Öppna kategorin

Skogsapplikation i Hack For Sweden?

9 inlägg 3998 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Fredrik Reuter  
#357282 Hack For Sweden är en tävling där man kan anmäla sig (eller en grupp) och sedan använda sk "Öppen data" från 23 statliga myndigheter och utveckla webbapplikationer med.

Skogsstyrelsen bidrar med öppen data över avverkningsanmälningar (bland annat).
Någon som är sugen på att jobba ihop och skapa någon häftig applikation?

Någon som har någon bra idé?

En idé jag fick var att bygga en applikation som visar avverkningsanmälningar i Sverige, med datum. På så sätt kan man enkelt se om det är något på gång i skogarna ikring sig och man skulle kunna se synergieffekter, kanske haka på och passa på att avverka, eller inte osv. Jag vet inte om detta är något att spinna på, men någon annan kanske har någon bra idé.

Tyvärr har jag det skapligt påställt en tid framöver, men jag skulle kunna avsätta lite tid om vi blev en gruppering som kunde jobba ihop.

http://hackforsweden.se/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Fredrik Reuter  
#357283 Glömde skriva att de flesta API:erna ovan kör JSON för att hämta data och presentera den i någon form av applikation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357285 Ja, vilken fin app för SNF för att göra skogen osäljbar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Fredrik Reuter  
#357393 Ja, men tror du inte redan att de har dessa verktyg, det känns som de har skapligt bra koll.
Vill man har ju Skogsstyrelsen ett lager i sin karta med avverkningsanmälningar. "Problemet" är ju allt annat man får med i denna karta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357399 SNF får väl ännu ett lättillgängligt verktyg för sin skadliga verksamhet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

alias  
#357402 Jag förstår dina goda intentioner Fredrik, men jag är beredd att hålla med Niking i detta fall.

Ska SNF hålla på och jävlas med folk så ska de i alla fall inte ha något gratis!!!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Fredrik Reuter  
#357417 Hej,
Nej, det var ju inte tanken.
Men det är kanske så världen ser ut idag, och ovanstående är en utopi. Trist, och då tänker jag primärt inte på att projektet skulle falla ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357448 Mycket kan ju som bekant missbrukas och miljömupparna drar sig inte för att tänja maximalt på gränserna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsapplikation i Hack For Sweden?

Aqualize  
#377464 NSF håller väl koll på avverkningsanmälningar.

Och formatet var WMS samt för nedladdning shape-filer. Behövs ingen programmering utan det går att importera kartprogram. Kan nog gå att ta in det i ArcGIS Online samt med Terrängkartan så är det lätt som en plätt att titta på nya anmälningar.
En webbsida gjord för det Fredrik pitchade är nog inte något som ger NSF ett färdigt vapen. Delarna finns redan att plocka ihop det själva utan större problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).