Öppna kategorin

Säker skog

212 inlägg 58767 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Vardon  
#373109
röjar kalle skrev:Så fort det händer en trädfällnings olycka då skriks det utbildning men dålig omdöme går inte bort av en kurs .Vederbörande skulle ha vänt sig till erfaret yrkesfolk istället för kan själv. :sad:



Nja skriks vet jag inte men det brukar vara myndigheters enda sätt att strama åt. Hur som haver kostar olyckor pengar för samhället.

Inga andra förslag på skogsforum att komma till rätta med problemet och nå de människor som är farliga för sig själva och omgivningen

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Vardon  
#373110
röjar kalle skrev:Så fort det händer en trädfällnings olycka då skriks det utbildning men dålig omdöme går inte bort av en kurs .Vederbörande skulle ha vänt sig till erfaret yrkesfolk istället för kan själv. :sad:



Nja skriks vet jag inte men det brukar vara myndigheters enda sätt att strama åt. Hur som haver kostar olyckor pengar för samhället.

Inga andra förslag på skogsforum att komma till rätta med problemet och nå de människor som är farliga för sig själva och omgivningen

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Peteflamingstar  
#373187 En viktig aspekt av det här med utbildning och körkort är att ge anställda sällansågare något slags hum om vad som är vad på en motorsåg och hur den används. Tänker på de fastighetsskötare, kommunalare, brandmän och andra som innan körkortskravet förmodligen inte fick veta ett dugg om hur den såg de fick i händerna fungerade eller betedde sig. Naturligtvis inte tal om att göra dem till produktionshuggare utan snarare att hjälpa dem att inte såga sig i benet vid första kallstarten. Kurser och certifikat finns för de flesta förekommande moment i folks arbeten (liftkort, heta arbeten, arbete på väg mm), varför skulle motorsågar vara undantagna? Sen att självverksamma i egen skog klarar sig utan är väl rätt dumt, det är väl där de flesta tillbuden sker.

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

stihl261c  
#374606 du har rätt till viss del, brandmän behöver inte ha ett motorsågskörkort. Här kan dem hävda att dem har handlar i nödvärn som av har sagt. De flesta olyckor och tillbud händer de självverksamma skogsägare och de slipper undan. Säker Skog och AV har här en hel del jobb att göra, utbilda alla som jobbar med motorsåg och/eller röjsåg. Sen viktigast av allt, ha enbart seriösa utbildare och instruktörer och det är här skon klämmer!

Avatar Fallback

Re: Säker skog

frankie  
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Peteflamingstar  
#376207
stihl261c skrev:du har rätt till viss del, brandmän behöver inte ha ett motorsågskörkort.


Kanske har ändrats på senare år, men för ca tio år sedan fick brandmän ta körkortet på Skogsstyrelsens kursgård utanför Uppsala där jag praktiserade för tillfället.

Avatar Fallback

Re: Säker skog

tallen100  
#376209 Som jag fattat så behöver brandmän inget kort.

Avatar Fallback

Re: Säker skog

frankie  
#376217 Läser man AFS2012:01 står där:
17 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras.
Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg
har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med god-
känt resultat ska finnas.
Den som låter någon använda en motorkedjesåg i strid med kraven i
andra stycket ska betala sanktionsavgift om 10 000 kr per användare, se 19 §.

Motorsågskortet nivå F är framtaget för räddningstjänsten.

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

sundelius  
#376224 Jag ska gå kursen genom räddningstjänsten i det närmaste.
I mitt förbund är det krav för att använda motorsåg men vet ej om det är krav från högre instans.
Ska ta med mig frågan och fråga vid utbildningen

Avatar Fallback

Re: Säker skog

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376258 Det blev ju stort rabalder när sågarna plockades bort i räddningsfordonen tillhörande flera kommuner. Detta trots att arbetstagarna och facket påtalat utbildningsbehovet i flera år.

http://www.ka.se/krav-pa-motorsagsutbildning-for-brandman
http://www.svd.se/motorsagslag-knepig-for-brandman
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6066037

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Erre  
#376264 I Nybro fick räddningstjänsten gå kursen för att få tillbaka sågarna i fordonen.

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

sundelius  
#376267
Erre skrev:I Nybro fick räddningstjänsten gå kursen för att få tillbaka sågarna i fordonen.


Så var det för oss också, vi har varit utan motorsågar ett tag nu men vi ska få tillbaka dom efter utbildningen

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Lars Björk  
#379295 Åter i aktiv tjänst efter diverse problem med hälsan.

Denna tråden har levt vidare. Tyvärr så är motorsågskörkort på tapeten så fort Säker Skog nämns, så även i denna tråden.
Som Några av er säkert redan vet har jag tidigare flaggat för att Säker Skog även kommer införa ett terrängkörkort vilket säkert kommer irritera ännu fler av er. Detta har nu aktualiserats!
Vad anser ni om detta?
http://sakerskog.se/korkort-terrangkorning-med-fyrhjuling/

   TS
Avatar Fallback

Re: Säker skog

tallen100  
#379322 Tycker det är fördjävligt med allt överförmynderi där dom tydligen tror att alla är inkompetenta idioter,
bara för att en del är riktiga idioter och kör berusade i höga hastigheter och skadar sej så ska tydligen alla dras över en kam. Och det kommer inte göra nytta där det behövs som vanligt, bara krångla till det för vanligt vettigt folk 😡

Snart är det väl snus och rökförbud i skogen också :roll: Det är tydligen allt vår fina regering har att bekymra sej för
som det verkar. :shock:

Avatar Fallback

Re: Säker skog

röjar kalle  
#379339 Nu är du allt bra negativ Tallen. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).