort tidtagning ingår så är det lätt att tiden går före säkerhet!
Nu är tidtagningen på proven för motorsågskörkort generösa men anser ändå att
det är av underordnad betydelse och enbart ett stress moment.
Anser personligen att tidtagning absolut inte skall vara med på ett prov där
det är säkerheten som är prioritet!

Vänligen.

Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Skogstomte  
#359645 Vid skogsarbete är tiden vanligen en faktor så jag tycker det är rimligt att det ingår i provet. Att jobba säkert under tidspress helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

anersimyra  
#359650 Jag har tagit ABCDE, någon tidtagning förekom i vart fall inte på dessa kurser.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Säker skog

isteskog  
#359651 På våran AB-kurs sa då inte instruktören något om tidtagning. Utförande och teori var det som avgjorde om man fick kortet!

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

anersimyra  
#359653 Några tidskrav existerar inte.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359656 När jag tog AB, så skulle själva trädfällning, alltså tiden för riktskärets påbörjan till att trädet slog i backen, max ta 5 minuter för godkänt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

halvproffs  
#359658 Allting gick ut på säkerhet. Fälla med precision. kapa trissor med över och möta med underskär mm. Ingen tidtagning. Allting var ju i utbildningssyfte och mycket lärorikt.

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359661
Niking skrev:När jag tog AB, så skulle själva trädfällning, alltså tiden för riktskärets påbörjan till att trädet slog i backen, max ta 5 minuter för godkänt.
/Niklas


Är lite osäker om det bara var fem minuter. Har för mig att det var lite till, är lite osäker.

Med tanke på hur fina dom träden var. Så var det inga problem att klara tidsgränsen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Säker skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359663
Vedmaskin skrev:
Niking skrev:När jag tog AB, så skulle själva trädfällning, alltså tiden för riktskärets påbörjan till att trädet slog i backen, max ta 5 minuter för godkänt.
/Niklas


Är lite osäker om det bara var fem minuter. Har för mig att det var lite till, är lite osäker.

Med tanke på hur fina dom träden var. Så var det inga problem att klara tidsgränsen.


Nä, för det flesta var 5 minuter lång tid och dessutom fanns det optionen godkänt med anmärkning om man behövde 5-10 minuter på sig.

Men en tidsgräns var det i alla fall.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

anersimyra  
#359667 Antingen har utbildningen förändrats, eller så skiljer det mellan utbildarna. Själv gick jag kurs hos Champs of logging som ju själva tävlar med tidsmoment, men någon tidsgräns fanns inte.

Avatar Fallback

Re: Säker skog

80-90  
#359676 Vi hade 5 min på oss vi med !!

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Erre  
#359678
80-90 skrev:Vi hade 5 min på oss vi med !!


Vi med.
Någonstans måste det ju finnas en gräns. Om en person sågar och sågar och ändå inte fått ner trädet efter 10 min. Kan man kanske mena att då har man inte förstått hur det ska göras, och då kan man inte bli godkänd.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Säker skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359682
Erre skrev:
80-90 skrev:Vi hade 5 min på oss vi med !!


Vi med.
Någonstans måste det ju finnas en gräns. Om en person sågar och sågar och ändå inte fått ner trädet efter 10 min. Kan man kanske mena att då har man inte förstått hur det ska göras, och då kan man inte bli godkänd.


Ja, eller så visar man upp en sådan osäkerhet, att man ändå är olämplig för att fälla ett träd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Säker skog

Erre  
#359683
Niking skrev:
Erre skrev:
80-90 skrev:Vi hade 5 min på oss vi med !!


Vi med.
Någonstans måste det ju finnas en gräns. Om en person sågar och sågar och ändå inte fått ner trädet efter 10 min. Kan man kanske mena att då har man inte förstått hur det ska göras, och då kan man inte bli godkänd.


Ja, eller så visar man upp en sådan osäkerhet, att man ändå är olämplig för att fälla ett träd.
/Niklas


Exakt. Det eller att man är direkt farlig för sig själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).